Aviseringar
Rensa alla

behöver hjälp med en skoluppgift....


Om du var dryg och begick brott och sånt så riskerade du giljotinen. Den var som deras elstol, typ. [cute]


   
SvaraCitera
mynona

Kuusta:

Om du var dryg och begick brott och sånt så riskerade du giljotinen. Den var som deras elstol, typ.

Var det inte före franska revolutionen det handlade om? Om det var före, så var halshuggning något som var reserverat för överklassen. Bönder blev hängda.


   
SvaraCitera

mynona:

Var det inte före franska revolutionen det handlade om? Om det var före, så var halshuggning något som var reserverat för överklassen. Bönder blev hängda.

Mycket möjligt, är inte påläst alls [ops]


   
SvaraCitera

mynona:

Var det inte före franska revolutionen det handlade om? Om det var före, så var halshuggning något som var reserverat för överklassen. Bönder blev hängda.

Det är med andra ord, borgerligt att bli halshuggen? [blush]


   
SvaraCitera
mynona

Ensamvargen:

Det är med andra ord, borgerligt att bli halshuggen?

Nej. Det är inte borgerligt. Det är adligt. Borgare och adel var det stor skillnad på ansåg man. Borgarna älskade revolutionen för att de ville få samma rättigheter som adeln och som de förut inte fick trots att de var rika


   
SvaraCitera

mynona:

Nej. Det är inte borgerligt. Det är adligt. Borgare och adel var det stor skillnad på ansåg man. Borgarna älskade revolutionen för att de ville få samma rättigheter som adeln och som de förut inte fick trots att de var rika

Ah, känner mig dum nu. [blush] Men, en förblir dum om en inte vågar fråga! [blush]


   
SvaraCitera
mynona

Ensamvargen:

Ah, känner mig dum nu. Men, en förblir dum om en inte vågar fråga!

Ser du inte skillnad på en skånegreve och en Stockholmsbrat? [sad]

För övrigt så tycker jag att pronomet "en" i stället för "man" låter som en exkluderande dialekt


   
SvaraCitera

mynona:

Ser du inte skillnad på en skånegreve och en Stockholmsbrat? [sad]

Nä. Det gör jag inte. [sad]

mynona:

För övrigt så tycker jag att pronomet "en" i stället för "man" låter som en exkluderande dialekt

För övrigt så tycker jag vi kanske kan låta bli att diskutera det igen. Om du inte hemskt gärna vill det.


   
SvaraCitera
mynona

Ensamvargen:

För övrigt så tycker jag vi kanske kan låta bli att diskutera det igen. Om du hemskt gärna inte vill det.

Vi kanske har talat om "man" men ordet "en" har vi nog aldrig talat om. Dock var det inte en inledning på en diskussion, utan en reflektion.


   
SvaraCitera

mynona:

Vi kanske har talat om "man" men ordet "en" har vi nog aldrig talat om. Dock var det inte en inledning på en diskussion, utan en reflektion.

Ah, hade för mig att vi snuddat vid det. Vill du prata om det med mig?


   
SvaraCitera
mynona

Ensamvargen:

Ah, hade för mig att vi snuddat vid det. Vill du prata om det med mig?

Nej, jag upplyste dig om vad jag tyckte om det, det kan räknas som huvudsaken


   
SvaraCitera

Kan ju se hur en uppsats lämnas in till läraren på 27 sidor och när läraren kollar källorna så hittar hon bara en källa vilket är Ungdomar.se. Starkt jobbat hörni start jobbat! Vänta, JAHA skulle det vara historiskt korrekt också?! Fan jag trodde att vi fick hitta på våran egen historia om den franska revolutionen.

Back to the drawing board...


   
SvaraCitera

tevepro:

Frankrike hade feodalismen då. Bönderna hade det ganska kämpigt. Det var ofta trist fattigt och skitigt på många ställen. En av anledningarna till den franska revolutionen var att bönderna var tvugna att äta guld. Detta var för att kungen hade snott all deras man, som han åt upp själv istället. Det var ofta också brist på bröd och skådespel. Till exempel så blev de arga för att bakelserna var slut och fick därför äta bröd istället.

haha fyndigt

Ont:
Bönderna hade det jävligt lortigt och många levde utan mat för dagen. Samtidigt som överklassen levde under ofattbar lyx och både adeln och prästerna var skattebefriade. Samtidigt som hutlösa skatter krävdes av bönderna och lågklasserna. De stora klasskillnaderna var grunden för den franska revolutionen.


   
SvaraCitera