Aviseringar
Rensa alla

Behöver rådgivning 🙁


Ämnesstartare

I somras så träffade jag en kille som jag började gilla. Nu för några månader sen så fick jag kontakt med honom igen, och jag det känns som jag verkligen har fått känslor för honom även fast vi inte har träffats sen i somras. Det kan låta knäppt men jag har aldrig känt likadant för någon annan som jag gör för honom. Jag fyller 18 om några dagar bor fortfarande hemma och pluggar samtidigt som jag jobbar. Killen som jag har träffat är 5 år äldre än mig, och the big problem är att han bor ca 30 mil bort. Jag vill så gärna åka och träffa honom, men mina föräldrar låter mig inte göra det för att dom är väldigt överbeskyddande och tycker han är för gammal. Skulle dom få välja skulle jag säkert vara nunna.

Jag har aldrig presenterat någon pojkvän för dom heller eftersom dom är som dom är. Men nu så kände jag att jag ville berätta hur det låg till för dom eftersom jag har så pass starka känslor för honom. Jag trodde att dom kanske såg mig som mer vuxen nu än vad dom gjorde för några år sen, men tydligen inte.
[cry]

Dom har ju hur som helst sagt att jag inte får träffa honom. Och han har till och med erbjudit sig med att komma och presentera sig så dom kan skapa sig en uppfattning om honom. Men dom vill inte veta av honom. Jag vet att om dom skulle lära känna honom skulle dom tycka att han var en toppenkille.

Jag kan inte heller säga att jag ska bo hos någon kompis över någon helg och åka till honom i smyg. Dom har sån himla bra koll på mig.

Nu undrar jag vad ni tycker?

Är han för gammal för mig? Vad borde jag säga till mina föräldrar? Kan jag enligt lagen göra som jag vill när jag fyller 18?


   
Citera

Du blir 18 så dina föräldrar kan dra åt helvete.


   
SvaraCitera
blum
 blum

Jobbigt med såna föräldrar 🙁
Min pojkvän är 5 år äldre och det har aldrig varit några problem. Lite konstigt egentligen att mina föräldrar inte brydde sig när jag va 15 och drog hem en 20-åring, men dom märkte ju direkt att han är en fin kille och så.

Om de hade gått med på att träffa honom kanske de skulle ändra sig, men nu när de inte ens vill det vet jag inte hur du ska göra.
Eftersom du är 18 får du ju egentligen göra vad du vill, men visst är det svårt att gå emot sina föräldrar ändå :/


   
SvaraCitera

Klart han inte är för gammal, det är ju mellan er två. Fyller du 18 om några dagar har du enligt lag rätt att göra som du vill. [y]


   
SvaraCitera

flindberg:

Jag vill så gärna åka och träffa honom, men mina föräldrar låter mig inte göra det för att dom är väldigt överbeskyddande och tycker han är för gammal.

Ptja du är ju snart myndig [cute]

flindberg:

Är han för gammal för mig?

Nejdå.

flindberg:

Vad borde jag säga till mina föräldrar?

Hur står ålderskillnad är det mellan dina föräldrar? Har du några andra du kan ha som argument för att visa att 5 år inte är så stor skillnad?

flindberg:

Kan jag enligt lagen göra som jag vill när jag fyller 18?

Ja, i värsta fall så kan de la hota med att kasta ut dig, men om du läser gymnasiet så är de enligt lag skyldiga att försörja dig [cute]


   
SvaraCitera

förklara för dem att du är 18 och gör som du vill.
de vill troligtvis bara skydda dig och ser dig fortfarande som deras lilla bebis


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vad bra så det finns typ ingenting som säger att om jag bor hemma fortfarande så bestämmer dom ändå?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

förklara för dem att du är 18 och gör som du vill.
de vill troligtvis bara skydda dig och ser dig fortfarande som deras lilla bebis

Jo det är nog just det. Min pappa är värst, han blir till och mer arg när jag pratar om att flytta hemifrån.[chocked]


   
SvaraCitera

flindberg:

Jo det är nog just det. Min pappa är värst, han blir till och mer arg när jag pratar om att flytta hemifrån.

Föräldrar är alltid i vägen när man blir äldre [crazy]


   
SvaraCitera

Som tidigare talare påpekat, när du fyllt arton får du göra som du vill.
Men visst blir det krångligt när de vägrar lätta ens lite på sina skumma principer.
Berätta för dem att du inte vill vara oärlig men om de fortsätter förvägra dig rätten att träffa killen så kommer du gå emot deras vilja.
Det är upp till dem att göra sitt val utifrån det. Förhoppningsvis går det då att resonera med dem.

Men jag vet såklart inte. Jag har ju inte träffat dina föräldrar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sftd:

Föräldrar är alltid i vägen när man blir äldre

Himla jobbigt [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

krasch:

Berätta för dem att du inte vill vara oärlig men om de fortsätter förvägra dig rätten att träffa killen så kommer du gå emot deras vilja.
Det är upp till dem att göra sitt val utifrån det. Förhoppningsvis går det då att resonera med dem.

Tack för hjälpen. 🙂 Min farmor är i alla fall på min sida och försöker hjälpa mig. Hon sa samma sak som du, att dom borde uppskatta att jag är ärlig istället för att gå bakom ryggen på dom.


   
SvaraCitera

flindberg:

Vad bra så det finns typ ingenting som säger att om jag bor hemma fortfarande så bestämmer dom ändå?

nej men så länge du går på gymnasiet är de försörjningsskyldiga för dig men det finns inget som säger att de bestämmer över dig ändå.


   
SvaraCitera

flindberg:

Vad bra så det finns typ ingenting som säger att om jag bor hemma fortfarande så bestämmer dom ändå?

Nintendo:

i värsta fall så kan de la hota med att kasta ut dig, men om du läser gymnasiet så är de enligt lag skyldiga att försörja dig


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

flindberg:

Nu undrar jag vad ni tycker?

Har delvis haft lite samma problem och förstår att det känns jobbigt för dig. Jag tycker att du ska prata med dina föräldrar och verkligen förklara precis hur du känner och att du väldigt gärna vill åka till honom. Annars så tror jag nog att det är lättare att han kommer till dig, men det verkar ju inte heller gå bra för dina föräldrar. Fråga dem varför och berätta att du faktiskt är 18 snart och att du är försiktig och rädd om dig. Säg att du alltid skulle höra av dig till dina föräldrar om du fick åka, och håll det efteråt också såklart. Lycka till!


   
SvaraCitera