Aviseringar
Rensa alla

behöver tips på böcker!


Ämnesstartare

Hej! [bigsmile]

Jag har sedan jag var 11 och läste första Harry Potter boken varit helt och hållet förälskad i böcker. Jag fortsatte med imorgon när kriget kom-serien, "bodde" på biblioteket ett tag, lånade 3 nya böcker varje vecka. [rolleyes]

Sedan i gymnasiet minskade det lite då jag hade så mycket att plugga tyckte jag. tappade gnistan lite. Dock läste jag twilight under denna tid... Nu efter studenten har gnistan satts igång igen!

Jag vill dock leta upp en ny serie att bli förälskad i. Så som jag blev i Harry Potter, Imorgon när kriget kom och Twilight.

Såklart behöver det inte vara serier, det är bara så härligt att vänta på nästa bok/ ha mycket att se fram emot. hatar när en bok är slut. Det känns som om man har fölorat sin bäste vän då [sad] men det förlänger ju känslan om det är fler böcker!

Har ni några tips? [cute]


   
Citera

Skullduggery Pleasant [y]
läste ut den för nån vecka sen.. den är suverän! [love]


   
SvaraCitera

"The Dark Tower"-serien av Stephen King
"Neuromancer"-serien av William Gibson
"Stiftelseserien" av Isaac Asimov

[party]


   
SvaraCitera

aknej:

lånade 3 nya böcker varje vecka. [rolleyes]

+ 2-3 här xD

En fråga bara, de böcker du har nämnt är både fantasy och relationsdrama, vilken av dessa genrer är du intresserad av?
Själv är jag galen i fantasy, har börjat åka till ett annat bibliotek för att hitta böcker (blir mest på engelska) som jag inte läst än 😛


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jojOzZz:

+ 2-3 här xD

haha! du är en riktig bokslukare du!

jojOzZz:

En fråga bara, de böcker du har nämnt är både fantasy och relationsdrama, vilken av dessa genrer är du intresserad av?

Jag är väl mer dragen åt relationsdrama-hållet. Men det ska inte vara helt och hållet bara relationsdrama. Det ska hända annat runtomkring... helst inte "vanliga människor". [cute]

Harry är ju trollkarl, Ellie och de andra är i en sjukt jobbig situation och ja, Edward är ju vampyr. Inget av det är ju vardagsmat för en vanlig flicka från förorten, som jag, direkt. Men man ska ändå kunna relatera till det. Förstår du vad jag menar? knappt så jag själv förstår, men ja.. försökte i alla fall förklara [rolleyes]


   
SvaraCitera

Liftarens guide till galaxen

Sen så är jag väldigt svag för samhällskritik så Jan Guillous böcker om Carl Hamilton är fina. Och så Tjuvarnas marknad/Fienden inom oss.
Och när man ändå håller på så kan man läsa böckerna om Arn.
1984 av George Orwell passar ju också i den kategorin. Åh. Men du kanske inte gillar samhällskritiksböcker [blush]


   
SvaraCitera

aknej:

Jag är väl mer dragen åt relationsdrama-hållet. Men det ska inte vara helt och hållet bara relationsdrama. Det ska hända annat runtomkring... helst inte "vanliga människor"

aknej:

Harry är ju trollkarl, Ellie och de andra är i en sjukt jobbig situation och ja, Edward är ju vampyr. Inget av det är ju vardagsmat för en vanlig flicka från förorten, som jag, direkt. Men man ska ändå kunna relatera till det. Förstår du vad jag menar? knappt så jag själv förstår, men ja.. försökte i alla fall förklara [rolleyes]

Så man kan säga att det du söker är lite omväxling från verkliga livet, men ända ska karaktärerna gå att förstå sig på, och utvecklas? 🙂

Då ska du få några rejäla serier, så du har ett tag på dig 🙂

Första är The Wheel of time/sagan om drakens återkomst a Robert Jordan, som är 11 böcker lång på engelska och 22 böcker lång på svenska. Kommer 3 engelska/6 svenska böcker till.

"Draken återfödd" är en av huvudpersonens titlar, men det är inte bara fantasy, karaktärerna startar upp som "vanliga" människor i en liten bondhåla, sedan utvecklas historien, och den har ca 10 huvudpersoner, över 1000 biroller och är asbra. Jag har tom läst serien två gånger, diggar den verkligen. Ett plus är att en av huvudpersonerna (jag säger inte vilken :P) efter ett tag börjar bli galen, och är medveten om det själv, och försöker stoppa detta 🙂

Andra serien är The sword of truth/sanningens svärd (lite bättre översatt) av Terry Goodkind.

Den är också ganska lång (har inte koll på hur många böcker det är exakt dock, och den börjar även här med en "vanlig" person, en skogsguide som tror att alla berättelser om magi är sagor. Han kommer senare ut i världen och blir något av en ledare 🙂 Serien handlar rätt mycket om hans relation till hans flickvän, men även om att han kämpar med sig själv och sina problem. Man kan säga att det är en blandning av relationer, fantasy och filosofi.

Båda serierna har "vanliga" människor som kämpar för att klara ut sina egna problem, relationer, och andra världar/fantasy.

Detta räcker nog ett tag, du kan pma mig om du behöver mer.


   
SvaraCitera

The Sword of Truth-serien kan jag också rekomendera om du vill ha fantasy. Terry Goodkind får verkligen sina karaktärer att kännas levande och intressanta.

Sen har vi ju sagan om ringen också om du inte har läst den.


   
SvaraCitera

jojOzZz:

Den är också ganska lång (har inte koll på hur många böcker det är exakt dock

På engelska är det 11 böcker. (12 om man räknar Debt of Bones) På svenska tror jag inte att alla är översatta ännu, men man klyver ju de flesta engelska böckerna till två eller tre svenska. Fråga mig inte varför. [shake]


   
SvaraCitera

gentlemen+mästaren och margarita allt annat skönlitterärt är bara skit.


   
SvaraCitera

aknej:

Har ni några tips? [cute]

Minns int vad serien heter, men det är 9 eller 11 böcker iaf :p
Första boken heter iaf Silverdolken o författarinnan är Katherine Kerr.
Fick mig att fastna för fantasy iaf 🙂


   
SvaraCitera

aknej:

Har ni några tips?

Ifall du gillar fantasy och sånt så kan jag rekommendera Lord of the Rings trilogin inklusive The Hobbit. Efter dom så kan du ju börja läsa dom andra middle-earth böckerna som tex; Children of Hurin, Sillmarilion och massa fler. Finns runt 16-18 böcker om händelserna i Middle-Earth.


   
SvaraCitera

Jonas Gardells trilogi (en komikers uppväxt, ett ufo gör entré och Jenny) är jättebra rekommenderar dom starkt [y]

Dock är de väldigt emo, man blir jättedeppig av dom [n]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag vet en jättebra serie som du kanske vill läsa! Det är tre böcker som är skrivna av Caroline B Cooney. De heter i ordning:

- "Saknad: Jennie 3 år"
- "Vad hände med Jennie?"
- "Måste Jennie välja?"

Helt underbara är dom!! Det var väldigt länge sen jag läste serien, men jag kommer ihåg historien än idag. Glömmer aldrig hur jag slukade alla tre och dem griper verkligen tag i en. De är väldigt spännande och man vill hela tiden läsa vidare för att se hur det går för dem.. Jag kommer ihåg att det var lite sorgligt också. Det känns som om man är där med dem..! Man glömmer inte de här böckerna efter att man har läst dem. Jag gjorde inte det iaf.. LÄS !! 😀


   
SvaraCitera

aknej:

Har ni några tips?

Har inte orkatr läsa vad de andra skrivit men jag älskar Edgar Allan Poe och Paulo Coelho och när det gäller serier så The Dark Tower av Stephen King samt Legenden om Landet Deverry av Katharine Kerr är oslagbara. Gillar du lite mer historiskt bör du läsa Tracy Chevalier.. ja och en till fantasyserie som jag älskar är Dragonlance.. sedan är jag även barnsligt förtjust i Anne på Grönkulla böckerna.

Kommer säkert komma på fler är en riktig bokmal själv och läser uppåt ett 10-20-tal böcker i månaden.


   
SvaraCitera