Aviseringar
Rensa alla

Belgien snart ute som första land att införa Burkaförbud!


Ämnesstartare

Snart är Belgien ute som det första landet i Europa att förbjuda användandet av Burka vid offentliga platser.

Burkaförbudet väntas i dag

Belgiens parlament väntas i dag godkänna ett lagförslag som förbjuder användandet av burkor på offentliga platser.

Om lagen godkänns blir Belgien det första landet i Europa som förbjuder den heltäckande islamska slöjan.

Lagförslaget förbjuder all klädsel som gör det svårt att identifiera personer under kläderna. Utöver burkan förbjuds och niqab-slöjan, som täcker hela ansiktet. Den som bryter lagen kan dömas till böter eller högst en veckas fängelse.

Människorättsorganisationer har varnat för att lagförslaget kan leda till att religiösa muslimska kvinnor isoleras i sina hem. Human Rights Watch uppger att det inte heller finns några bevis för att burkor är ett hot mot den allmänna säkerheten.

Ett liknande förbud förbereds också i Frankrike.

Synpunkter på detta? Bra/Dåligt?

Motivera era svar.


   
Citera
Ämnesstartare

Bra, då blir vi av med Belgien snart också. Skönt [party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sming:

Synpunkter på detta? Bra/Dåligt?

Det är ju lite strorebror ser dig varning över det. Får man ha halsduk och mössa på vintern?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dåligt. Varför förbjuda människor att klä sig som de vill klä sig på offentliga platser? I vilken utsträckning ska en sådan lag ens användas? Är t ex en väg en offentlig plats, och får i så fall personer som kör motorcykel inte ha hjälm som täcker ansiktet?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Känner ju kanske att staten borde ha lite vettigare saker för sig än att lägga sig i hur folk väljer att klä sig, i sånt fall borde dessa regler och gälla för tex poliser också men det gör det väl inte antar jag. [zzz]


   
SvaraCitera
Correh

Fyfan vad bra, burkorna kan dom hålla till sina jävla hemländer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

AndyH:

Det är ju lite strorebror ser dig varning över det. Får man ha halsduk och mössa på vintern?

Nu vet jag inte hur det är på vintern i Belgien men en halsduk och en mössa går ju enkelt att ta av om man nu dragit ner mössan över öronen och halsbuken över näsan, lite mer komplicerat blir det ju när man ska fläcka av sig Burkan mitt på öppen gata [bigsmile]

Nåja, det står klart och tydligt att det gäller all klädsel som gör en svåridentifierbar "Lagförslaget förbjuder all klädsel som gör det svårt att identifiera personer under kläderna"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Idioti. Staten skall inte bestämma över vad man har på sig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sming:

"Lagförslaget förbjuder all klädsel som gör det svårt att identifiera personer under kläderna"

Ja fyfan ja, jävla tumör på samhällskroppen som måste opereras bort, ut med dessa maskerade untermenschen. [shake]

Image


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sming:

"Lagförslaget förbjuder all klädsel som gör det svårt att identifiera personer under kläderna"

Det är ju inte klart och tydligt. Definitionen av "svårt att identifiera" är ju knappast tydlig. Det är ju ganska svårt att identifiera en person som har, som Andy sa, mössa och halsduk om dessa täcker ansiktet någorlunda mycket. Jag vet inte riktigt hur de har planerat att lösa det, men en så pass luddig beskrivning känns rätt kass.

Sedan så är det ju en inskränkning i möjligheten att kunna delta i fredliga demonstrationer anonymt (ingen koll på hur det ser ut med maskeringsförbud i Belgien, så jag utgår från Sverige nu), vilket jag i vart fall tycker är negativt.

Sedan så undrar jag vem det är som ska kunna identifiera personerna, och varför. Ordningsmakten? Finns förmodligen redan lagar om den saken.

Edit: Och visst ja, varken burka eller niqab är ju på något vis omöjliga att få av sig på en offentlig plats, även om det kanske är aningen trassligare än att ta av sig en mössa. Det är ju inte som om folk springer runt utan kläder under dem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jävla idioti.


   
SvaraCitera

Åt helvete, det är vad det är.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed_and_confused:

Ja fyfan

Image

Hej stortrollet, vad fan gör du i min tråd egentligen? Jag vet att du har UM för att spamma av dig en massa skit hela dagarna men snälla, låt mina trådar stå ifred, du håller inte för en debatt.


   
SvaraCitera

Sming:

Synpunkter på detta? Bra/Dåligt?

Tycker att det är bra. Hur man än ser på det kommer burkan från att förtrycka kvinnor - hon ska inte vara attraktiv för någon utom den som "äger" henne.

Sån skit ska vi inte ha till vårt land, eller något västerländskt land. Ungefär som att åka till Israel med ett fett nazi-kors tatuerat över bröstet, ett indirekt sätt att säga "fuck er syn på kvinnor, you don't own my bitch I do".

Muslimska extremister får fan ta och anpassa sig, eller dra härifrån. Om de inte ens kan tåla en teckning av Muhammed utan att vilja döda någon får de fan tåla om vi inte vill att de ska tvinga på sina kvinnor Burkor.

Religionen är ett opium för folket.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Förhindra förtryck genom förtryck. [y]


   
SvaraCitera