Aviseringar
Rensa alla

Bergsvandra i Skottland


Ämnesstartare

ska du vandra ensam utan erfarenhet? vilken utrustning har du (eller kan låna) allaredan?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

durga:
ska du vandra ensam utan erfarenhet? vilken utrustning har du (eller kan låna) allaredan?

Ja, det är tanken. 

Inget mer än bra skor, kläder, och en stadig rygga, typ. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ett par hyfsade skor är allt man behöver, resten är lyx


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zymba: Ja, det är tanken. 

Inget mer än bra skor, kläder, och en stadig rygga, typ. 

ett väldigt simpelt råd är i så fall att du följer en populär och gärna utmarkerad vandringsled så att du dels hittar vägen och dels kan bli hittad av andra vandrare om något skulle hända. du kommer att behöva en karta eller en guidebok som inkluderar en sådan. kompass behövs ofta inte för själva orienteringen eftersom man för det mesta har väldigt god sikt över bergen (förutsatt man kan passa en karta efter omgivningen, förstås). kompassen blir bara oumbärlig om man tappar bort var man är och behöver den för att göra en inskärning, eller om vädret är så dåligt att man inte kan navigera med sikt.

tänker du övernatta med tält i bergen eller gå dagsturer för att rasta i fjällstugor?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

durga: tänker du övernatta med tält i bergen eller gå dagsturer för att rasta i fjällstugor?

Tack för tipsen! Låter klokt.

Jag ska nog bara gå dagsturer tror jag, vet inte om jag vågar övernatta alldeles själv. Rodnar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zymba: Jag ska nog bara gå dagsturer tror jag, vet inte om jag vågar övernatta alldeles själv.

gött, då behöver du inte så mycket packning heller och man kan ta med mat som inte är till stort besvär att tillaga. kan du få med dig varmt vatten i en termos så är det allt, sen är det bara att stanna och fixa ihop varm soppa/nudlar/frystorkat att äta. eller choklad och nötter.

för att kunna fortsätta planera i detalj behöver du nog välja var du ska gå nu.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

durga:
gött, då behöver du inte så mycket packning heller och man kan ta med mat som inte är till stort besvär att tillaga. kan du få med dig varmt vatten i en termos så är det allt, sen är det bara att stanna och fixa ihop varm soppa/nudlar/frystorkat att äta. eller choklad och nötter.

för att kunna fortsätta planera i detalj behöver du nog välja var du ska gå nu.

Oki, ja! Jag håller på och kikar på lite olika rutter, ska se vad som är relativt enkelt för en nybörjare. Tack för tipsen

Och tack till er andra också! Uppskattar att ni hjälper en n00b Party


   
SvaraCitera
Draug

De skottska högländerna är otroligt vackert, du gör fullkomligt rätt i att bege dig till de trakterna! Funderar själv på att resa till Glasgow i slutet av augusti, är nästan 9 år sedan jag var där nu, är på tiden att bege sig tillbaka!  Har inte vandrat så mycket själv i omnejderna, har varit bortskämd med att min mosters pojkvän som själv är skotte kört mig runt till sevärdheterna. Men jag tror garanterat att det är en ännu större upplevelse att själv vandra runt en lite längre sträcka i landskapet. Glad


   
SvaraCitera