Aviseringar
Rensa alla

Beroende av porrsurfande.


Ämnesstartare

Hej! Jag är en helt vanlig kille på 22 år. Detta är min berättelse om hur mitt porrmissbruk började och hur tiden fram till idag har varit. Eftersom det är en tidsperiod om ca 6 år i runda slängar blir detta väldigt sammanfattande och inte så mycket i detalj.

Det började när jag var i tidiga tonåren. Vi hade internet tidigt hemma och jag började titta på bilder av typ bikinibabes, senare ungefär sådana bilder som finns i slitz eller moore. Redan här var det brösten som facinerade mig. Kanske skapades min "bröst-fetish" här eller så fanns den redan infödd eller genom tidigare erfarenheter som jag glömt bort nu. oavsett vilket så kan man redan så här tidigt läsa signalerna. Jag kunde verkligen inte låta bli, jag satt mer och mer. På nätterna, eller när ingen var hemma.

Jag försökte redan tidigt sätta upp gränser för mig själv. Gränser som handlade om hur mycket jag fick sitta eller om hur avklätt (hur nära porr) det fick vara. Dessa gränser flyttandes ständigt framåt, sakta men säkert. Numera handlar det mer om vad jag gillar och inte om gränser. Jag kan titta på det mesta bara det tänder mig, jag har dock aldrig gillat hårdporr. Tittar heller inte på någonting olagligt. Helt enkelt för att det inte intresserar mig. Det är mest vad jag kallar erotik/mjukporr som intresserar mig.

Vad man gör mot sig själv
Nå, vad jag gillar att titta på är inte poängen. Poängen är att jag inte har kunnat hantera detta. Med ständigt framflyttade gränser och ständiga svek mot mina egna löften. Det som har tagit tid att förstå är att det värsta är inte själva handlingen, skammen (för jag har skämmts mycket i omgångar, dock inte alltid) eller att vara medveten om att man är beroende. Det värsta är just att man ständigt sviker sig själv. Detta är destruktivt för hur man ser på sig själv och för ens självförtroende.

Vilka konsekvenser får detta då för mig? Jag är t.ex. dålig på att kontrollera hur länge jag sitter. När jag sitter känner jag ingen hunger, ingen trötthet. Det enda som finns är är
skärmen och vad som visas där. Jag har fortsatt trotts uppenbara risker för min hälsa, jag har porrsurfat trotts att jag hade hög feber. Jag har porrsurfat trotts att jag hade en
inflamation i handleden, trotts att jag visste i min hjärna att jag kan få allvarliga förslitningsskador. (Oavsett om risken för det fanns eller inte så var det vad jag trodde på, ändå struntade jag i det...) Jag har även nyligen varit nära att missa stängningstiden på en butik när jag skulle köpa en present till min sambo för vår 2 årsdag. På grund av att jag glömde bort tiden framför datorn. Detta var sista chansen också, hade jag inte hunnit hade jag kanske inte haft något att ge henne.

Detta sista med presenten samt de gånger då jag i efterklokhet förstått att jag riskerat min hälsa, riskerat att svika mina nära, kommit försent till diverse träffar, sovit bort hela dagen efter surfandet pga trötthet, osv.
Har gjort att övertygelsen har växt att jag verkligen måste vända detta nu. Och även om jag försökt flera gånger förut av blandade skäl. Så har skälen bara blivit fler med tiden. Dels allteftersom mitt beroende växt, dels eftersom jag lever ett liv med mer ansvar nu sedan jag flyttat ihop med min tjej och börjat arbeta. Jag har klarat att leva ett
normalt liv hitills. Men nu börjar det på allvar knaka i fogarna. Jag har viljat sluta i flera år. Men på sista tiden har det varit tätare mellan försöken och jag har lyckats avhålla mig bättre och bättre.
Vidare så har jag insett att mitt beroende förmodligen är, om inte det enda skälet, så förmodligen i alla fall en del i att jag har haft återkommande perioder av nedstämdhet.
Ibland rena depressioner.

Att ta kontroll, min hjärna lyder mig inte
Mitt första steg är att klara mig med bara 1 gång per vecka. (inga restriktioner av vanlig toarunk 😛 eller samlag så klart) Det låter så fjantigt enkelt när jag skriver det här. Förut har jag klarat två veckor i sträck utan porrsurfande, bara tillåtit mig "naturliga sätt" 🙂 Men nu detta försök är det 3-4 dagar sedan nu och jag börjar få svårt att inte tänka fel tankar när jag är ensam.

När jag satt vid datorn tidigare så hände det två gånger att jag startade webbläsaren för att börja surfa porr. Jag stängde den igen bägge gångerna dock. Det är läskigt att vara på gränsen mellan att klara av att stå emot begäret och att ge efter för det.

Jag delar med mig av detta dels för min egen skull, har aldrig gjort det förut. Dels för att jag kanske kan hjälpa någon. Jag fortsätter skriva här och berätta hur min kamp går om detta visar sig vara en bra idè. Ställ frågor om ni vill, skriv om era eventuella beroenden och likheter/olikheter mellan dem och mitt. Jag läser gärna!

PS: Sorry för en lite knepiga styckeindelningar...


   
Citera

Tönt, porr är grymt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Big Pimp JDawg:

Tönt, porr är grymt.

Haha #1 grattis!
Du var bra snabb på att läsa mitt inlägg. Förstår att du tyckte det var givande. snyggt när en kille med anonymt nick tar sig tid att förlolämpa en annan kille med anonymt nick på internet pga en överskrift på en forumtråd.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

I övrigt. Porr är grymt. Alkohol är grymt, TV/dataspel är grymma.
För de som inte fastnar så de inte kan sluta.


   
SvaraCitera

Jag ser inte riktigt vari ditt problem ligger. Vad är det som skadar dig? Jag porrsurfar oftare än du anger att du gör nu för tiden, men jag anser mig då inte ligga i någon form av riskzon. Och vad exakt menar du med förslitningsskador? Satt du och porrsurfade 18 timmar i sträck eller?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nevon:

Jag ser inte riktigt vari ditt problem ligger. Vad är det som skadar dig? Jag porrsurfar

Vet inte om du läste hela. Jag skrev inte hur ofta jag porrsurfar. Jag skrev hur länge jag klarat att vara utan när jag försökt sluta.
Jag har alltså fått problem med handleden som kommer och går pga för mycket runkande. När det är som mest sitter jag kanske 4h men det är ju var och varannan dag också. Oavsett vilket. Det viktiga är att jag inte kan trappa ned trotts att jag riskerar att få skador på handleden. Kunde knappt lära mig att byta hand heller. Var för drygt ibörjan, inte lika skönt. Har dock lärt mig det nu.

Vidare blir det ett problem så fort det går ut över hälsan, eller hur.
Dels handen, dels att man sover för dåligt. Dels att man inte kan hålla sig borta fast man har feber. Fysisk ansträngning + feber = inge bra.
Tänk dig att du jobbat fast du varit sjuk. Orkar knappt ta dig hem från jobbet och sätter dig sedan och porrsurfar i flera timmar. Man mår bra skit efter det.

Summan av det hela, jag kan inte styra det och det går ut över mitt vanliga liv så jag missunnar det jag håller för viktigare.


   
SvaraCitera

trordu:

Summan av det hela, jag kan inte styra det och det går ut över mitt vanliga liv så jag missunnar det jag håller för viktigare.

Då låter det mycket vettigt av dig att ta itu med ditt problem.
Jag läste hela texten, men jag fick aldrig någon klar bild över exakt vilka problem det hade orsakat. Vad är det du har prioriterat bort till förmån för porren?


   
SvaraCitera

Jag föstår inte hur man kan sitta i timmar/nätter och porrsurfa? Alla porrsidor innehåller massa virus etc eller så kostar dom otroligt mkt pengar att besöka(?)[cheers]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Keepdreaming:

Jag föstår inte hur man kan sitta i timmar/nätter och porrsurfa? Alla porrsidor innehåller massa virus etc eller så kostar dom otroligt mkt pengar att besöka(?

När man har spenderat så mycket tid som jag har så har man liksom lärt sig hitta vilka källor du ska använda. Söker man med google efter de exakta sökorde du vill ha hittar du bara virus. Men om du vet vad du ska skriva för att hitta vad så klarar man sig rätt bra fårn virus. Jag har inga problem med virus längre. Hade massor förut innan jag började undvika sidor med vissa saker gemensamt.

Nevon:

Vad är det du har prioriterat bort till förmån för porren?

Inte ordagrant prioriterat bort. Snarare så att jag bortsett från min hälsa helt vid flera gånger. Och att jag känt att det blivit svårare och svårare att få tid för och att hinna med allt som ingår i ett vanligt liv. Vissa saker skulle jag aldrig låta det gå ut över, som t.ex. att vara med tjejen. Men det har nyligen varit nära att jag kom till vår finmiddag på en restaurang utan någon present när vi firade att vi varit ihop 2 år. Jag visste dessutom att hon hade köpt en till mig.

Jag visste att jag skulle köpa ett halsband i en viss butik en viss dag, dom hann nästan stänga pga att jag satt och porrsurfade.


   
SvaraCitera

trordu:

När man har spenderat så mycket tid som jag har så har man liksom lärt sig hitta vilka källor du ska använda

Varför inte ba tanka ner en porrfilm och glo på ? bilder är ju borring?
[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Keepdreaming:

Varför inte ba tanka ner en porrfilm och glo på ? bilder är ju borring?

Jag tycker att det mesta jag sett av den sortens porr som finns tillgänglig för nedladdning i form av filmer är lite enkelspårig. Jag orkar inte gå inte på detaljer men det finns ju genrer även inom porren. Och noga räknat är det väl snarare mer erotik som är min grej. Både bild och film.


   
SvaraCitera
Tyrael

Tror du? Nej jag tror det inte.


   
SvaraCitera

Jag har haft problem med min högra handled ett tag [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tyrael:

Tror du? Nej jag tror det inte.

Du tror inte att du är beroende eller vad säger du? 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ClaytoN:

Jag har haft problem med min högra handled ett tag

Fortätter du använda den ändå? Jag vet inte det nödvändigtvis betyder att man är beroende, men jag tror att det är lätt att bli beroende av en kombination av data/sex då det handlar om ett starkt behov i kombination med lätt belöning för lite arbete.

För övrigt. Det är så sjukt psykande att lära sig använda "fel hand" eller hur? 🙂


   
SvaraCitera