Aviseringar
Rensa alla

Beroende direkt?


katamari:

Psykiskt, kanske. Men då har du troligtvis noll disciplin och karaktär.

kanske om man inbillar sig eller lurar sig själv för att man "vill" bli beroende


   
SvaraCitera

Postlapsaria:

kanske om man inbillar sig eller lurar sig själv för att man "vill" bli beroende

Haha ja, möjligt. Tror faktiskt att den största riskfaktorn för att "fastna" i röka är om man umgås ofta med folk som röker. Känner flera som till slut rökte varje dag under typ ett års tid (innan de la av med det) pga att det var så lätt hänt att de tog några bloss när de umgicks med folk som rökte. De var bänga så jävla ofta att de till slut bara var deprimerade när de var nyktra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Båda mina föreldrar har rökt under hela min barndom, så jag har varit omkring det så mycket och andas in röken, utan flit.
Sedan för över 1 år sen så skulle jag patetiskt och omoget nog testa, och jag fastnade för det direkt. Inte så att jag blev beroende men jag tyckte verkligen det var gött att dra in röken.
Som tur så la jag av ganska snabbt när jag började känna att röksuget började komma allt oftare.

Men kan väl intyga att man absolut inte blir beroeende direkt, men det kan gå ganska snabbt. Speciellt om man som i mitt fall har haft det runt sig väldigt mycket.


   
SvaraCitera

StrawBerryField:

Båda mina föreldrar har rökt under hela min barndom

Antar att TS syftar på cannabis när hon skriver "röka på". Men du kanske också gör det? I så fall tycker jag mycket synd om dig. [sad]

Och till TS:
Fysiskt beroende, nej.
Psykiskt beroende, troligtvis inte.


   
SvaraCitera

katamari:

Tror faktiskt att den största riskfaktorn för att "fastna" i röka är om man umgås ofta med folk som röker.

Ja kanske det. Det är ju mer en social grej, samma med tobak. Det är ju självklart lättare att börja om alla i ens omgivning röker och därför också svårare att sluta.
Men jag tror att det krävs ganska ihärdigt rökande för att man ska bli beroende, om man ens kan bli det fysiskt.


   
SvaraCitera

Postlapsaria:

Ja kanske det. Det är ju mer en social grej, samma med tobak. Det är ju självklart lättare att börja om alla i ens omgivning röker och därför också svårare att sluta.
Men jag tror att det krävs ganska ihärdigt rökande för att man ska bli beroende, om man ens kan bli det fysiskt.

Tror att det inte ens går att bli fysiskt beroende av cannabis. Men så som alla de av mina vänner som fastnade i det beskrev det var det så att inget till slut var kul om de inte rökte. Och rökat gjorde dem sega och likgiltiga till "svenneliv" med skola och jobb. Till slut hade de inte ens kul när de rökte utan de fortsatte bara röka därför att de inte skulle känna sig så sjukt deprimerade över sitsen de hamnat i.

Så ett psykiskt beroende kan nog vara tillräckligt illa.


   
SvaraCitera

katamari:

Så ett psykiskt beroende kan nog vara tillräckligt illa.

Jag har hört folk säga samma som du skrev. Men det tycker jag är tillräckligt sorgligt


   
SvaraCitera

Shuffley:

Är det verkligen sant? [surprised]

kan vara så... jag blev kär direkt första gången jag rökte cannabis, sedan dess har jag rökt i perioder och vill inte ens tänka på hur mkt pengar jag lagt ut på det, förmodligen tiotusentals kronor, om inte närmare hundratusentals


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

Antar att TS syftar på cannabis när hon skriver "röka på". Men du kanske också gör det? I så fall tycker jag mycket synd om dig.

Hahahaha, nej det gör jag verkligen inte. Läste inte igenom texten så noga utan började direkt läsa igenom komentarerna. Missade att det stod "röka på".
Menade vanlig rökning, men här klantade jag till det lite ja..


   
SvaraCitera

men tror du på det själv eller :p


   
SvaraCitera

katamari:

Tror att det inte ens går att bli fysiskt beroende av cannabis.

Nej, det går inte.


   
SvaraCitera

StrawBerryField:

Menade vanlig rökning, men här klantade jag till det lite ja..

Det blir du inte beroende av efter första försöket. Men nikotinberoenden suger verkligen, prova inte ens.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nej du blir inte beroende av att röka en cigarett.

Men däremot så borde du vara medveten om att genom att röka en cigarett så har du undermedvetet rivit en mur och är mycket mer benägen att röka en till.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nej du blir inte beroende av att röka en cigarett.

Men däremot så borde du vara medveten om att genom att röka en cigarett så har du undermedvetet rivit en mur och är mycket mer benägen att röka en till.


   
SvaraCitera

ja det låter väll ungefär lika rimligt som att man blir alkoholist efter första provandet av alkohol.


   
SvaraCitera