Aviseringar
Rensa alla

BESKRIV KRISTEN TRO MED 1 ORD. HJÄLP!


Kristen tro: skuggboxning


   
SvaraCitera

Låter mina polare GZA och Method Man sköta restenCool


   
SvaraCitera

meriksson: Jaa, förstår det. Men du får gärna beskriva var o en för sig 🙂

Okej, kristen tro = gudstro, kristna = gudstroende om jag bara får använda ett ord.


   
SvaraCitera

Istechetvåpunktnoll: Kristen tro: skuggboxning

Det är inte mer skuggboxning än alla andra eviga inre konflikter man har.


   
SvaraCitera

P.S. Nej jag tänker inte vara en av de där högfärdiga människorna som tänker "nej jag tror inte på gud och därför är jag bättre, smartare, ja allmänt underbar"... Trött


   
SvaraCitera

Razor: "nej jag tror inte på gud och därför är jag bättre, smartare, ja allmänt underbar"...

Nej, jag tror inte att vi har meningsskiljaktigheter gällande detta. Det första som kom upp var "skuggboxning" och det är en term som jag ser som en allmängiltig företeelse. Alla har vi våra inre duster som vi måste leva med, och just "kristen tro" är nog inte i min egna mening skuggboxning per se, när jag tänker efter.  Det är snarare så att tro kan vara en del av det.  


   
SvaraCitera

Men däremot som ateist kan jag se på "kristen tro" som just en skuggboxningsmatch, men det är ju min syn och inte den troendes.


   
SvaraCitera

Istechetvåpunktnoll: Nej, jag tror inte att vi har meningsskiljaktigheter gällande detta.

Det var inte till dig, jag fick bara en tanke som jag kände för att skriva ner.

Istechetvåpunktnoll: Alla har vi våra inre duster som vi måste leva med, och just "kristen tro" är nog inte i min egna mening skuggboxning per se, när jag tänker efter. Det är snarare så att tro kan vara en del av det.

Okej.


   
SvaraCitera

Istechetvåpunktnoll: Men däremot som ateist kan jag se på "kristen tro" som just en skuggboxningsmatch, men det är ju min syn och inte den troendes.

Vem skuggboxas man mot?


   
SvaraCitera

Razor: Det var inte till dig, jag fick bara en tanke som jag kände för att skriva ner.

å bra tanke, trots allt


   
SvaraCitera

Razor:

Vem skuggboxas man mot?

Antagligen främst mot sig själv, den kristna tron bygger ju till större delen på att människan är född syndare, vilket känns ur min synvinkel väldigt absurt. Således blir strävan att leva som god kristen och sen efter döden bli förlåten för sina synder som skuggboxning.

Naturligtvis är jag medveten om att kristendom kan innehålla mycket mera än så, spektrumet är brett. Dock överlag så är ju hela synda- grejen nästintill pervers.


   
SvaraCitera

Istechetvåpunktnoll: Antagligen främst mot sig själv, den kristna tron bygger ju till större delen på att människan är född syndare, vilket känns ur min synvinkel väldigt absurt. Således blir strävan att leva som god kristen och sen efter döden bli förlåten för sina synder som skuggboxning.

Ah, detta har du helt rätt i enligt min åsikt. Man manipuleras till att få ett absurt högt samvete som sedan plågar en, och som enbart kan stillas genom hårda uppoffringar...som sedan leder till bitterhet och ännu mer frekventa böner som "låt ditt rike komma".


   
SvaraCitera

Ett ord för Jesus är ju "förlåtelse" typ, eller asså man skulle alltid förlåta om man verkligen var ledsen för det man gjort men det Jesus "är" ju typ kristendomen så.. Annars vet jag ej


   
SvaraCitera

Kontroll/makt


   
SvaraCitera

Konservativ


   
SvaraCitera