Aviseringar
Rensa alla

Beslagtagen minderårig på alkohol, kallad förhör m. föräldrar, vad nu?


Ämnesstartare

tjabba tjena hallå
för inte så länge sedan blev jag och min polare ertappade på vår alkohol av polisen. efterföljderna av det (i och med att vi är minderåriga) var att dem tog mina uppgifter, ringde mina föräldrar samt tog med alkoholen och sa att dem skulle hälla ut den på stationen.
sedan frågade dem om vem som hade köpt ut åt oss, då svarade jag att det var någon random på stan och att det var ren impuls och om jag såg han på stan igen så skulle jag inte känna igen honom.
men ändå så sa dem att jag, med föräldrarna, kommer bli kallad på förhör och bli förhörd angående den påhittade langarn och det..

Aldrig varit på ett förhör innan så är grymt spänd, nervös och orolig för det. Någon som kanske varit med om samma sak? Kommer föräldrarna på något sätt bli bestraffade? Tro ni att det inte kommer bli av alls? Om det blir, vad kommer dem ställa för slags frågor? o.s.v..

Jag är 17 år alltså inte direkt 12, så dem var inte direkt stränga och strikta utan mer "jaja, vet att ni kommer festa igen, men akta er så att ni inte blir påsatta av killar;)" vi bara ok.... hehe

Vill ha all info ni kan ge angående detta OK SKULLE VARA EVIGT TACKSAM har inte kunnat sova inatt.[confused][confused][confused][confused][cry][confused]

/Kalle


   
Citera

Tråden flyttad från Forum PLUS/Drogdebatt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

svenkalle:

men akta er så att ni inte blir påsatta av killar;)

Ja fy för sådant okristligt beteende [tired]

btw så kan de bli "bestraffade" via sittningar hos SOC med dig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Seriöst [tard][tard]
Har de verkligen inte bättre saker för sig??


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hade inte oroat mig om jag var du. Att du som 17-åring dricker är inget som polisen bryr sig om och de har ingen rätt att sätta dig i klistret bara för att du inte outar personen som köpte ut.

Att langa alkohol kan få rätt jobbiga konsekvenser dock så för utköparens skull hade jag bara varit tyst ang det.

Så ah, gissningsvis ställer de först ett gäng formalitetsfrågor om hur du festar, hur du och polarna får tag på alkohol oftast etc. Räcker med att rycka på axlarna bara.

Dina föräldrar riskerar inget, de följer bara med under förhöret för att du är minderårig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

respons:

Att langa alkohol kan få rätt jobbiga konsekvenser dock så för utköparens skull hade jag bara varit tyst ang det.

Ska man ge en väldigt suddig beskrivning på den påhittade langaren eller bara säga att man helt glömt bort langaren helt och hållet, att man kommer inte ihåg någonting?

respons:

Så ah, gissningsvis ställer de först ett gäng formalitetsfrågor om hur du festar, hur du och polarna får tag på alkohol oftast etc. Räcker med att rycka på axlarna bara.

Vet inte riktigt om det är smartast att låtsas vara lite medvetande eller inte alls. Ska man låtsas att man har lite koll vad polarna slyssnar med eller helt enkelt vara helt omedveten? Behöver lite tips hur man ska vara på plats känner jag..hehe[sad]

skönt det där med att föräldrarna inte blir drabbade


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

svenkalle:

att man kommer inte ihåg någonting

svenkalle:

inte alls


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Samarbeta inte med fascister och partypoopers, "inga kommentarer"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

svenkalle:

Vet inte riktigt om det är smartast att låtsas vara lite medvetande eller inte alls. Ska man låtsas att man har lite koll vad polarna slyssnar med eller helt enkelt vara helt omedveten? Behöver lite tips hur man ska vara på plats känner jag..hehe

Spelar ingen roll egentligen. Att ljuga i förhör är helt lagligt, men de lär haja vinken snabbare om du bara håller dig till att rycka på axlarna och hålla käft.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

respons:

Att ljuga i förhör är helt lagligt,

äre väl inte?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

äre väl inte?

man är ju inte under ed.

Däremot kanske det faller under att man försvårar utredningen :-k


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

äre väl inte?

Jo. Ett förhör är inte en rättegång, allt som sägs under ett förhör kan tas tillbaka.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

respons:

Jo. Ett förhör är inte en rättegång, allt som sägs under ett förhör kan tas tillbaka.

man får ju ljuga i rätten också. om man är åtalad för något då, inte vittne, alltså.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

antar att jag klarar mig igenom förhöret om dem nu inte är som dem i Beck då äre fan ute med mig[cry][cry][cry]

men hur stor är chansen att det blir ett förhör tror ni? har hört att det ibland inte blir av, kan tänka mig (eller ja snarare hoppas på) att detta är ett sådant fall. då det tydligen var många som blev tagna för det var många ute, det stog om det i tidningen dagen efter.
så, några tankar kring den frågan?[cool]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

svenkalle:

antar att jag klarar mig igenom förhöret om dem nu inte är som dem i Beck då äre fan ute med mig

Är inte som på film.

svenkalle:

så, några tankar kring den frågan?

Ingen aning.


   
SvaraCitera