Aviseringar
Rensa alla

Beslutsångest ang. Gymnasieval


Ämnesstartare

Tjena igen!

Nu har jag precis slutat 9:an och ska efter sommarlovet börja gymnasiet.

Men problemet är så att jag har sån jävla beslutsångest angående mitt val, just nu har jag som 1:a handsval Estetiska programmet i en ganska liten skola (200elever) i annan stad (som ligger ca 6mil ifrån staden jag bor i)
Och som 2:a handsval har jag valt Ekonomiska programmet i staden jag bor i, denna skolar har ca 1.000 elever.

Men jag vet inte var jag ska ta mig till, grumlar på det här för jävla mycket!

Saker jag tänker på: 
1. Är rädd att jag inte ska få kompisar i den staden då jag inte känner någon där + jag inte varit på skolan's öppet hus då jag inte kunde den tiden den var.
2. Hur är det att gå på en ganska liten privat-skola jämfört med en stor kommunal skola?
3.  Tror jag kommer nog sakna mina kompisar som nästan alla ska gå på den skolan med ca 1.000 elever i staden jag bor i.

Jag vet inte vad jag ska välja, är det smartare att välja skolan i staden jag bor i och om jag inte trivs byta till den som just nu är mitt 1:a val?

Kom gärna med tips på hur jag ska ta mig till och om ni undrar något med är det bara att fråga


   
Citera

Oroa dig mindre över kompisar, sånt löser sig i 9 av 10 fall. Tycker du borde tänka mer på vilket av programmen som känns mest intressant.
Personligen hade jag valt den skolan som är nära dig bara för jag avskyr att pendla.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

joinapolarn:
Oroa dig mindre över kompisar, sånt löser sig i 9 av 10 fall. Tycker du borde tänka mer på vilket av programmen som känns mest intressant.
Personligen hade jag valt den skolan som är nära dig bara för jag avskyr att pendla.

Okej, pendla är nog inte något problem för min del, men hur är det med privat skolor, hört mycket dåligt om de flesta privat skolor..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Skolan är Ljud & Bildskolan om någon vet något om skolan.


   
SvaraCitera

hade valt ekonomiska programmet pga mer användbart


   
SvaraCitera

Saile1337: Jag vet inte vad jag ska välja, är det smartare att välja skolan i staden jag bor i och om jag inte trivs byta till den som just nu är mitt 1:a val?

Om du tänker dig det du ska jobba med i framtiden, vilket av dessa två val skulle du kunna ha som jobb 8h/dag, 5 dagar i veckan? Vet du vad dessa arbeten innebär?

Gillar du beräkningar, statistik, kontorsarbete?


   
SvaraCitera

Saile1337: 1. Är rädd att jag inte ska få kompisar i den staden då jag inte känner någon där + jag inte varit på skolan's öppet hus då jag inte kunde den tiden den var.

Alla kommer att vara nervösa och försiktiga de första veckorna men sen så kommer du garanterat att lära känna hela klassen. 

Saile1337: 2. Hur är det att gå på en ganska liten privat-skola jämfört med en stor kommunal skola?

Det blir lite "lättare" om du är blyg eftersom att man har en atmosfär som mer eller mindre bygger på att "alla känner alla". 

Saile1337: 3.  Tror jag kommer nog sakna mina kompisar som nästan alla ska gå på den skolan med ca 1.000 elever i staden jag bor i.

Du kommer inte att träffa dem underskoltid men på fritiden kan ni ju träffas hur mycket ni vill?


   
SvaraCitera

Gick nyss ut andra ring i Estetiska programmet för sommaren. Jag kommer ihåg att själv stog jag mellan ES och Handel (vilket inte alls är min grej + att skolan är dålig på att informera om att det är Högskoleförberedande! ) Kort sakt så var det de bästa livs valet för mig.

Pendlingen är värd allt. Jag har en familj till klass. Känner många som gjorde fel val och detta har förstört deras liv så mycket. Följ ingen annan väg än ditt hjärta! Lycka till! Hjärta


   
SvaraCitera

Blivande_japan:
hade valt ekonomiska programmet pga mer användbart

Bullshit


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

LillaLadyn:
Gick nyss ut andra ring i Estetiska programmet för sommaren. Jag kommer ihåg att själv stog jag mellan ES och Handel (vilket inte alls är min grej + att skolan är dålig på att informera om att det är Högskoleförberedande! ) Kort sakt så var det de bästa livs valet för mig.

Pendlingen är värd allt. Jag har en familj till klass. Känner många som gjorde fel val och detta har förstört deras liv så mycket. Följ ingen annan väg än ditt hjärta! Lycka till! Hjärta

Tack som fan för ditt stöd, hjälper verkligen... Tror jag kommer gå ES, hoppas på att det är det rätta. Går du ES-Media eller Musik?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razor:

Om du tänker dig det du ska jobba med i framtiden, vilket av dessa två val skulle du kunna ha som jobb 8h/dag, 5 dagar i veckan? Vet du vad dessa arbeten innebär?

Gillar du beräkningar, statistik, kontorsarbete?

Jag hade kunnat jobba vid kontor, men det skulle vara mycket roligare att jobba inom Film, men jag vet att chansens att bli något inom detta är så oerhört liten.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Adlof Heltir:

Alla kommer att vara nervösa och försiktiga de första veckorna men sen så kommer du garanterat att lära känna hela klassen. 

Det blir lite "lättare" om du är blyg eftersom att man har en atmosfär som mer eller mindre bygger på att "alla känner alla". 

Du kommer inte att träffa dem underskoltid men på fritiden kan ni ju träffas hur mycket ni vill?

Jag är lite blyg av mig när det gäller nya personer, är den sorts personen det tar ett tag innan jag öppnar upp mig för någon annan. Tack för ditt stöd, det underlättar som fan ska du veta <3


   
SvaraCitera

LillaLadyn:

Bullshit

enda anledningen du tycker det är att du själv gått estet Rullar ögonen


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

enda anledningen du tycker det är att du själv gått estet Rullar ögonen

Jag rättar dig med att säga att jag har erfarenheten på min sida. Man bemöts ständigt med fördomar av okuniga. Söt


   
SvaraCitera

Saile1337:

Tack som fan för ditt stöd, hjälper verkligen... Tror jag kommer gå ES, hoppas på att det är det rätta. Går du ES-Media eller Musik?

Vad kul, jag är överygad till hundra att det är helt rätt beslut!
Jag går Teater linjen. Både Media och Musik är riktigt uppskattade och bra val! Tumme upp

Kram!


   
SvaraCitera