Aviseringar
Rensa alla

Betraktar vi fortfarande homosexualitet som en avvikelse idag?


Ämnesstartare

Hittade en intressant studie om hur homosexuella kännetecknas i en studie där RFSL granskar de tio vanligaste svenska biologiböcker. Rapporten baserar också mycket fakta på forskning gjord av en viss Hanner.

Här följer några citat från boken:

"[h]omosexualitet är den vanligaste sexuella
avvikelsen"
(Här betraktar man homosexualitet som en sexuell avvikelse.)

"[d]et är viktigt att inte tanklöst fördöma
människor som har en annan sexuell inriktning än vi själva."
(Här utgår man från att alla som läser boken är heterosexuella.)

"[v]uxna homosexuella söker ofta en partner hos ungdomar
av samma kön. Ett sådant förhållande kan bli ett stort problem för en ung människa. Det kan
leda till framtida störningar i den egna sexualiteten. Men man blir inte homosexuell av
sådana upplevelser."
[tard]

i puberteten kan det hända att ungdomar av samma kön umgås
sexuellt. Detta kan bero på att driften inte ännu blivit stabil och betraktas inte som
homosexualitet i vanlig mening.

(Här pekas homosexualitet ut som en drift och instabilitet.)

"både män och kvinnor kan bli kära och ha ”sex” med
någon av samma kön."
Här antyder man att homosexuellt sex inte är riktigt sex.

Hanners resultat visar att den genomsnittliga komma-ut-åldern för tjejer och killar gemensamt
är 16 år och 11 månader, det är alltså då de för första gången talar om för någon om sin sexuella läggning.

Rapporten visar att 37 procent av tjejerna och 24 procent av killarna uppgav att de en eller
flera gånger försökt ta sitt eget liv.
Tjejernas siffror är ungefär dubbelt så höga som i en
undersökning på normalpopulationen från 1993, killarnas är ungefär 3 gånger så höga. När man granskat homosexuellas situation har man funnit att de uppvisar samma klassiska drag som andra marginaliserade grupper i samhället - ett svagt socialt kontaktnät, utsatthet för våld eller hot, diskriminering, och en allmänt lägre självkänsla

Varför betraktar vi fortfarande homosexualitet som en "avvikelse" fortfarande?


   
Citera

Anarkandi:

"[d]et är viktigt att inte tanklöst fördöma
människor som har en annan sexuell inriktning än vi själva."

Detta behöver ju inte nödvändigtvis betyda att läsarna antas vara hetero; det kanske helt enkelt säger att en ska försöka vara öppen mot folk med andra sexualiteter? [blush]


   
SvaraCitera

Anarkandi:

Varför betraktar vi fortfarande homosexualitet som en "avvikelse" fortfarande?

Det är väl en avvikelse? I samma mån vegetarianism är en avvikelse från det "vanliga" men är ju inget fel för det [zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NeoSeymour:

Detta behöver ju inte nödvändigtvis betyda att läsarna antas vara hetero; det kanske helt enkelt säger att en ska försöka vara öppen mot folk med andra sexualiteter?

Ja, de vill säkert väl, men det blir ändå fel.

Skentrevlig:

Det är väl en avvikelse? I samma mån vegetarianism är en avvikelse från det "vanliga" men är ju inget fel för det

Nja, jag ser inte det som en avvikelse, är det en avvikelse att gilla death metal, eller inte gilla glass?


   
SvaraCitera

Anarkandi:

Nja, jag ser inte det som en avvikelse, är det en avvikelse att gilla death metal, eller inte gilla glass?

Finns ju gråzoner, problemet uppstår när man ska dela upp allting i svart och vitt. Men alltså, var inte Rock 'N Roll en avvikelse från början?

Sen så ja, jag tror att den genomsnittlige svensken som tittar på Så ska det låta och melodifestivalen ser på death metal som en avvikelse.

Dold text: Fan vad jag börjat hata det ordet nu


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ja.
Image


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Eftersom det finns en heteronorm i samälle så ju det som avviker från den avvikande.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja, det är avvikande


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

men det är underbart vacker särskildt när två pågar klänger på varandra [bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

säkert redan någon som har skrivit detta men
Det avviker ju från det normala och när jag säger "normala" så menar jag majoriteten. Detta tror jag iofs att du också har koll på.

Acceptanser bör och har blivit högre än förut. Det är emellertid tveksamt och det någonsin kommer att bli helt accepterat.


   
SvaraCitera

Anarkandi:

Nja, jag ser inte det som en avvikelse, är det en avvikelse att gilla death metal, eller inte gilla glass?

Ja, självklart?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tycker att det är ganska sjukt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Varför betraktar vi fortfarande homosexualitet som en "avvikelse" fortfarande?

Varför presenterar du en 7-årig gammal studie och får det att låta som ny fakta?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bland 16:åriga tjejer är heterosexualitet en avvikelse, där bisexualitet är normen. I alla fall på Helgon


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hackeman:

men det är underbart vacker särskildt när två pågar klänger på varandra [bigsmile]

Det är jättevackert när en gubbe sätter på sin katt i röven också [tired]


   
SvaraCitera