Aviseringar
Rensa alla

Betyg i åk.6


vera00
Ämnesstartare

Jag går i 6.an nu och ska få betyg till vintern. Jag tycker att detta är en jättepress. Det är det säkert för alla när man ska få betyg första gången. Det spelar nog ingen roll hur gammal man är. Men det har ju ändå varit mycket diskussioner runt detta att man ska betyg redan i 6:an. Vad tycker du om detta. Är det rätt, fel. Ska man få det senare, tidigare?


   
Citera
kachin

Tycker nog mest det är fel, det är inte till någon speciellt stor nytta. Stjälper mer än hjälper.
Men känn ingen press [cute] Betygen är i princip bara för att komma in på gymnasiet. och de flesta kommer in på sitt första val. Du har lång tid på dig med, så, chilla [cute]


   
SvaraCitera
vera00
Ämnesstartare

kachin:

Tycker nog mest det är fel, det är inte till någon speciellt stor nytta. Stjälper mer än hjälper.Men känn ingen press Betygen är i princip bara för att komma in på gymnasiet. och de flesta kommer in på sitt första val. Du har lång tid på dig med, så, chilla

[smile]


   
SvaraCitera

vera00:

Nej (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera

vera00:

Ja (Du röstade på detta alternativ)

tycker det är bra att man presenteras för systemet tidigt, så att de mer viktiga betygen i senare ålder inte är obekant prestationsmässigt.

å andra sidan tycker jag ej att betyg, eller någon form av bedömningsskala, skall appliceras på alla ämnen. svenska, till exempel, bör ej graderas.


   
SvaraCitera

mopsen:

venska, till exempel, bör ej graderas.

inte ens i gymnasiet?


   
SvaraCitera

isola:

inte ens i gymnasiet?

nej, det tycker jag ej.


   
SvaraCitera
vera00
Ämnesstartare

Just nu får vi betyg på allt vi gör i skolan. Från uppgifter till prov.


   
SvaraCitera
vera00
Ämnesstartare

mopsen:

nej, det tycker jag ej.

Varför inte?


   
SvaraCitera

då alla människor bedöms efter sina prestationer är det lika bra att börja tidigt. Live är inte så jävla daltande som vuxna försöker få barn att uppleva det.


   
SvaraCitera

vera00:

Varför inte?

för att svenskan, vårt språk, är vår primära sätt att uttrycka oss och låta vår individualism sprudla, och om sedan alla skall formas in i skolverkets bedömning av vad som är bra svenska, jämte ofta traditionsbehandlande lärare, så försvinner detta.
bör vara ett arbete kring att utveckla personens personliga stil mer, med några grunder kring hur man kan bli förstådd om man vill det.


   
SvaraCitera

vera00:

Nej (Du röstade på detta alternativ)

Från 7an hade räckt.


   
SvaraCitera

mopsen:

mer, med några grunder kring hur man kan bli förstådd om man vill det.

fast det är ju mycket fokus på rättstavning och grammatiska regler, vilket behövs. språket är ju trots allt till för att andra ska förstå.


   
SvaraCitera

Ja


   
SvaraCitera

isola:

fast det är ju mycket fokus på rättstavning och grammatiska regler, vilket behövs. språket är ju trots allt till för att andra ska förstå.

bullshit. jag har inte haft en lektion i grammatik och rättstavning sedan åttan.
om somliga medsvenskar ej förstår min svenska allena på grund av dess ovanlighet, så är dessa ej berättigade till innehållet.


   
SvaraCitera