Forumet - Betyg/skriftliga omdömen i mellanstadiet, fördelar/nackdelar?

Betyg/skriftliga omdömen i mellanstadiet, fördelar/nackdelar?

1058 0 8
Har fått betyg sen typ trean. Jag vet inte hur nödvändigt det egentligen är så pass tidigt, men de började i alla fall inte "räknas på riktigt" förrän kanske i sexan eller femman, i högstadiet var det stora grejer.

En möjlig nackdel är att pressen man får av vitsord och övriga omdömen kommer tidigare i livet. Det är inte särskilt trevligt, barn ska få vara barn. Däremot tycker jag att det kan införas från sjätte eller sjunde klass ändå, man vill väl ändå ha koll inför gymnasiet.

Spana också in:

shelton:

Man brukar ju få höra att tidiga betyg skulle underlätta för att upptäcka elever med svårigheter, men läraren borde ha så bra koll på sin klass att h*n märker av detta utan betyg.


saken är att det inte gör någon skillnad, eftersom lärarna inte har nån skyldighet att bry sig om en elev failar.
istället för tidiga betyg som ändå inte gör någon skillnad i praktiken torde man kanske höja kraven på prestationerna (dock inte i mellanstadiet), och självklart erbjuda mer hjälp till de elever som behöver det.

tidiga betyg märker ut de som inte klarar skolan så bra, men de gör inget åt saken förutom att typ gallra. [blush]
Efterblivet, så länge de skriftliga omdömena på något sätt liknar betyg. Det behövs en kontinuerlig dialog, inte en bokstav på ett papper (eller trettio bokstäver på ett papper) en gång i halvåret.

Citerar Mattias Hamberg:
"Men betyg och pedagogik har blivit en sån där fråga där alla ska och kan ha en åsikt. I tidningar går man ut och frågar folk på stan vad de anser om betyg och så vidare. Detta är en unik företeelse för just skolfrågor. Ingen går ut och gör en enkät där man frågar folk vilket medicin som funkar bäst emot hjärt- och kärlsjukdomar, vilken byggnadsmetod som fungerar bäst på flervåningshus eller hur man bäst konstruerar en rondell. Där har man accepterat att svaret på dessa frågor bäst uppnås genom forskning, utvärderingar och studier. Men inte när det gäller pedagogiska modeller. Där är det fritt fram för vilka klåpare som helst att spekulera fritt; de får till och med i värsta fall bli skolministrar."

​Och här har ni lite om vad forskningen faktiskt säger