Aviseringar
Rensa alla

Betygen i skolan stämplar oss


Ämnesstartare

Jag har funderat ett tag på hur skolan har en otroligt smal syn på vad som gäller för att lyckas. De kräver höga betyg från en och att man helt enkelt måste vara smart. Men vad händer för mig som inte har de höga betygen och är mer kreativ lagd? Är det kört för mig? Shockerad


   
Citera

ja
sugigt va


   
SvaraCitera

svårt att lära ut att alla är lika värda när man värderar eleverna


   
SvaraCitera

skols4r4:
De kräver höga betyg från en och att man helt enkelt måste vara smart.    

man kan ha höga betyg utan att vara smart i både högstadiet och gymnasiet.


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

man kan ha höga betyg utan att vara smart i både högstadiet och gymnasiet.

+4565787676563452


   
SvaraCitera
Vision

bli estet då?


   
SvaraCitera

Vision:
bli estet då?

jobbigt att se sig som Kreativ Person och få dåliga betyg på det


   
SvaraCitera

på något sätt måste man sortera ut vilka som är mest "värda" att komma in på utbildningen, de som pluggat bra till prov eller högskoleprov borde rimligen få förtur när de söker. Det är inget perfekt system men det är i alla fall ett system.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

man kan ha höga betyg utan att vara smart i både högstadiet och gymnasiet.

Absolut! Just därför förlorar betygen ytterligare en mening. De blir ofta orättvist utdelade till personer som inte förtjänat dem eller så trycker de ned andra elever som känner sig misslyckade pga det dåliga betyget. Självklart finns det gånger då rätt betyg ges till rätt person men generellt som förlorar betyget sin mening. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Järn:
på något sätt måste man sortera ut vilka som är mest "värda" att komma in på utbildningen, de som pluggat bra till prov eller högskoleprov borde rimligen få förtur när de söker. Det är inget perfekt system men det är i alla fall ett system.

Jo, det är sant. Men när det är fokus på just höga resultat för att komma in på utbildningen glömmer man ofta bort själva processen(inlärningen). Betyget fungerar idag som en yttre motivation som egentligen borde komma inifrån i form av att vilja lära sig. Den långsiktiga inlärningen hamnar då istället i fokus för den kortsiktiga inför ett prov. Men du har kanske inte ett förslag på ett bättre system eller några andra idéer? 🙂


   
SvaraCitera

På ett sätt cementerar betygen klasssamhället på ett sätt erbjuder det en väg ut också så jag är kluven om än i stort skeptisk till fenomenet. Jan Björklund och hans nya betyg från första klassutspel kan hur som helst ta sig.


   
SvaraCitera

Jag har första året med betyg och är ganska nöjd! Men tycker att lärarna tar ner på betygen för konstiga anledningar! Men som tur är, är jag bland de smarta MUHAHAH


   
SvaraCitera

Betyg är idiotiskt. Räcker med godkänt, dvs. du har uppfyllt kraven, eller icke-godkänt, dvs. du har inte uppfyllt kraven. Fokus ska ligga på lärande och inte på betygshets och stressplugg inför prov för att sedan glömma vad man lärt sig och börja plugga till nästa. Den kapitalistiska skolan är en fabrik för att producera lydig arbetskraft och inte en verklig skola. Meningslösa skoluppgifter och disciplinering som förbereder dig inför meningslöst arbete och att lydigt nicka och bocka åt chefen istället för att ifrågasätta och tänka själv.


   
SvaraCitera

skols4r4:
Jag har funderat ett tag på hur skolan har en otroligt smal syn på vad som gäller för att lyckas. De kräver höga betyg från en och att man helt enkelt måste vara smart. Men vad händer för mig som inte har de höga betygen och är mer kreativ lagd? Är det kört för mig? Shockerad

det är du som har möjligtheten att bli kändis. musiker, artist in general, politiker osv.
bara för att man kuggar betygen kuggar man inte livet!
och betyg avgör inte hur smart man är, tro mig


   
SvaraCitera

Rödingajäveln:
 Meningslösa skoluppgifter och disciplinering som förbereder dig inför meningslöst arbete och att lydigt nicka och bocka åt chefen istället för att ifrågasätta och tänka själv. 

Chomskyjäveln brukar ha någon utläggning om det där ibland, hur skolgången medvetet är fylld av meningslösa uppgifter för att belöna total lydnad och skilja ut dessa "goda elever" som villigt genomför dessa från dom som opponerar sig inför den löjliga uppgiften i fråga. Bra jude det där.


   
SvaraCitera