Aviseringar
Rensa alla

Betygen i skolan stämplar oss


Grundskolan och gymnasiet kräver inte mycket till tankeverksamhet. Du behöver inte vara smart, bara följa enkla uppgifter och memorera frågor. Så dina betyg visar mest att du närvarade i skolan och att du kan följa en del enkla instruktioner. Så om du har talanger utöver det så är det dessa som kommer räknas i framtiden, dina betyg är bara ett filter för att sålla stollar från de som är värd att överväga anställa/ta in på en utbildning.


   
SvaraCitera

aristoteles: Grundskolan och gymnasiet kräver inte mycket till tankeverksamhet. Du behöver inte vara smart, bara följa enkla uppgifter och memorera frågor. Så dina betyg visar mest att du närvarade i skolan och att du kan följa en del enkla instruktioner. Så om du har talanger utöver det så är det dessa som kommer räknas i framtiden, dina betyg är bara ett filter för att sålla stollar från de som är värd att överväga anställa/ta in på en utbildning.

+100
Jag förstår inte hur många av dagens elever kan faila om jag ska vara ärlig. Särskilt inte på högstadiet. Det är en sak om man har en diagnos och en annan om man bara är lat/inte orkar.


   
SvaraCitera

Xisco: . Det är en sak om man har en diagnos och en annan om man bara är lat/inte orkar.

Eller har ett stort ointresse & är jävligt envis. 


   
SvaraCitera

S3ON: Eller har ett stort ointresse & är jävligt envis.

Med tanke på att det faktiskt handlar om deras framtid får de banne mig strunta i ointresset och envisheten!


   
SvaraCitera

Xisco: Med tanke på att det faktiskt handlar om deras framtid får de banne mig strunta i ointresset och envisheten!

Det fungerar inte så. 


   
SvaraCitera

S3ON:

Det fungerar inte så. 

Vet. Jag dagdrömmer bara.
Förstår dock inte hur man kan vara så ointresserad av sin framtid. Men dagens ungdomar brukar oftast inte tänka särskilt långt, tråkigt nog.


   
SvaraCitera

Xisco: Förstår dock inte hur man kan vara så ointresserad av sin framtid.

Jag ser ej sambandet mellan skola och framtid om jag ska vara ärlig.. Den största delen kunskap får man senare i livet, utifrån erfarenhet.. 


   
SvaraCitera

S3ON: Jag ser ej sambandet mellan skola och framtid om jag ska vara ärlig.. Den största delen kunskap får man senare i livet, utifrån erfarenhet..

Skola = bäddar för framtiden
Ja, klart man får erfarenheten senare, men i princip alla jobb idag kräver nästan godkända gymnasiebetyg. Har du inte det blir det svårt. Väldigt många som läst/läser upp betygen på Komvux och snart är den möjligheten borta.

En jag känner hade kunnat ha jobb idag om han inte skolkat och hållit på som han gjort. Han gick även en praktisk utbildning på gymnasiet men lyckades sabba även den delen. Vilket leder till att det blir sjukt svårt för honom att jobba inom den branschen om han inte har mycket flyt.


   
SvaraCitera

Xisco: i princip alla jobb idag kräver nästan godkända gymnasiebetyg. Har du inte det blir det svårt.

Vilket är helt åt helvete fel så klart.. Därför kan vi inte vara svaga och spela med, så sker inte förändringar...


   
SvaraCitera

Hur skall du komma ut till framtidsön om du hoppade av båten innan den kom iväg?


   
SvaraCitera

"Jag får inte jobb, det är ett politiskt ställningstagande" - dravvel


   
SvaraCitera

S3ON: Vilket är helt åt helvete fel så klart.. Därför kan vi inte vara svaga och spela med, så sker inte förändringar...

Kan jag väl hålla med dig om. Borde finnas bättre och smidigare sätt att förberedda sig inför yrken. Men nu är det som det är och då borde ni latmaskar lära er göra rätt från början!


   
SvaraCitera

dazed:
Hur skall du komma ut till framtidsön om du hoppade av båten innan den kom iväg?

Min framtids-ö är placerad på ett håll inga båtar går, jag tänker konstruera en egen liten eka och ro dit i fri och fröjd. 

Xisco: Men nu är det som det är och då borde ni latmaskar lära er göra rätt från början!

Som sagt, förändringar sker inte utav sig själva, vi måste stå emot hårt och tydligt visa var skåpet skall stå!  


   
SvaraCitera

S3ON: Som sagt, förändringar sker inte utav sig själva, vi måste stå emot hårt och tydligt visa var skåpet skall stå!

vilken förändring vill du ha och på vilket sätt visar du var skåpet skall stå?


   
SvaraCitera

Biologen:

vilken förändring vill du ha och på vilket sätt visar du var skåpet skall stå?

Jag kan inget göra ensam så klart, men allt fler tycks vara på denna sidan. Vi skall i stor grupp motstå onödiga utbildningar till yrken och visa att det är på sådant vis vi inte kan ha det.. 
Jag vill gå tillbaks till 50-talet, tiden man kunde gå in i en exempelvis bensinmack och säga: "Hej, jag vill arbeta hos er. Jag kan börja redan imorgon bitti kl. 07:00" Och då snubben som äger macken svarar: "Vi syns imorgon!". 


   
SvaraCitera