Aviseringar
Rensa alla

Bevis för att den bibliska guden inte existerar


Emmy95
Ämnesstartare

LightInDarkness:

fördom? 😛

Antagligen för er ja som vägrar tro på bevis 😛
Men det är ju både visat och BEvisat att de flesta, skulle väl egentligen säga alla religösa inte har rationalitet som sitt starkaste drag.

LightInDarkness:

Varför bara inte låta mig göra det utan att säga att jag inte kan tänka logiskt?

Tja för det första är det ju att leva i en lögn. Men det stör egentligen inte mig så jättemycket.
Din tro stör inte mig. Däremot som jag skrev ovan är det väldigt många som har en betydligt starkare tro än dig. Som t.ex. de som flög in i world trade center den 11 september.


   
SvaraCitera

Emmy95:

Du ja, fast du följer inte bibeln och din religion till punkt och pricka heller.

eh och hur vet du detta? [confused]


   
SvaraCitera
Emmy95
Ämnesstartare

LightInDarkness:

eh och hur vet du detta? [confused]

Därför att

LightInDarkness:

Jag ser då inte på vilket sätt jag är en fara för samhället? Jag är snäll, hjälper människor, bryter inte mot lagar o regler etc etc etc

Stämmer inte överens med varandra.
Hade du följt bibeln hade du förmodligen gått runt och stenat oäktingar, mördat bögar och utövat kvinnoförtryck. 🙂


   
SvaraCitera

Emmy95:

Därför att

Emmy95:

Stämmer inte överens med varandra.
Hade du följt bibeln hade du förmodligen gått runt och stenat oäktingar, mördat bögar och utövat kvinnoförtryck. 🙂

[smile] märks ju hur mycket du kan om Bibeln iaf när du säger sådär 🙂 eller jag menar hur mycket du inte kan om Bibeln såklart 🙂


   
SvaraCitera
Emmy95
Ämnesstartare

LightInDarkness:

[smile] märks ju hur mycket du kan om Bibeln iaf när du säger sådär 🙂 eller jag menar hur mycket du inte kan om Bibeln såklart 🙂

Märks nog också att du inte läst gamla testamentet isåfall 😛


   
SvaraCitera

LightInDarkness:

Jag ser då inte på vilket sätt jag är en fara för samhället?

DET är jag dock intresserad av att svara på: du värnar troligen om kärnfamiljen, du är konservativ och har tydligen en tendens att inte tänka rationellt.


   
SvaraCitera

Emmy95:

Märks nog också att du inte läst gamla testamentet isåfall 😛

man ska inte bara läsa delar av den utan HELA för att fatta allt, du har inte läst mycket om vad Jesus sa 🙂


   
SvaraCitera

iosib:

du värnar troligen om kärnfamiljen, du är konservativ och har tydligen en tendens att inte tänka rationellt.

kan säga såhär.. ang i princip alla frågor har jag själv tänkt på vad JAG tycker är bäst utan att blanda in min tro på något sätt. Sen att jag råkar tycka samma som min tro (detta var INNAN jag blev kristen) är ju bara ett plus tycker jag. Jag ser inget fel med kärnfamiljen, har aldrig gjort


   
SvaraCitera
Emmy95
Ämnesstartare

LightInDarkness:

man ska inte bara läsa delar av den utan HELA för att fatta allt, du har inte läst mycket om vad Jesus sa 🙂

Är just precis det som är det lustiga med religösa. Ni väljer ut det ur bibeln som passar er bäst och tror på det. Likaså med vetenskap, ni tror på allt som inte motbevisar bibeln allt annat tror ni på.
Det är INTE att tänka rationellt.


   
SvaraCitera

LightInDarkness:

kan säga såhär.. ang i princip alla frågor har jag själv tänkt på vad JAG tycker är bäst utan att blanda in min tro på något sätt. Sen att jag råkar tycka samma som min tro (detta var INNAN jag blev kristen) är ju bara ett plus tycker jag.

dock så har jag av erfarenhet märkt att ens religiösa åskådning tenderar att bli en del av ens identitet. efter ett tag så frågar man sig inte var man själv tycker utan vad ens tro anser.

Emmy95:

Det är INTE att tänka rationellt.

äh, det mänskliga släktet är väl inte känt för sitt rationella tänkande överhuvudtaget.


   
SvaraCitera
Emmy95
Ämnesstartare

iosib:

dock så har jag av erfarenhet märkt att ens religiösa åskådning tenderar att bli en del av ens identitet. efter ett tag så frågar man sig inte var man själv tycker utan vad ens tro anser.

Och med det besvarade du en hel del frågetecken i mitt huvud 😛 Tack för det [y]


   
SvaraCitera

Emmy95:

Måste dryga människor som inte förstått något, inte undersökt något, som överhuvudtaget inte kan något om något ÖPPNA TRUTEN I MIN TRÅD.
Det finns VÄLDIGT mycket poäng med att motbevisa vetenskap och få folk att kritisera den och öppna ögonen till ett religiöst tänkande. Om du någon gång hade brytt dig att lyssna på Gud så hade du nog sett det också, för han har förklarat det många gånger. Likaså Jesus.


   
SvaraCitera

Emmy95:

Är just precis det som är det lustiga med religösa. Ni väljer ut det ur bibeln som passar er bäst och tror på det.

skrev jag inte HELA Bibeln precis? [zzz]

iosib:

efter ett tag så frågar man sig inte var man själv tycker utan vad ens tro anser.

tro mig. jag har ifrågasatt min tro en hiiimla massa ggr. gör det i princip varje vecka, o har haft en del kassa perioder i livet då man bara har varit så arg på Gud o undrat varför inget händer o trott att Han inte finns


   
SvaraCitera
Emmy95
Ämnesstartare

LightInDarkness:

skrev jag inte HELA Bibeln precis?

Jo med det menade du indirekt att det finns en massa bra saker OCKSÅ, inte att du följer hela bibeln. Vilket iofs är omöjligt eftersom den motsäger sig själv på flera punkter.


   
SvaraCitera

LightInDarkness:

o undrat varför inget händer o trott att Han inte finns

Troligt att du genomgått ett genuint ifrågasättande. För egen del kom min upplysning när jag skulle skriva över psalmer från en bok till ett word-dokument. Psalmerna hade så löjliga teman att jag insåg att "Om Gud finns, så kan det väl inte vara det här det gick ut på? Vafaaan?"

Emmy95:

Jo med det menade du indirekt att det finns en massa bra saker OCKSÅ, inte att du följer hela bibeln. Vilket iofs är omöjligt eftersom den motsäger sig själv på flera punkter.

Om det inte skulle ge mig pedofilstämpel för resten av livet skulle jag ge dig en ENORM kram. Man blir tammefan stolt när man ser 90/00-talets unga (yngre, då. 20 själv) ateister.


   
SvaraCitera