Aviseringar
Rensa alla

Bibeln säger att det är Satan som styr vår värld


Gloria:

Tror du Satan är en kvinna också?

Änglar har inget kön. Titta på Gabriel.


   
SvaraCitera

Gloria:

Intressant tanke! Varför tror du det? Porque tiene dinero?

Handlar inte om pengar.

Handlar om makt, krykans makt.
Förtyck.
Koversatism.

Tss.

Medeltid

[love]


   
SvaraCitera
Gloria
Ämnesstartare

Kitten:

jag tror snarare det beror på att vi människor i grunden ofta tänker likadant.

Varför lyckas inte världens styresmän skapa fred, när alla så gärna vill ha det? Varför begås så mycket våldsbrott, även här i Sverige, trots att människor inte mår bra av det och vill t.o.m. ta sina liv för att dom inte står ut med sig själva?


   
SvaraCitera
Gloria
Ämnesstartare

mopsen:

Handlar om makt, krykans makt.
Förtyck.
Koversatism.

Tss.

Medeltid

Det är djävulskt det som begicks i Guds namn under medeltiden. Ändå sade Jesus att vi ska älska våra medmänniskor som oss själva. Inte skulle vi väl elda upp oss själva på bål?


   
SvaraCitera

Gloria:

Tror du Satan är en kvinna också?

Om jag känner för att tro så...


   
SvaraCitera

Gloria:

Det är djävulskt det som begicks i Guds namn under medeltiden. Ändå sade Jesus att vi ska älska våra medmänniskor som oss själva. Inte skulle vi väl elda upp oss själva på bål?

Nej, men nu är ju idioti biologiskt.

Jag är en idiot.

[love]


   
SvaraCitera

Gloria:

Håller med dig! Vi kan välja. Vi kan välja Satans styre eller Guds.

Det är nog inte så enkelt. Det finns så många fler makter än Satan och Gud. Vad vi människor måste göra är att bli mer kärleksfulla. Vi måste behandla varandra och vår värld med mer respekt. Gudarna har inte makt att förändra världen, men vi har det. Jag hoppas på en bättre värld.


   
SvaraCitera
Gloria
Ämnesstartare

määki:

Om jag känner för att tro så...

Ursäkta?


   
SvaraCitera

Vilken mes gud skulle vara då.


   
SvaraCitera

Gloria:

Ursäkta?

Ja, om jag känner för att tro att satan är en kvinna så gör jag det. Eller om jag känner för att tro på något annat. Att Gud inte existerar över huvudtaget, ja då gör jag fan det. Ingen ska i alla fall tala om för mig vad jag ska tro på. Varje religion har sin sorts utopi och eftersom allas utopier ser olika ut så är det omöjligt med en gemensam utopi. Varje individ får finna sin egen religion/tro. Sen kan ju omvärlden klaga så mycket de vill och säga att jag har fel. Men som sagt, jag tror på vad jag känner för att tro på. [y]
Var det ett bra svar?


   
SvaraCitera

Lucy:

Jag tror dock inte att Adam och Evas val att äta ett äpple skulle ha fört med sig ondskan till världen. Arvssynden är inget jag tror på. Människan har alltid varit både god och ond.

Så det finns inget hopp om bättre tider för framtiden alltså?


   
SvaraCitera
Kitten

Gloria:

Varför lyckas inte världens styresmän skapa fred, när alla så gärna vill ha det? Varför begås så mycket våldsbrott, även här i Sverige, trots att människor inte mår bra av det och vill t.o.m. ta sina liv för att dom inte står ut med sig själva?

Säg det du, det där handlar mer om detaljer skulle jag vilja påstå. Anledningen till att världens ledare inte kan skapa fred är nog bland annat för att de vill skapa freden på olika sätt. Grundtanken är dock samma; att uppnå fred. Våldsbrotten handlar säkert om hur personen som brukat våld växt upp. Har man haft en stökig barndom med föräldrar som kanske misshandlar en eller liknande tror jag risken är mycket större att man använder sig av våld själv. Man tar ju trots allt oftast efter det som de närmsta vuxna gör när man är liten.
Vad jag försökte säga angående religionen var att jag tror alla har ett slags hopp inom sig, och många av dem omvandlar det till en tro. Eftersom det ofta är samma slags hopp är det klart det bildas liknande sätt att förverkliga hoppet.


   
SvaraCitera

Andra fåren:

Så det finns inget hopp om bättre tider för framtiden alltså?

Jodå det finns det. Du får helt enkelt sätta din tillit till människorna. Vi kan nog klara av att göra detta till en bättre värld om vi bara vill. Människan är ännu ung, vi har mycket att lära.


   
SvaraCitera
Gloria
Ämnesstartare

Kitten:

det ofta är samma slags hopp är det klart det bildas liknande sätt att förverkliga hoppet.

Jag instämmer! Människan har haft flera tusen år på sig att skapa fred. Idag är den ännu mer gäckande. Dessutom har människans framsteg gjort att vi idag står inför en miljökatastrof av aldrig tidigare skådad omfattning!

Våra liv och alla liv på Planeten Jorden är idag i farozonen!

Viljan räcker inte långt när förmågan saknas!


   
SvaraCitera
Gloria
Ämnesstartare

määki:

Var det ett bra svar?

So long and thanks for all the fish!

DET var ett bra svar! Du har all rätt att tro så! Det respekterar jag! Hoppas du också respekterar min tro!


   
SvaraCitera