Aviseringar
Rensa alla

Bibeln skriven av gudomlig inspiration...?


Ämnesstartare

I 2:a Tim 3:16 står det:
"Varje bok i skriften är inspirerad av gud och till nytta när man, undervisar, vederlägger, vägleder och fostrar till ett rättfärdigt liv".

Biblen är alltså författad av gud? Hela bibeln eller bara gamla testamentet?

Tacksam för förklaring...


   
Citera

hixaren:

Biblen är alltså författad av gud? Hela bibeln eller bara gamla testamentet?

Det är allmän kännedom att bibeln är ihop diktad av en dyngrak finne som var i stort behov av stålar!


   
SvaraCitera

hixaren:

Biblen är alltså författad av gud? Hela bibeln eller bara gamla testamentet?

Det är allmän kännedom att bibeln är ihop diktad av en dyngrak finne som var i stort behov av stålar!


   
SvaraCitera

hixaren:

Biblen är alltså författad av gud? Hela bibeln eller bara gamla testamentet?

Det är allmän kännedom att bibeln är ihop diktad av en dyngrak finne som var i stort behov av stålar!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nazgul:

Det är allmän kännedom att bibeln är ihop diktad av en dyngrak finne som var i stort behov av stålar!

Nä, det hade jag inte en aning om, trodde inte det var så många finnar som kunde hebreiska för...länge sen.


   
SvaraCitera

hixaren:

Nä, det hade jag inte en aning om, trodde inte det var så många finnar som kunde hebreiska för...länge sen.

Dom kunde mycket mer än så för....länge sen.


   
SvaraCitera

Bibeln är jue skriven och redigerat och sammanslagen av människor som skrev ner det sättet dom tyckte man skulle leva på etc.


   
SvaraCitera

Nej, det är människor som mer eller mindre försökt få ner Guds budskap i skrift. Jesus predikade om Guds budskap.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ohYEA_:

Nej, det är människor som mer eller mindre försökt få ner Guds budskap i skrift. Jesus predikade om Guds budskap.

Okey, man kan alltså säga att den är skriven av män som fått uppenbarelser och sedan återgivit dessa i böcker? Nya testamentet bildas av böcker och brev som män som har träffat och undervisats av jesus och eller sett honom eller gud i uppenbarelser?

Bibeln är jävligt skum alltså[confused]


   
SvaraCitera

hixaren:

Okey, man kan alltså säga att den är skriven av män som fått uppenbarelser och sedan återgivit dessa i böcker? Nya testamentet bildas av böcker och brev som män som har träffat och undervisats av jesus och eller sett honom eller gud i uppenbarelser?

Det är väl Jesus lärljungar som skrivit ner allt?


   
SvaraCitera
Misael

hixaren:

Biblen är alltså författad av gud? Hela bibeln eller bara gamla testamentet?

Ja, den är författad av Gud genom sina utvalda profeter, och det gäller hela bibeln.


   
SvaraCitera

ohYEA_:

Det är väl Jesus lärljungar som skrivit ner allt?

Det stämmer inte. Inget av NT är skrivet av någon som faktiskt har träffat Jesus, utan de är skrivna långt efter hans död.


   
SvaraCitera

sweetheart from hell:

Det stämmer inte. Inget av NT är skrivet av någon som faktiskt har träffat Jesus, utan de är skrivna långt efter hans död.

Men jag menar GT..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Thx alla:P, tror jag har fått lite mer klarhet i det hela:P

sweetheart from hell:

Det stämmer inte. Inget av NT är skrivet av någon som faktiskt har träffat Jesus, utan de är skrivna långt efter hans död.

Njae, Johannes, Matteus, Marcus och Lukas var väl Jesus lärjungar?
Eller?


   
SvaraCitera

Lingonben är mer relevant. Lingonben är mindre BULLSHIT! Lingonben är mindre osammanhängande. Detta är min mening... Om jag inte blivit hjärntvättad av utomjordingar, Gud, fiskar eller pennvässare.


   
SvaraCitera