Aviseringar
Rensa alla

Bilar


Ämnesstartare

Hej

Vem nån några olika bränslen till bilar och olika motorer som är bra för miljön och vilka som är jätte dåligt?

[love]


   
Citera

[confused]


   
SvaraCitera
Issen

Etanol duger... bensin och diesel är sämst.

Det går att köra bilar på el vilket är bra om den inte kommer från typ kolkraft.

Något som jag tror starkt på är metangas och vätgas.

Vätgas bussar har körts i Stockholm under ett tag och funkade jättebra, de enda de släpper ut är vattenånga.
Metangasen är också väldigt bra då de innebär att dom utvinner gas ur avloppen i Städerna och låter bilarna köra på de... den gasen kommer nämligen alltid ändå släppas ut i atmosfären så länge folk behöver skita... då kan man likagärna köra fordon på den också.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

okej tack 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Issen:

Etanol duger... bensin och diesel är sämst.

kan knappast se etanol som miljövänligt då det är mat åt tredje världen... men det är ett skitbra bränsle med sitt höga oktantal [wink]

men jag är med dig på resten!

min uppfattning:
el är bästa alternativet det är jag nästan helt säker på. kräver väldigt lite service på motorerna, spottar inte ur sig någonting, hög verkningsgrad, låter ingenting, kanske 1kr/mil... tyvärr försöker oljebolag osv att få bort sådant, de vill att vi ska fortsätta med miljöbovarna bensin och diesel så dom får fetare plånbok.

det är dock ett måste att elen inte kommer från kolkraft eller liknande, det är nästan lika illa som att köra med bensinbilar isf...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Diesel är klart bäst av dom bränslen vi har på mackarna idag. Man får ut bäst verkningsgrad (dvs minst energi går spillo i from av värme) bland förbränningsmotorerna i just dieslar. Det innebär också att blien drar mindre bränsle (man kommer längre på samma mängd bränsle) och slutligen är avgaserna väldigt rena på moderna dieselbilar tack vare välutvecklade partikelfilter.

Dieseln kan dessutom likt etanol utvinnas från växter och är därmed förnyelsebar om det skulle behövas. Problemet med att urvinna drivmedel från växter är att det kräver mycket mark där folk annars skulle odla olika matvaror. Det kan medföra att priserna för mat ökar kraftigt när bonden ska välja mellan att så energiskog till etanol eller tex vete till bröd. Dessutom så räcker inte jordens yta för att täcka behovet om alla bilar idag skulle drivas av etanol.

Jag tror att vätgas är framtiden. Det är enkelt och billigt att framställa i stora mängder. Ända problemen är egentligen explosionsrisken samt att det är svårt att komprimera en tillräcklig mängd gas i en tank som kan sitta i en bil för att ge en tillräcklig räckvidd.


   
SvaraCitera

Bilelibilen säger brruuuuuuuuuuummm!


   
SvaraCitera