Aviseringar
Rensa alla

Bilar


Ämnesstartare

Hellu

Vet ni lite om bilens tekniska system tex broms, el och driv och strystystem?

Hur tror ni framtidens bil kmr se ut?


   
Citera
Ämnesetiketter

framtidens bilar kommer vara långa, ha många fler sittplatser, drivas av el och gå på räls. på exakt samma sätt som tåg, faktiskt, och på befintlig infrastruktur.

jag hatar fan bilar.


   
SvaraCitera

död åt bilarna


   
SvaraCitera

piinkygiirl:

Hur tror ni framtidens bil kmr se ut?

Mow Skwoz:

död åt bilarna

Om inte ett bra, miljovänligt alternativ forskas fram, så kommer bilar inte finnas i framtiden.. Typ.. [rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

Om inte ett bra, miljovänligt alternativ forskas fram, så kommer bilar inte finnas i framtiden.. Typ.. [rolleyes]

jag skulle tro att bilen kommer finns så länge vi människor lever... om 500 är kan man väl köpa vätebomber på ebay antagligen och då lär det inte dröja länge innan någon spränger hela jorden...

OnT: google/wikipedia is da shit!

framtidens bil kommer nog drivas utan av el. tänker dock inte säga något om designen då jag har en egen idee som jag gärna vill framföra själv när man blir äldre [bigcheers]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Usch, törs inte ens tänka hur tråkigt det kommer bli.
Vi lever i bilarnas guldera nu. När förbränningsmotorerna är som bäst och bilarna fortfarande körs manuellt.
Det är det som är tjusningen med riktiga bilar. Dom ska lukta bensin, dom ska låta och gå på tomgång och dom ska ha en själ.
Det är något som elbilar totalt saknar. Iaf idag. Att ens försöka simulera motorljud i en elbil är bara så töntigt och falskt. Inget ersätter känslan av att ha en effektkurva där man vet vart bilen drar som bäst och där man hör motorn jobba.

Nej usch. Hoppas på att bilar kommer drivas av vätgas. Då finns iaf lite känsla kvar.
Jag tycker att "Man ska köra bilen, inte åka med den". Gillar man inte det så får man ta tåget eller bussen. Den som inte förstår vad jag menar åker förmodligen buss och äger en tråkig bil.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

_Danne_:

Usch, törs inte ens tänka hur tråkigt det kommer bli.
Vi lever i bilarnas guldera nu. När förbränningsmotorerna är som bäst och bilarna fortfarande körs manuellt.

*för långt inlägg för att citera allt*

nja, håller med dig till viss del med att bilarna kan bli opersonliga i framtiden, dels pga av: alla strävar efter så säker och snål bil som möjligt = alla kommer se likadana ut och ha massa säkerhetssystem som inte tillåter "buskörning" osv...

men jag ser inte att en bil med elmotor skulle vara tråkiga för att den inte låter! jag är själv mycket bilintresserad och kan somna till tändkuledunk osv^^ tänk att kunna susa fram i landskapet med bara däckens ljud mot asfalten, det hade varit ganska härligt faktiskt. det kanske du inte tycker nu, (du kanske är en 740-raggare med 4" rör utan ljuddämpare? [wink]) men i framtiden när man blir nått år äldre tror jag man kommer uppskatta det. blir bra ljudkvalitet i stereon åxå 😉


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Turbo Stigge:

(du kanske är en 740-raggare med 4" rör utan ljuddämpare? ) men i framtiden när man blir nått år äldre tror jag man kommer uppskatta det. blir bra ljudkvalitet i stereon åxå 😉

Grabben, jag kör en 7 serie i originalskick. Jag vet vad du pratar om när det gäller att susa fram tyst. Men det här har inte bara med tystnaden att göra. Det är mer helheten. Hela dramatiken, ljudet, draget och den mekaniska känslan försvinner när man har elmotor. Man kan lika gärna åka buss liksom. Nej usch som sagt, elhybrid funkar väl på sin absoluta höjd.


   
SvaraCitera

Om du ska skriva t.ex en teknikuppsats osv om detta så borde du nog förlita dig på riktiga och korrekta källor och inte ungdomar.se.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

_Danne_:

Grabben, jag kör en 7 serie i originalskick. Jag vet vad du pratar om när det gäller att susa fram tyst. Men det här har inte bara med tystnaden att göra. Det är mer helheten. Hela dramatiken, ljudet, draget och den mekaniska känslan försvinner när man har elmotor. Man kan lika gärna åka buss liksom. Nej usch som sagt, elhybrid funkar väl på sin absoluta höjd.

förstår vad du menar, jag är likadan, kommer antagligen ha bil med M60 inom snart framtid, så det betyder mycket för mig också med känsla. men jag TROR att jag kan få nästan lika bra känsla i en bil med elmotor, det får framtiden avgöra. du kommer nog tröttna på din 750 i framtiden, inte speciellt kul att serva motor med 12 burkar, men ack vad fräckt det låter när man säger det [bigcheers]

tror ingen av oss ägt/ kört bil med elmotor dagligen så vi kan nog inte ge helt korrekta svar, Tesla verkar ju inte helt dumma direkt... men å andra sidan köper man ju antagligen hellre en bil med ottomotor för de pengarna...

vi får se i framtiden, jag ska fanimej bygga en elbil som folk ska bli impade av i framtiden 😉


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Turbo Stigge:

du kommer nog tröttna på din 750 i framtiden, inte speciellt kul att serva motor med 12 burkar, men ack vad fräckt det låter när man säger det

Tyvärr är det inte 750 jag har, had gärna haft det med men den är nog liiiite för dyr för mig att hålla rullande. Man hör om folk som lägger 10-20k per år på dom bara i servicekostnader. Jag har en 735a som är i riktigt fint bruksskick. Låter fräckt nog faktiskt=)

Dock så börjar effekten kännas för normal nu, så jag är på jakt efter ett nytt, extremare åkdon med stor trimpotential. Kanske en äldre BMW 745ia med M102 turbomotorn eller tex en audi s4.

Turbo Stigge:

tror ingen av oss ägt/ kört bil med elmotor dagligen så vi kan nog inte ge helt korrekta svar

En polare kör prius som vardagsbil. Har åkt och kört den hur mycket som helst. Visst det är roligt att smyga fram med bara elmotorn ibland men det är så känslolöst och tomt utan tomgången i bakgrunden tycker jag.

Turbo Stigge:

Tesla verkar ju inte helt dumma direkt... men å andra sidan köper man ju antagligen hellre en bil med ottomotor för de pengarna...

Visst finns snabba elbilar men jag ser inte nöjet. Speciellt inte för dom pengarna som du säger. Sen så är dagens batterier fortfarande för tunga. Teslan väger 1800 i en bil som ska vara som en lotus... Det blir bara fel. Lägger jag miljoner på en bil så ska den fan synas och höras tycker jag=) Usch, jag skulle aldrig kunna leva med tanken att jag köpte en elbil istället för en ny M5a eller dylikt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

_Danne_:

Tyvärr är det inte 750 jag har, had gärna haft det med men den är nog liiiite för dyr för mig att hålla rullande. Man hör om folk som lägger 10-20k per år på dom bara i servicekostnader. Jag har en 735a som är i riktigt fint bruksskick. Låter fräckt nog faktiskt=)

oj, vet inte varför jag fick för mig att du hade 750!
ja, det är ju inte så smart att äga en sån rent ekonomiskt^^

_Danne_:

Dock så börjar effekten kännas för normal nu, så jag är på jakt efter ett nytt, extremare åkdon med stor trimpotential. Kanske en äldre BMW 745ia med M102 turbomotorn eller tex en audi s4.

M102 är jävligt frän, en Audi kan ju omöjligt gå före en BMW med sådan spis? 😉
M70 och slänga på två turbo aggregat och stoppat ner i en e30 hade ju inte varit fel heller [bigsmile]

_Danne_:

Visst finns snabba elbilar men jag ser inte nöjet. Speciellt inte för dom pengarna som du säger. Sen så är dagens batterier fortfarande för tunga. Teslan väger 1800 i en bil som ska vara som en lotus... Det blir bara fel. Lägger jag miljoner på en bil så ska den fan synas och höras tycker jag=) Usch, jag skulle aldrig kunna leva med tanken att jag köpte en elbil istället för en ny M5a eller dylikt.

0-100 på mindre än 4 sec slår det mesta. nej lite drygt 1200 väger den??
ja, batterierna är ju den stora nackdelen, tycker jag. jag vet inte hur utveckling går med det heller. tiden kanske inte riktigt är inne än med el för de flesta... jag får väl försöka bygga en själv när man har kapital och tid till det då och skapa en ny trend 🙂 för det behövs!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Turbo Stigge:

M102 är jävligt frän, en Audi kan ju omöjligt gå före en BMW med sådan spis? 😉

Synd att 745orna är så dyra bara. Samlarbilar numera iofs. Man kan få dom galet snabba väldigt billigt och lätt. Hade jag haft ekonomin så hade jag ägt en sån för längesen. Nu blir det nog audi iaf... Lite tråkigt att lämna spontaniteten i bakhjulsdriften dock. Äsch, det går att ha roligt med fyrkraffs med=)

Turbo Stigge:

M70 och slänga på två turbo aggregat och stoppat ner i en e30 hade ju inte varit fel heller

Har kollat på sånna alternativ med. Du inser inte hur mycket jobb det är. Jag har känningar utomlands som utför sånna motorbyten inklusive motorn för runt 25-30 000kr. Därefter tillkommer dubbelturbo som blir bara skit för det är nästan omöjligt att synka så det går perfekt (fråga nån som pysslar med sånt). Enkelturbo funkar lika bra och är mycket billigare. Lägg sedan till allt arbete och delar som krävs för att förstärka motorn så den pallar övertryck.

Sen kommer sista och tråkigaste frågan. Hur har du tänkt köra lagligt med den? Alla knep är olagliga och kan ge väldigt sura konsekvenser om du blir stoppad. Jag tänkte regga min utomlands isfåfall iomed att jag inte är svensk medborgare och därför får jag äga/köra utländska bilar i svergie[bigsmile].

Mitt tipps är iaf att ha en likadan "besiktningsbil" isåfall. Som du måste köpa, serva och hålla i hyffsat skick (vilket också kostar).
Som du ser så innebär detta stora kostnader, men det vore absolut inte helt fel att ha en sån.

Sen så får man aldrig ner fästet ordentligt med en E30 utan att kapa sönder den för att få plats med däck...

Jag insåg att E30 är på tok för dyrt för mig. Därför funderar jag på att köpa audi just nu. Mycket fart för rimliga pengar.

Turbo Stigge:

0-100 på mindre än 4 sec slår det mesta. nej lite drygt 1200 väger den??
ja, batterierna är ju den stora nackdelen, tycker jag. jag vet inte hur utveckling går med det heller. tiden kanske inte riktigt är inne än med el för de flesta.

Det är inte så jätteimponerande när man kan få en ny Corvette billigare och den är snabbare. Finns inget att diskutera, köper man en Tesla idag så är man pantad med tanke på vad man kan köpa istället.
Batterierna är på frammarsch så vi får se hur det ser ut framöver.

Turbo Stigge:

jag får väl försöka bygga en själv när man har kapital och tid till det då och skapa en ny trend 🙂 för det behövs!

Köp en Sterling Nova (kitcar baserad på bubblaplatta) och bygg en elbil av den. Folk har gjort det med goda resultat. Jag råkar ha en komplett sån ståendes i en lada. Bara sätta ihop till en elbil=) Väger inget så det lär bli bra fart i den. Funderar faktiskt på att sälja den då jag ej har tid att få ihop den nu[smile]

Nu vart det värsta uppsatsen här... Du får ursäkta. Hoppas du förstår mig bättre nu iaf[smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ja. köper man bil med både hjärna och hjärta blir det väl Audin i ditt fall.

självklart jätte mycket jobb att byta motorer och trimma osv, och sen blir det ju olagligt att köra, men om 10 år kanske man kan börja bygga på något när man har lite pengar, eller när man är pensionär kanske och har lite tid åxå, isf får man nått att se fram emot iaf [bigsmile]

jag tycker Teslas siffror är imponerande iaf, betydligt bättre acc än tex 400hk Ferrari 360 Modena 😉 Ferrarin väger ca 100kg mer.

njaa jag ska inte köpa på mig något nu^^ har inte kapital nog att göra ett bygge nu ändå, och jag tänker inte satsa till 50% om jag ska göra nått 😉


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

piinkygiirl:

Vet ni lite om bilens tekniska system tex broms, el och driv och strystystem?

ja jag vet lite om bilens tekniska system. Jag går nämligen peronbilsteknisk utbildning på gymnasiet


   
SvaraCitera