Aviseringar
Rensa alla

Bilen "hugger"


Ämnesstartare

Hej, har lite problem med bilen.. Den lixom "hugger" eller vad man ska säga vid växling 1an-2an och ibland under körning med låg fart.. Vad kan detta bero på ? Det är en Golf II CL -88, nån blandning av förgasare och insprut, är inte riktigt säker på hur det funkar faktiskt. Men kan det ha nånting med choke, luft/bränsletillförsel o göra ? För det märks bara under "kallkörning"..


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Jag är inte expert men det är vanligt förekommande på gamla bilar.
Kan ha med choke, luft/bränsletillförsel att göra.
Den kanske ligger på för lågt varvtal vid tomgångskörning och vid låg hastighet.
Den kanske inte går på samtliga cylindrar förens den blir varm och därför blir extra känslig.
Tyvärr blir det värre vid den här väderleken :/
kriga på!


   
SvaraCitera

Min bil gör detsamma, undrar varför. Kan försöka återkomma med ett svar då jag ringt bilmekaniker-far.


   
SvaraCitera

Byt olja o filter, tändstift och luftfilter. Plocka av och kolla fördelarlocket och kika efter beläggningar på kontaktytorna. Byt locket och rotorn vid behov. När du ändå är där så kan du kika på tändkablarna och tändspolen (byt vid behov). Med denna service gjord samt en tank fräsch soppa ska den gå bra.

Gör den inte det så kan man börja bli orolig. Den kan bland annat vara otät (tex. vid insuget) eller tex ha trasig lambdasond som i en en polares fall.

Hade samma symptom men mildare efter servicen. Var bara att punga ut till en ny sond. Gick på runt 1000 spänn har jag för mig.

Lycka till!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

_Danne_:

Byt olja o filter, tändstift och luftfilter. Plocka av och kolla fördelarlocket och kika efter beläggningar på kontaktytorna. Byt locket och rotorn vid behov. När du ändå är där så kan du kika på tändkablarna och tändspolen (byt vid behov).

Ok tack, ska kolla det där [y] Men tänkte på en annan sak, kan det vara så enkelt som batteriet ? och möjligtvis tändstift, tändkablar då kanske för det batteriet som sitter i är ganska gammalt och hade inte så bra verkan.. Körde tändning ca 5 min kanske och det drog slut på batteriet på en gång [shake]


   
SvaraCitera

Billigast är att låna en polares/farsans batteri och prova med^^ Det är troligt att den tänder dåligt om batteriet är slut så börja där. En service sitter ändå aldrig fel=)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hugg tillbaka.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

_Danne_:

farsans

Könsdiskriminering [sad]


   
SvaraCitera

Emmelipemmeli:

Könsdiskriminering [sad]

Ta det som du vill. Har du ett bilbatteri liggandes tex? Har din morsa ett? Statisktiskt sett har fler män bilar än kvinnor och därmed bilbatterier. Därför chansade jag på "farsa"[y] Nöjd?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

_Danne_:

Ta det som du vill. Har du ett bilbatteri liggandes tex? Har din morsa ett? Statisktiskt sett har fler män bilar än kvinnor och därmed bilbatterier. Därför chansade jag på "farsa" Nöjd?

Nu var ju jag riktigt seriös med mitt "påhopp"
Men ja, vi har typ 5 fullt fungerande bilbatterier som inte används. Och nej jag har ingen pappa som har dem utan det är mammas, och öh, mina.


   
SvaraCitera

Emmelipemmeli:

Nu var ju jag riktigt seriös med mitt "påhopp"
Men ja, vi har typ 5 fullt fungerande bilbatterier som inte används. Och nej jag har ingen pappa som har dem utan det är mammas, och öh, mina.

Okej härligt, var hjälpsam och låna killen ett då[smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

_Danne_:

var hjälpsam och låna killen ett då

Ja det vore bussigt Emmeli [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hittat felet nu, en packning till insuget, "förgasaranslutning/fot" som måste bytas


   
SvaraCitera

Cepan91:

Golf II CL -88

[love][love][love] Det var min första bil.

koplingen pajjade dock sen:(


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jakaerstark:

Det var min första bil.

Härlig bil eller hur ;D
Om det inte vore alla fel på den dock [ops]


   
SvaraCitera