Aviseringar
Rensa alla

Binnikemask?


Ämnesstartare

Jo, det är såhär att jag var på semestervistelse i Vietnam för ungefär en månad sedan. Jag hade det jättebra där förutom i 4 dagar då jag blev magsjuk och kräktes 13 gånger. Jag misstänkte då att det var kycklingen som gjorde mig dålig så jag slutade jag bekymra mig efter det när jag sedan mådde bra igen.

Men nu en månad senare så har jag gått ner hela 7 kilo (Verkligen rasat i vikt, brukar aldrig rasa så här drastiskt i vikt utan anledning) och känner att det är som hjärtslag som slår i min mage? Det känns som det är någonting som rör sig därinne liksom. Tankarna har då börjat cirkla kring att jag kanske har Binnikemask (eller möjligtvis en alien) och jag undrar vad fan ska jag göra då? Är det någon som haft "mask i magen" som det så fint heter och har erfarenheter av det här? Masken kan fan bli 10 meter lång! Jag har börjat bli lite orolig och jag vill fan inte ha något djur som käkar upp min mat.

Saker som kanske är värda att nämna är att jag känner trötthet och mindre ork. Nu veckan som var så drog jag på mig en hel drös med sjukdomar vilket nästan aldrig händer mig, är aldrig sjuk. Jag fick ögoninfektion, feber, hosta, ont i halsen och förkylning.

Så ja, frågorna till er är:

Vad ska jag göra?
Någon som haft något liknade eller känner någon som haft/har?
Några speciella syntomer?
Hur botar man det?
Vad kan har orsakat det om inte kycklingen?
Bör jag oroa mig för mask ens?
Har sjukdomarna jag fick senare något att göra med min viktnedgång och trötthet?

Jag mår bra nu men magen lurar fortfarande och jag går fortfarande ner i vikt och känner trötthet. Jag känner dock inget sug efter mat utan äter bara när jag känner för det, som vanligt. Hoppas ni förstår och kan ge rimliga och seriösa svar, tack på förhand!


   
Citera

Maximilliam:

Vad ska jag göra?

ringa till vårdcentralens sjukrådgivning imorgon


   
SvaraCitera

hur ska vi kunna diagnostisera dig har du tänkt..?


   
SvaraCitera

Lounge fact:

ringa till vårdcentralens sjukrådgivning imorgon

det

Har haft mask, men inte så farligt som det verkar vara för dig om det nu är det som är felet. Men sjukdomar kan ju göra att man går ner också.


   
SvaraCitera

De flesta som får mask brukar upptäcka det p.g.a. att det kliar massor i rumpan och att de ser små maskar i avföringen eller kring anus.

Hur som helst: vilken anledningen än är att du rasat 7kg på kort tid så bör du gå till doktorn, helst igår. Man skall inte gå ned i vikt snabbt, då ligger det något skumt bakom det.

Maximilliam:

Vad ska jag göra?

Gå till din husläkare.

Maximilliam:

Hur botar man det?

Alla maskar som infekterar människan finns det medicin mot. Medicinen gör så att immunförsvaret kan döda och bryta ned masken samt hämmar deras förökning. Det finns olika preparat med olika bieffekter: de ger otrevliga bieffekter men man behöver inte behandlas så fruktansvärt länge.

Maximilliam:

Vad kan har orsakat det om inte kycklingen?

Virus, bakterier och maskägg kan finnas överallt och det räcker med ett dammkorn för att man skall bli sjuk om man har otur. Om smittspårning är relevant kommer läkaren säga det..

Maximilliam:

Bör jag oroa mig för mask ens?

Nej, det tycker jag inte.

Maximilliam:

Har sjukdomarna jag fick senare något att göra med min viktnedgång och trötthet?

Man går ned i vikt när man är sjuk, ja, men inte 7 kilo.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

Har haft mask, men inte så farligt som det verkar vara för dig om det nu är det som är felet. Men sjukdomar kan ju göra att man går ner också.

Du kanske hade springmask? Binnikemask ska tydligen vara i tarmarna och käka upp alla näringsämnen. Men det som gör mig orolig är att jag aldrig går ner såhär mycket i vikt utan anledning. Jag går bara ner vid träning och rätt kost. Men nu har jag inte tränat speciellt annorlunda och inte ändrat mina kostvanor heller.. Det här gör mig orolig eftersom det här är så olikt mig.

Och ja, jag bör nog ringa dit men sjukhus är inte direkt min starka sida. Vrider och vänder mig lite för sådant. Men jag ska nog snacka med mina päron för såhär kan det ju inte fortsätta..


   
SvaraCitera

Maximilliam:

Du kanske hade springmask?

nej

Men det går att köpa avmaskningspiller receptfritt tror jag, men det är ju lite svårt att kolla sig själv i röven om det är mask där så du får väl ropa på mor din. (skaduglad)


   
SvaraCitera

Maximilliam:

Det här gör mig orolig eftersom det här är så olikt mig.

Det skall göra dig orolig. Har du diarré? Svettas du mycket?

Maximilliam:

Och ja, jag bör nog ringa dit men sjukhus är inte direkt min starka sida. Vrider och vänder mig lite för sådant.

Men på riktigt? Desto mer du drar på en sådan sak desto värre kan det bli. Är det en infektionssjukdom av något slag så skall behandling mot patogenen sättas in snarast möjligt.

Om du bor i en storstad: åk till närakuten nu (dock inte till vanlig akut…)? Prata med dina päron så kan du säkert få skjuts. Gudskelov… *kramar och spritar händerna*


   
SvaraCitera

gå och prata med en läkare


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hampie:

De flesta som får mask brukar upptäcka det p.g.a. att det kliar massor i rumpan och att de ser små maskar i avföringen eller kring anus.

Aha okey, men tror du snackar om springmask. Binnikemask har inte riktigt den syntomen tror jag. Men jag har faktiskt känt att det kliar när jag kissar? Men dock inte vid anus.

Hampie:

Alla maskar som infekterar människan finns det medicin mot. Medicinen gör så att immunförsvaret kan döda och bryta ned masken samt hämmar deras förökning.

Bra med botemedel då! Jag har haft springmask men det var en baggis att få bort. Binnikemask känns lite, ja.. Jobbigare. Fan 10m mask i tarm är inte direkt kul.

Hampie:

Virus, bakterier och maskägg kan finnas överallt och det räcker med ett dammkorn för att man skall bli sjuk om man har otur. Om smittspårning är relevant kommer läkaren säga det..

Aha okej, lät ju kul.. Även fast jag inte tror jag har det så vet man ju aldrig! Det känns som det är lättare att få sån där skit utomlands när man t.ex klappar kattungar, föroreningar eller äter mat som kanske inte blivit stekt tillräckligt länge.

Hampie:

Man går ned i vikt när man är sjuk, ja, men inte 7 kilo.

Först gick jag ner 5 kilo på två veckor men då tänkte jag inte så mycket på det. Men sedan gick jag ner 2 till och då började jag bli orolig! Speciellt när familj och vänner la märke till att jag förlorat mycket i vikt på väldigt kort tid.


   
SvaraCitera

Ring vårdcentral och beskriv dina symptom, eller be dina föräldrar göra det. Du behöver träffa en läkare.


   
SvaraCitera

Maximilliam:

har inte riktigt den syntomen tror jag.

Jo. Binnikemaskar kan sitta i tarmarna. Och så skiter man ut delar av dem.


   
SvaraCitera

Maximilliam:

Aha okey, men tror du snackar om springmask. Binnikemask har inte riktigt den syntomen tror jag. Men jag har faktiskt känt att det kliar när jag kissar? Men dock inte vid anus.

De flesta som får mask får springmask.

Maximilliam:

Bra med botemedel då! Jag har haft springmask men det var en baggis att få bort. Binnikemask känns lite, ja.. Jobbigare. Fan 10m mask i tarm är inte direkt kul.

Häng inte upp dig på hur stora de är. De kommer, om du nu mot all förmodan har dem, brytas ned av kroppen och bli bajs när de dött hur som.

Maximilliam:

Först gick jag ner 5 kilo på två veckor men då tänkte jag inte så mycket på det. Men sedan gick jag ner 2 till och då började jag bli orolig!

5kg på två veckor är oroande, 7kilo på en månad är också oroande. Doktor, nu.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hampie:

Det skall göra dig orolig. Har du diarré? Svettas du mycket?

Hade diarre väldigt länge efter jag kom hem men nu är det över. Nu är jag mest dålig i magen känns det som. Jag svettas nog normalt, varken mer eller mindre än vanligt tror jag.

Hampie:

Desto mer du drar på en sådan sak desto värre kan det bli. Är det en infektionssjukdom av något slag så skall behandling mot patogenen sättas in snarast möjligt.

Yeah, jo tack jag vet. Men min mamma är brandman så hon jobbar lite inom räddningstjänsten så ska snacka med henne först. Sedan så får vi se vad hon tycker och vad vi ska göra.

Hampie:

Om du bor i en storstad: åk till närakuten nu (dock inte till vanlig akut…)? Prata med dina päron så kan du säkert få skjuts.

Bor i Åre, närmsta storstad är Östersund och det ligger lite mer än en timme härifrån. Så det blir inte idag men ja, jag ska snacka med mor först.


   
SvaraCitera

Du ska kontakta vårdcentral ofc. Du behöver inte din mammas åsikt ang det heller.


   
SvaraCitera