Aviseringar
Rensa alla

Binnikemask?


Maximilliam:

Men min mamma är brandman så hon jobbar lite inom räddningstjänsten så ska snacka med henne först.

De sysslar väl mest med HLR och att stoppa akuta blödningar? Ring 1177 och prata med en sjuksköterska i alla fall.

Maximilliam:

Bor i Åre, närmsta storstad är Östersund och det ligger lite mer än en timme härifrån. Så det blir inte idag men ja, jag ska snacka med mor först.

Synd att det inte var ett benbrott, för det klarar de säkert där… Men jag förstår. Du borde ringt på dagen idag. Ring sjukvårdsrådgivningen ikväll… De är utbildade.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hampie:

De flesta som får mask får springmask.

Aha okej, men när jag hade det så gav det inte alls den här syntomen, mest bara klåda typ.

Hampie:

Häng inte upp dig på hur stora de är. De kommer, om du nu mot all förmodan har dem, brytas ned av kroppen och bli bajs när de dött hur som.

Rätt åt dem att bli bajs. Men ja, jag tror jag inte har dem men när jag snackat med mina polare lite om det här på skämt så nämnde någon binnikemask och då började tankarna cirkla kring det.

Hampie:

5kg på två veckor är oroande, 7kilo på en månad är också oroande. Doktor, nu.

Mm, det är INTE normalt. Det mest oroväckande är att jag inte gjort något speciellt annorlunda för att gå ner så mycket. Ja, doktor känns som det rätta alternativet.. Men vi har hälsocentral här i Åre men det känns som de inte kollar upp den här sortens saker utan att man måste in till Östersund. Jag kanske kan dra upp till skolsyster imorgon och snacka lite med henne innan också.


   
SvaraCitera

Maximilliam:

Vad ska jag göra?

Men shit, sju kilo!? Kontakta läkare.


   
SvaraCitera

Maximilliam:

Men vi har hälsocentral här i Åre men det känns som de inte kollar upp den här sortens saker utan att man måste in till Östersund. Jag kanske kan dra upp till skolsyster imorgon och snacka lite med henne innan också.

Men kom igen. Du upplever tydliga symptom på att något är fel. Finns en bunt otrevliga saker det kan bero på, och då vill du kolla upp det så snart som möjligt, inte efter att ha lallat runt i tre veckor. Ring sjukvårdsupplysningen på 1177, de vet var du ska vända dig.


   
SvaraCitera

Maximilliam:

Men vi har hälsocentral här i Åre men det känns som de inte kollar upp den här sortens saker utan att man måste in till Östersund.

Infektionssjukdomar och mag- och tarmproblem är saker som allmänläkare är rätt bra på, faktiskt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Men kom igen. Du upplever tydliga symptom på att något är fel. Finns en bunt otrevliga saker det kan bero på, och då vill du kolla upp det så snart som möjligt, inte efter att ha lallat runt i tre veckor. Ring sjukvårdsupplysningen på 1177, de vet var du ska vända dig.

Ja, självfallet. Men jag är en sådan där person som väntar ut saker och ting.. Att det ska gå över av sig själv men eftersom jag fortfarande går ner i vikt och märker att något är märktbart fel så förstår jag att jag faktiskt måste kolla upp det snarast.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hampie:

Infektionssjukdomar och mag- och tarmproblem är saker som allmänläkare är rätt bra på, faktiskt.

Jaha vad bra, jag är inte så insatt i det här med vården eftersom jag inprincip aldrig blir sjuk. Men nu är jag visst det så jag får väl göra det bästa av saken! Kolla upp det, bli undersökt, bli behandlad och få medicinering om det nu behövs. Tack så mycket för dina svar, Hampie! Skitschysst.


   
SvaraCitera

Maximilliam:

Att det ska gå över av sig själv men eftersom jag fortfarande går ner i vikt och märker att något är märktbart fel så förstår jag att jag faktiskt måste kolla upp det snarast.

Har förståelse för det, inte så. Det jag inte fattar är varför du verkar inse att något är fel och att du behöver träffa en läkare, men ändå verkar försöka skjuta upp det en massa.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Har förståelse för det, inte så. Det jag inte fattar är varför du verkar inse att något är fel och att du behöver träffa en läkare, men ändå verkar försöka skjuta upp det en massa.

Smart men feg för farbror doktorn. Logisk förklaring!


   
SvaraCitera

Maximilliam:

Smart men feg för farbror doktorn. Logisk förklaring!

Akutenläkare är mycket läskigare än vårdcentralenläkare, bäst att gå dit innan det blir så pass illa att du måste uppsöka en av de tidigare.


   
SvaraCitera

Maximilliam:

Och ja, jag bör nog ringa dit men sjukhus är inte direkt min starka sida. Vrider och vänder mig lite för sådant.

Så alltså.. Du tror att du har en fet mask i tarmarna men är ändå räddare för att gå till sjukhuset.... Jag har också svårt för sjukhus men hade jag på allvar trott att jag hade en stor mask i magen hade jag sprungit till sjukhuset direkt, alternativt kräkts några gånger först.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fingerprints:

Du tror att du har en fet mask i tarmarna men är ändå räddare för att gå till sjukhuset..

Om vi säger såhär.. Jag är aldrig på sjukhus och jag anser att en doktor tog min pappas liv när han dog. Så jag har mina skäl till att inte tycka om sjukhus! Jag vet att de gör sina jobb på sjukhus och ska finnas där för en när man mår dåligt men jag gillar det bara inte.. Jag är inte en sådan person som springer till sjukhus i onödan.

Fingerprints:

hade jag på allvar trott att jag hade en stor mask i magen hade jag sprungit till sjukhuset direkt, alternativt kräkts några gånger först.

Det är du det, inte jag.


   
SvaraCitera

Maximilliam:

Så jag har mina skäl till att inte tycka om sjukhus!

OKej, fine!

Maximilliam:

Det är du det, inte jag.

Sa inte att det var du 🙂 jag sa bara hur jag hade gjort.


   
SvaraCitera

vardguiden.se


   
SvaraCitera

Hampie:

De flesta som får mask brukar upptäcka det p.g.a. att det kliar massor i rumpan och att de ser små maskar i avföringen eller kring anus.

Men binnikemask kliar ju inte i rumpan, det är springmask...


   
SvaraCitera