Aviseringar
Rensa alla

Biologi - Genetik åk.9


Ämnesstartare

Jag har några frågor här vad det gäller årskurs 9 biologi, ett par instuderingsfrågor som jag försökt googla men inte hittat det särskilt bra förklarat någonstans, tänkte att någon möjligtvis kunde hjälpa mig,

1) Beskriv hur proteiner bildas i cellerna - från DNA i cellkärnan till ett färdigt protein

2) Varför är det svårt att förutsäga hur en egenskap ska gå i arv om många gener är inblandade?

3) Det finns ärftliga sjukdomar som nästan bara drabbar pojkar. Förklara med ett exempel varför det är så

Tacksam för svar! [party]


   
Citera

Doomness:

1) Beskriv hur proteiner bildas i cellerna - från DNA i cellkärnan till ett färdigt protein

vet inte.

Doomness:

2) Varför är det svårt att förutsäga hur en egenskap ska gå i arv om många gener är inblandade?

alla dominanta/recessiva anlag framgår inte.

Doomness:

3) Det finns ärftliga sjukdomar som nästan bara drabbar pojkar. Förklara med ett exempel varför det är så

färgblindhet. anlaget för normalt färgseende är dominant, och när en flicka får anlag för färgblindhet i sin ena x-kromosom slår det i praktiken inte igenom eftersom anlaget för normalt färgseende i den andra z-kromosomen dominerar.
y-kromosomen saknar helt anlag för färgseende och får en pojke anlag för färgblindhet i sin x-kromosom blir han därmed färgblind.


   
SvaraCitera

Doomness:

1) Beskriv hur proteiner bildas i cellerna - från DNA i cellkärnan till ett färdigt protein

Sök på "proteinsyntes", orkar inte gå igenom alla stegen. [rolleyes]


   
SvaraCitera
ziiesh

Doomness:

1) Beskriv hur proteiner bildas i cellerna - från DNA i cellkärnan till ett färdigt protein

Genen som kodar för det protein som ska bildas kopieras i dna-strängen och en kopia - rna - bildas. Rna tar sig till en ribosom och rna-strängen går igenom ribosomen och sätter ihop aminosyror i rätt ordning, och aminosyrasträngen bildar proteinet.
Ska jag förklara mer utförligt? 😛

Doomness:

2) Varför är det svårt att förutsäga hur en egenskap ska gå i arv om många gener är inblandade?

För att det finns anlag som är dominanta och anlag som är recessiva. En ögonfärg B är dominant över en ögonfärg b. Man får ett anlag från vardera förälder. Blir mina anlag Bb så blir min ögonfärg B. För att få ögonfärgen b behöver jag två b och inget B, för har jag ett B så konkurreras b ut och syns inte.

Doomness:

3) Det finns ärftliga sjukdomar som nästan bara drabbar pojkar. Förklara med ett exempel varför det är så

Sjukdomar som hänger med könscellerna är såna sjukdomar. Kvinnor har två x-kromosomer medan män har en y och en x-kromosom. Får män något fel på sin enda stackars x-kromosom så finns ingen frisk x-kromosom som kan väga upp och hålla sjukdomen borta - mannen blir sjuk. Har en kvinna ett fel på en x-kromosom så har hon en frisk kvar och blir inte sjuk. Hon behöver fel på båda kromosomerna för att bli sjuk.

Edit: Jag tycker genetik är skiiitkul, fråga massor [party]


   
SvaraCitera

puckoboll:

i den andra z-kromosomen

haha lol, menar givetvis x-kromosomen.


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera