Aviseringar
Rensa alla

Biologifråga!


Ämnesstartare

Eftersom jag är så totalt usel på biologi så vänder jag mig till er i förhoppning om att få hjälp.
Frågan lyder:
I ett faderskapsmål utpekas fyra grabbar som möjliga fäder.
Man gör en första undersökning av blodgrupp och ögonfärg.
Mamman Barnet... Anders, Svenne, Raffe, Berra
Ögonfärg:Brun Blå Brun Blå Blå Brun

Blodgrupp: A 0 B AB 0 A
Red ut det här! Ska du stryka nån av grabbarna eller utnämna någon till farsa måste detta motiveras tydligt!

Nån som kan hjälpa mig?[smile]
Tack på förhand!


   
Citera
Ämnesstartare

ElementAlity:

Nån som kan hjälpa mig?

Har du ens försökt själv?

Dold text: Gör dina egna läxor, är mitt tips till dig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Raffe har blodgrupp 0 och blå ögon, precis som barnet, så det verkar väl rimligt att han skulle vara farsa till det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Irrelevante:

Har du ens försökt själv?

Jadå, fick huvudvärk, tog en ipren och gick och la mig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

TZ Arietis:

Raffe har blodgrupp 0 och blå ögon, precis som barnet, så det verkar väl rimligt att han skulle vara farsa till det.

Men tänkte eftersom morsan har blodgrupp A? Eller det kanske inte påverkar?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ElementAlity:

Men tänkte eftersom morsan har blodgrupp A? Eller det kanske inte påverkar?

Det påverkar nog, men det verkar ju troligare att barnet skulle få blodgrupp 0 om åtminstone en av föräldrarna har det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

TZ Arietis:

Det påverkar nog, men det verkar ju troligare att barnet skulle få blodgrupp 0 om åtminstone en av föräldrarna har det.

Japp, men det jobbiga är att mamman kan ha A0.... Och för att göra det hela ännu krångligare har jag märkt att Berra passar in helt och hållet.


   
SvaraCitera

ElementAlity:

Svenne

Svenne åker ut på direkten pga AB blodgrupp


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Divinator:

Svenne åker ut på direkten pga AB blodgrupp

so far so good.


   
SvaraCitera

ElementAlity:

!

Resten kan vara farsa till barnet btw, glömde nämna det


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ElementAlity:

Japp, men det jobbiga är att mamman kan ha A0.... Och för att göra det hela ännu krångligare har jag märkt att Berra passar in helt och hållet.

Jag kanske missförstod alltihop, men som jag uppfattade det har mamman bruna ögon och blodgrupp A, barnet blå och blodgrupp 0 o.s.v...


   
SvaraCitera

TZ Arietis:

Jag kanske missförstod alltihop, men som jag uppfattade det har mamman bruna ögon och blodgrupp A, barnet blå och blodgrupp 0 o.s.v...

OM någon har A betyder inte att den bara har A utan den kan ha en till A eller O, och de bruna ögonen kommer ifrån att brunt är dominant över blått därför kan mamman bära på det anlaget.

Någon med O som blodgrupp måste ha 2 O'n och någon som har blå ögon måste ha 2 Blå-gener


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Divinator:

OM någon har A betyder inte att den bara har A utan den kan ha en till A eller O, och de bruna ögonen kommer ifrån att brunt är dominant över blått därför kan mamman bära på det anlaget.

Någon med O som blodgrupp måste ha 2 O'n och någon som har blå ögon måste ha 2 Blå-gener

Ja ja, jag går för fan bild. Man kan inte begära att jag ska förstå allt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Svenne går ju bort, som Divinator sa, pga omatchande blodgrupp.
Hur man sen ska kunna gå vidare från det förstår inte jag alls, eftersom A och B blodgrupperna kan ha en O som man inte skriver ut (O är ju recessivt), och de brunögda kan ha "blå" gener (även mamman)...

Om man däremot antar att Anders o Berra bara har B resp A blod, utan recessiva O, och att de brunögda bara har "bruna" gener, då kan man ju säga att Raffe är pappan.. Men det är rejält stora antaganden om inte läraren sagt något innan...

Kanske borde be om ursäkt för min dåliga svenska här, har inte haft bio på svenska på tre år, så jag har glömt en del.. [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ElementAlity:

Blodgrupp: A 0 B AB 0 A
Red ut det här! Ska du stryka nån av grabbarna eller utnämna någon till farsa måste detta motiveras tydligt!

välkomnar dig till tjugohundra talet och tipsar om dna test


   
SvaraCitera