Aviseringar
Rensa alla

Biologiuppgift om cellen


Ämnesstartare

Hej, behöver hjälp med en uppgift i biologi som handlar om cellen som jag inte kan svara på och utveckla. Skulle bli jätteglad om någon hade lust och ta sig lite tid och hjälpa mig. Tack! 🙂

Varje cell i din kropp fungerar som ett litet minisamhälle. För att cellen skall hållas vid liv måste den bl.a ha syre och glukos. Redogör för vad som sker med dessa ämnen i cellen, var det sker och till vilken nytta.


   
Citera

Vad sägs om att läsa i läroboken?


   
SvaraCitera

Matilda1988:

Vad sägs om att läsa i läroboken?


   
SvaraCitera

Någon som ropade?


   
SvaraCitera

6(O2)+(C6H12O6)---->6(CO2)+6(H2O)+energi
händer i cellens mitocondria
få energi
[bigcheers]
jag vet jag är nörd som kan sånt[ops]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

el_loco:

6(O2)+(C6H12O6)---->6(CO2)+6(H2O)+energi
händer i cellens mitocondria
få energi

Tack så hemsk mycket! [smile][love]


   
SvaraCitera

el_loco:

6(O2)+(C6H12O6)---->6(CO2)+6(H2O)+energi
händer i cellens mitocondria
få energi
[bigcheers]
jag vet jag är nörd som kan sånt[ops]

allt händer inte i mitokondrien. Glykolysen sker i cytosolen, citronsyracykeln i mitokondrien och elektrontransportkedjan i mitokondriens inre membran.

Glukos används dels till att framställa ATP och att lagra till glykogen i lever och muskler.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

met0xy:

allt händer inte i mitokondrien. Glykolysen sker i cytosolen, citronsyracykeln i mitokondrien och elektrontransportkedjan i mitokondriens inre membran.

Glukos används dels till att framställa ATP och att lagra till glykogen i lever och muskler.

Åh tack! Jag trodde bara den hade med mitokondrien att göra.. tur att jag vet det nu, så att jag inte skriver helt fel 😛 Då har jag lärt mig nåt nytt för idag! [bigcheers]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

el_loco:

jag vet jag är nörd som kan sånt

Nä, shame on you [no-no][wink] Du får ett poäng, du hade delvist rätt.
Och Met0xy för 2poäng för fullständigt svar [bigsmile][crazy]


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera