Aviseringar
Rensa alla

Bitcoin, bra eller dåligt?


så länge bitcoin inte är någon fiatvaluta så är jag öppen för det om marknaden väljer det som valuta


   
SvaraCitera

bra med decentralisering 

men kryptovaluta i nuvarande form är inget jag pallar engagera mig i personligen


   
SvaraCitera

Funkar bra tills någon knåpar ihop en kvantdatorCool


   
SvaraCitera

Bra. Har dock blivit av med bitcoins, men var så pass liten summa. 


   
SvaraCitera

player one: varför inte?

För att den är så ostabil. Även om jag sålde knark så skulle jag inte ta betalt i Bitcoins för man vet aldrig vad det kommer vara värt nästa dag. 


   
SvaraCitera

Buddah:

För att den är så ostabil. Även om jag sålde knark så skulle jag inte ta betalt i Bitcoins för man vet aldrig vad det kommer vara värt nästa dag. 

kursen är volatil, men mervärdet är desto större i att kunna göra anonyma betalningar elektroniskt, vilket påvisas av det faktum att så mycket droger faktiskt handlas i btc. jag menar, de kommer inte direkt börja ta kreditkort, och med kontanter når man bara en väldigt lokal marknad.


   
SvaraCitera

player one: men mervärdet är desto större i att kunna göra anonyma betalningar elektroniskt

Absolut, det finns fördelar. Men jag tycker att Bitcoins står på lite allt för rangliga ben. 


   
SvaraCitera

Buddah:

Absolut, det finns fördelar. Men jag tycker att Bitcoins står på lite allt för rangliga ben. 

vet inte, jag tyckte också det för några år sen. sen dess har jag blivit mer införstådd i hur marknaden fungerar för alla finansiella instrument, och nu är jag knappast mer orolig för btc-kursen än för något annat. skulle inte säga att den globala finansmarknaden står på rangliga ben, skulle snarare likna den vid tour de france, på en glaciär, om alla deltagare var blinda och döva och ingen kommer överens om var mållinjen är. bitcoinmarknaden ser läskig ut när man kollar på den, för den är intuitivt greppbar. folk hade skitit på sig om de förstod vilken grund resten av världsekonomin egentligen vilar på.


   
SvaraCitera
GraGo
Ämnesstartare

aristoteles:
Funkar bra tills någon knåpar ihop en kvantdatorCool

Det finns redan, men antalet bitcoins som kan minas är ganska litet ändå och 98% kommer vara "uppgrävda" 2015.


   
SvaraCitera

GraGo:
För er som inte vet så är Bitcoin en digital valuta som är helt anonym, nästan helt gratis att ha och överföra (att föra över 30m kr kostar 30öre) .

Detta gör att man kan använda den till att köpa eller sälja vad som helst, droger, vapen, pizza eller ett flygplan t.ex.

Bitcoin gillas däremot inte alls av stater, eftersom att det kan konkurrera med centralbankernas fiatvalutor och kanske utrota papperspengar som vi känner till dem idag.

1. Det är inte helt anonym utan helt offentliga transaktioner. Vilket betyder att on ens identitet blir känd så blir alla transaktioner knutna till den identiteten tydlig. 


   
SvaraCitera

Är en bra prototyp till det som kommer slå ut centralbanker helt..


   
SvaraCitera

space:
Är en bra prototyp till det som kommer slå ut centralbanker helt..

inte en chans. centralbanker kommer slås ut av vad som slår ut valuta i sin helhet, bitcoin inkluderat.

space:

1. Det är inte helt anonym utan helt offentliga transaktioner. Vilket betyder att on ens identitet blir känd så blir alla transaktioner knutna till den identiteten tydlig. 

om man använder en enda wallet, vilket är helt överflödigt.


   
SvaraCitera

space:
Är en bra prototyp till det som kommer slå ut centralbanker helt..

Jag tvivlar på att riksbankerna kommer låta något slå ut dem. Blir riksbankerna hotade kommer man nog att kriminalisera exempelvis bitcoin.


   
SvaraCitera

Bitcoin är ett utmärkt verktyg för att få bort centralbankens och statens makt över folket, den är lite instabil, men dess open-source natur komer nog leda till att bättre revisioner släpps med mer stabil natur. BTC verkar vara en värdig motståndare till Guld när det kommer till säkerhet och frihet.


   
SvaraCitera

Kan man med bitcoin så kan man tjäna stora pengar. Det är bra att bankerna får konkurrens. Jag tror hellre på en dator, än massa människor som sitter och tar hand om pengarna.


   
SvaraCitera