Aviseringar
Rensa alla

Biverkningar av Aspartam


Ämnesstartare

http://pulstagning.se/2012/july/biverkningar-av-aspartam.html

Uppskattar om någon gräver djupare i det här och gärna hänvisar till någon källa där de visar någon mängd som tidigare, generellt, givit sådana biverkningar. Hur mycket aspartam är ok? Inget alls? Varför används det då?


   
Citera
Ämnesstartare

e630f37826974ef01ff8082905910743.jpg...


   
SvaraCitera

"The current Acceptable Daily Intake (ADI) of 40mg/kg bw/day is considered protective for the general population and consumer exposure to aspartame is well below this ADI. However, in patients suffering from the medical condition phenylketonuria (PKU), the ADI is not applicable, as they require strict adherence to a diet low in phenylalanine (an amino acid making up proteins found in many foods)."

vsg

http://www.efsa.europa.eu/en/topics/topic/aspartame#4


   
SvaraCitera

Skulle tro att aspartam är 200 gånger sötare än socker, det används ju i väldigt små mängder i ex. läsk (bra exempel).
Aspartam innehåller lika mycket kcal som socker (per 100 gram). Men det används i väldigt små doser alltså, vad jag vet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jung: 40mg/kg

Låter ej mkt. Står ej hur mkt av ämnet 1l Fun light innehåller


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

AuriSacraFames: Men det används i väldigt små doser alltså, vad jag vet.

Aa, det är väldigt sötare än socker men 40mg/kg låter lite, jag skulle gärna vilja veta hur mycket som krävs för att kompensera för socker-sötman i t.ex. saft (som man späder ut).


   
SvaraCitera

Man får cancer och huvudvärk och ens barn föds med gomspalt och utan högerlemmar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Punda:
Man får cancer och huvudvärk och ens barn föds med gomspalt och utan högerlemmar.

?


   
SvaraCitera

formulärett:

Aa, det är väldigt sötare än socker men 40mg/kg låter lite, jag skulle gärna vilja veta hur mycket som krävs för att kompensera för socker-sötman i t.ex. saft (som man späder ut).

Jag tror det är samma men är inte helt säker, kan försöka kolla upp det..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

AuriSacraFames:

Jag tror det är samma men är inte helt säker, kan försöka kolla upp det..

Det behövs mer mängd socker, konstigt nog så har de inte angett vilken mängd aspartam & annat sötningsmedel som finns i 1l fun light


   
SvaraCitera

formulärett:

Det behövs mer mängd socker, konstigt nog så har de inte angett vilken mängd aspartam & annat sötningsmedel som finns i 1l fun light

Nej, jag vet att de inte brukar göra det. Men 1g aspartam är lika sött som 180-200g socker. Även om det skulle vara dubbelt så mycket hade det fortfarande varit en liten mängd.


   
SvaraCitera
PMR
 PMR

formulärett:

Låter ej mkt. Står ej hur mkt av ämnet 1l Fun light innehåller

Alltså, det är 40 mg per kilo i kroppsvikt. Så om man väger 50 kg så bör man inte få i sig mer än 2000 mg(dvs 2 g). Det krävs att man dricker några liter(utspädd Fun Light) dagligen för att komma upp i det. Det finns maxgränser för vad dryck får innehålla.


   
SvaraCitera

Gjorde en egen beräkning i "I min tankar" men här kommer en till
Just fun light vill inte gå ut med hur mycket av ingredienserna den innehåller pga hemligt recept blabla, men någon på ett forum gjorde den här beräkningen:

"Brukar väl vara ca 10g socker / 100g och det är väl ungefär samma söthet, så en gissning är väl 100/200=0.5g/liter, vilket isf är 500mg. Säg att du väger 70kg och multiplicera med 40mg så får du 2800 eller 2.8g, du kan alltså dricka 2.8/0.5=5.6 liter innan du når rekommenderade maxintaget."

så du kan vara lugn


   
SvaraCitera

Är det inte så att aspartam bara är farligt för de med en speciell sjukdom?


   
SvaraCitera

Tkr i princip alla lightprodukter smakar sämre. 


   
SvaraCitera