Aviseringar
Rensa alla

Bjuda hem kompisar när man bor långt bort?


Ämnesstartare

Hejsan på er! 

Jag bor på landet i ett litet hus 6 mil från min skola och 6 km från närmsta bushållplats. Jag har alltid tyckt att det har varit obekvämt att ta hem kompisar till mig då huset endast är på >200kvm som jag har två syskon och föräldrar att dela med. I min släkt bor ungefär varannan person i storstad och varannan person på landet, och jag är definitivt en stadsmänniska. Därför blir jag väldigt avundsjuk på personer som bor i stan och som kan ta med kompisar hem efter skolan osv. När jag började i högstadiet på en skola i stan såg jag för första gången hur dåligt det är att bo på landet. Mina päron är väldigt djurintresserade och skulle aldrig kunna tänka sig att flytta då det är en gård som gått i släkten osv. Jag bor i skogen med en hel del mark som skog/åkrar, nära till badplats, en del djur, lite lantismaskiner(fyrhjuling, traktor och sån shit) och det är väldigt lugnt (dött) här, med typ 3km till en bensinstation som säljer glass. 

Jag går i ettan och nu har klasskompisar börjat bjuda hem mig men jag drar mig för att bjuda hem dem till mig. Jag vill bjuda hem kompisar och jag vill att de ska ha roligt och inte bara tänka på de 12 milen som de var tvungna att åka

Om du träffade mig på skolan och tyckte att jag var jätteschysst, hade du då velat hänga med hem till mig under ex en helg? Vad tycker du ärligt om att bo på landet? Vad hade du velat göra hemma hos mig? Vad ska jag säga om jag ska bjuda hem kompisar??

Känner mig helt nere över tanken att jag måste bo här i åtminstone 2,5 år till och jag skulle vilja ta hem lite kompisar, samtidigt som det känns väldigt stelt att låta personer åka 6 mil för att komma hem till mig. Det skulle kännas ok att bjuda hem någon som också har lång pendelväg, men att bjuda hem nån som har typ 300m till skolan skulle vara jättejobbigt. 

Andra klasskompisar kan bjuda hem mig för 2h te och plugg, men det funkar liksom inte riktigt hos mig. Min resväg en vanlig skoldag är minst 1h(buss), men hela vägen är motorväg så om man åker bil med en förälder som kör med farthållaren på 125km/h så tar det ca 30min. 

Jag kan inte riktigt sammanfatta hela texten till en fråga, men vill höra era tankar om att bo på landet. Tycker ni stadsbor att det är ok att åka ut och vad tycker ni är kul att göra? Är det bättre att bjuda med ett gäng kompisar istället för en person? Ni som bor på landet och kan känna igen sig i min text, hur tänker ni?

Nu är det tusen frågor i denna texten, förlåt. Men jag är trött och vet varken in eller ut och vill bara att mina föräldrar ska flytta till ett villaområde i stan haha. 

Kvällskram och tacksam för svar


   
Citera

Tycker då själv jag har haft roligast när de ute på landet har bjudit hem oss, lite avskilt och mysigt. Asså att bjuda hem någon då och då så är inte pendeln något jätteproblem speciellt inte om det är motorväg. Har en kompis som bor ca 3mil ifrån skolan och 2km från busshållplatsen och då rakt in i skogen mitt ute i ingenstans, haft flera mysiga filmerkvällar därute och på sommarn är det ju som bäst. Sticker nästan hellre hem till henne än de som bor bredvid skolan där är vi ju hela tiden ändå liksom


   
SvaraCitera

Jag  skulle nog som stadsbo tycka det skulle vara roligt att följa med ut på landet. Finns säker mycket nytt som man inte gjort innan att göra. Kanske är enklare att bjuda hem dom på helgerna med tanke på restiden eller om man kanske skulle kunna sova över där ute när man ändå åkt dit... Tumme upp


   
SvaraCitera