Aviseringar
Rensa alla

Blackberry?


Åtta

AndyH:

Ja, numera, men Bb har sysslat med detta länge.

Jo, definitivt. Back in the day så var ju Blackberry mer eller mindre ledande på den fronten. Men idag ser jag absolut ingen anledning till att skaffa en om man inte är knuten till befintlig företagsinfrastruktur, eller dylikt.

AndyH:

motorola skall vi inte ens prata om..

Motorola har idag en av de bästa Android-telefonerna på marknaden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

jag tycker inte att de är efter

De har ju knappt hämtat sig från Iphone-chocken för 3 år sen, och ingen av dem har lyckats återta initiativet. Både Nokia och SE käpar nu med näbbar och klor för att inte hamna för långt bakom teknikfronten och båda tappar marknadsandelar.

För tillfället är det HTC som står för utvecklingen av mobilmarknaden och tillsammans med Apple och Google bildar de teknikfronten som alla försöker kopiera.

SE senaste lur X10 är ju ett typexpempel på en misslyckad produkt, den är dyr, plastig och en sämre kopia på HTC. Om inte SE börjar innovera snart kan de lika gärna lägga sig ner och dö. De borde ju integrera sina telefoner med PS3, Vaio och Sony Bravia tex, skapa nya sätt att konsumera mobil teknik på. En SE mobil borde ju fungera som en förlängning av det digitala SONY hemmet, de har ju grymma förutsättningar, MEN DET HÄNDER INGET NYTT!

Leijonsparf:

s60 är i grunden ett rätt awesome operativsystem.

Som det kanske framgår av texten ovan är bra hård/mjukvara jävligt ointressant om man man inte gör något med de förutsättningar man har. Och jämfört med Apple och HTC/Google så har Symbiangruppen misslyckats totalt.

Åtta:

Motorola har idag en av de bästa Android-telefonerna på marknaden.

Det var verkligen i sista stunden de lyckades klämma fram Droid, motorola ligger annars ganska risigt till med förluster på typ 30 miljader om året. Men vi får väl se, nu hårdsatsar ju motorola på android så de kanske tar revanch i år.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

AndyH:

De har ju knappt hämtat sig från Iphone-chocken för 3 år sen, och ingen av dem har lyckats återta initiativet

det tycker jag inte. bara 5800 är på många sätt bättre än vad iphone är, ska man dessutom räkna n97 och s6 så kan de väl allra minst räknas som starka konkurrenter. 5800 har ju även nackdelar, men för priset så skulle jag utan någon större tvekan säga att en 5800 är ett bättre köp än en iphone.

AndyH:

Som det kanske framgår av texten ovan är bra hård/mjukvara jävligt ointressant om man man inte gör något med de förutsättningar man har. Och jämfört med Apple och HTC/Google så har Symbiangruppen misslyckats totalt.

gör vadå, menar du? vettiga apps? jag kan komma på jävligt få saker som inte finns till s60. däremot så brister det lite i pekskärmsstöd för vissa typer av apps, men det kommer garanterat bli bättre framöver. och de går ju fortfarande att använda, även om det är allmänt drygt och jobbigt. allt som kan ses som rent nödvändigt finns väl redan med fullt pekskärmsstöd. bara en app som joikuspot är i många sammanhang helt ovärderlig, och kunna tanka torrents direkt från mobilen kan också vara trevligt. jag har inte hört talas om några motsvarigheter iallafall till iphone.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

bara en sån sak som multitasking finns ju inte på iphone

Multitasking kommer till iPhone när iPhone OS4 släpps.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah:

Multitasking kommer till iPhone när iPhone OS4 släpps.

finns inte på iphone, med andra ord.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

finns inte på iphone, med andra ord.

Kommer finnas. Allt som inte hårdvaran sätter stopp för fixar man enkelt med mjukvaruuppdatering.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah:

Kommer finnas. Allt som inte hårdvaran sätter stopp för fixar man enkelt med mjukvaruuppdatering.

då uppstår ju bara frågan, om apple satsar på att göra en produkt som tillgodoser användarnas önskemål, varför fanns inte multitasking för, säg, två år sen? både s60 och android vinner väl även på att tillverkare av apps inte är låsta av apples korkade avtal. tror inte det är helt fritt på android heller, men iallafall vad gäller s60 så är väl ungefär vem som helst fri att programmera vad som helst, och distribuera det hur som helst. hur är det någonsin en fördel att alla apps måste godkännas och distribueras av ett och samma företag?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Image

En sån har jag [smile] samma sak fast billigare. fick min för 800 kr i Uppsala


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

hur är det någonsin en fördel att alla apps måste godkännas och distribueras av ett och samma företag?

Anledningen till att Apple både har väntat med vissa funktioner, och även måste godkänna apps för att man skall kunna använda dem i telefonen. Är av båda praktiska- och säkerhetsskäl.

Multitasking i iPhone är utvecklat så applikationer som ligger i bakgrunden inte drar onödigt med batteri och prestanda. Applikationer som inte används för tillfället går in i save state, och drar ingen processorkraft förens man använder dem igen. Att det har tagit sådan tid är troligen för att Apple ville vänta och se vad för typ av apps som man behövde anpassa det efter. Vad applikationerna behövde kunna använda när de ligger i bakgrunden etc.

Att Apple granskar apparna är en fördel rent säkerhetsmässigt då det blir svårare att lägga upp apps som är skadliga för användaren. Sen kolla kvaliteten på apparna så de till exempel inte drar sjukt onödigt mycket batteri.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

det tycker jag inte.

Nokias senaste innovativa produkt var N95, och det var en telefon av den "gamla" skolan innan Iphone och touchskärmarna slog igenom. På de flesta fronter ligger nu Nokia ljusår efter Iphone och HTC, både prestanda, applikations, community, image och kvalitetsmässigt, det samma gäller för SonyEricsson.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah:

Att Apple granskar apparna är en fördel rent säkerhetsmässigt då det blir svårare att lägga upp apps som är skadliga för användaren. Sen kolla kvaliteten på apparna så de till exempel inte drar sjukt onödigt mycket batteri.

i s60 fungerar det ju istället så att appen frågar om lov när den vill använda exempelvis gps, dataöverföring, bluetooth eller wlan. jag är inte insatt i hur symbian fungerar rent tekniskt, men jag gissar att det är såpass modulbaserat att det är svårt att skriva ett virus eller dylikt som kan göra någon större skada. eventuella risker som ändå finns tycker jag är ett riktigt litet problem om man jämför med apples policy att helt enkelt inte tillåta apps som konkurrerar med deras egna tjänster. att de gör undantag ibland är liksom inget argument. det är väl rätt många som helt enkelt köper iphone bara för att jailbreaka dem, om man behöver genomföra en åtgärd som tar bort garantin är väl ett tecken, på att produkten, eller kanske snarare användarvillkoren, helt enkelt inte är särskilt bra. så jag anser helt enkelt att s60 vinner. jag kan inte riktigt uttala mig om android.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

AndyH:

Nokias senaste innovativa produkt var N95

eh, n97? 5800? x6? vad exakt har iphone som inte de har, utöver kassa användarvillkor?


   
SvaraCitera
Åtta

Leijonsparf:

eh, n97? 5800? x6?

Glöm inte n900! Den är nice.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Glöm inte n900! Den är nice.

fast den baseras inte på s60, och jag har inte använt den. den är linuxbaserad, va?


   
SvaraCitera
Åtta

Leijonsparf:

den är linuxbaserad, va?

Jupp. Den använder Maemo.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Jupp. Den använder Maemo.

så var det, ja. jag skulle inte riktigt känna mig bekväm med en mobil som har ett os som är såpass ovanligt, känns som att utbudet av apps till det är rätt begränsat, och jag kan inte programmera själv.


   
SvaraCitera