Aviseringar
Rensa alla

Blåsor i underlivet


Ämnesstartare

Det kanske kan bero på irriterade slemhinnor. En vanlig anledning till irritationen är att bakteriebalansen rubbats.

Ibland kan det klia för att man är överkänslig mot olika material, tex fästmaterial i trosskydd och bindor eller latex i kondomer. Man kan även reagera på tvättmedel eller en speciell tvål.

Om man inte är säker på att man har svamp i underlivet ska man inte använda de svampdödande läkemedlen, eftersom behandlingen då kan ge mer irritation i underlivet.

Läste på en sida att detta är vanligt att tjejer/kvinnor får och man skrev med lite förslag där:

Tvätta inte för mycket
Att tvätta sig en gång om dagen räcker bra. Använd gärna oparfymerad barnolja i stället för tvål och vatten. Undvik att skölja med tvål och vatten inuti slidan. Barnolja kan gärna smörjas in flera gånger per dag, den kan både lindra klåda och ge ett bra skydd mot torra slemhinnor

Undvik täta och trånga kläder
För att undvika irritation kan det vara bra att undvika täta och trånga kläder. Underkläder i bomullsmaterial brukar kännas luftiga. Undvik trosskydd eftersom det kan bli för tätt. Använd inte heller tampong vid flytning eller sparsam mens.

Använd glidmedel vid samlag
En del kvinnor får problem med klåda och sveda framför allt efter samlag. Om man använder glidmedel under samlaget kan det mildra besvären.

Rakning irriterar
Om man rakar sitt underliv kan det göra att hud och slemhinnor blir mer utsatta för irritation av bland annat tättsittande kläder. Om man ändå väljer att raka sig är det viktigt att man använder en skarp rakhyvel, rikligt med rakskum och att man smörjer med en mjukgörande kräm eller salva för att hålla huden mjuk.

Receptfria surgörande medel
En del prövar receptfria surgörande medel för att försöka återställa bakteriebalansen i slidan. Medlen finns att köpa på apotek, men effekten är osäker.

Men om det inte ger med sig får du nog kontakta UM igen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ärligt talat. varför går inte folk till speciallister? ungdomsmottagningen ?!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Näää allvar! Som nämnts kanske fittgrävaren ska ta sig en titt till. Hellre för nånga besök än för få.


   
SvaraCitera
loita

brännblåsa efter hett sex


   
SvaraCitera

bajenfans93:

Fy fan asså!!!! den fittan vill man ju inte närma sig

Den närmaste fittan du kommer är nog din mammas.


   
SvaraCitera

Det kan vara kondylom, som är ett virus, eller någon annan könssjukdom. Det finns minst 50 olika virus man kan smittas av vid oskyddat sex. I och med att det är så vanligt att folk har oskyddat sex utan att tänka sig för, bryr sig läkare inte längre om att utreda sådana könssjukdomar. Man prioriterar istället allvarliga sjukdomar som kan leda till svåra komplikationer eller sterilitet. T.ex klamydia, syfilis, gonorré, HIV m fl.

Har man haft oskyddat sex med tre, fyra personer eller fler under sitt liv så är sannolikheten väldigt hög, särskilt om man är tjej, att man smittats med någon könssjukdom. Tjejer smittas lättare än killar, eftersom sperman ofta innehåller könssjukdomens bakterier eller virus om killen är smittad. De allra flesta könssjukdomar märker man aldrig av, många av dem får man leva med hela livet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fridut:

HAHA!! Klockren kommentar

absolut


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Harpyja:

Den närmaste fittan du kommer är nog din mammas.

hade du nog inte sagt om du sett mig!!


   
SvaraCitera

bajenfans93:

hade du nog inte sagt om du sett mig!!

[zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Harpyja:

Du suger på svenska, jag suger på annat.

av säkerhets skäl kommer jag inte visa bild på mig


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera