Aviseringar
Rensa alla

Blått eller rött i framtiden?


Ämnesstartare

Image

Okay mudkipz. Ovanför ser ni en politisk kompass. Jag ber er nu titta på den grå linjen.

Okay. Den representerar samhällsutvecklingen de flesta västerländerna har haft de senaste hundra åren. Debatten har fokuserat kring vänster och höger - och sociala friheter har ofta negligerats. Det har lett till att auktoritära krafter haft fritt spelrum - högern får makt idag, och samtidigt får vi hårda fra-lagar och allt mer kontroll, men även när vänstern får makt så skapas hård kontroll, i sin starkaste form i form av sovjetunionen.

Nu har jag tagit fram tre alternativ. Ett alternativ skulle ha varit den gula, med samma vänster-höger debatt som idag, men där liberala krafter på samma gång lyckades luckra upp saker. Hade vi sett en sådan utveckling kanske sovjetunionen hade varit en anarki.

Nu vänder vi på saker. Tänk om debatten kretsade kring sociala friheter kontra inga sociala friheter. Där var vi när vi befriade oss från kungafamiljerna, och där slutade vi på 1800-1900 talet där högern lyckades tillskansa sig enorm makt, vilket innebar en debattförflyttning till höger-vänsterdebatterna.
Nåja. Pirat och miljörörelsen är iallafall indikationer på att debatten börjat förflytta sig till sociala friheter istället.
Tror ni på alternativ blå: att en frihetsdebatt kommer innebära att högern tar över allt, eller alternativ röd: att en frihetsdebatt kommer innebära en vänstervridning av samhället, den här gången?

Sammanfattning
Okej. Vilket debattklimat tror ni saker kommer handla om de närmsta åren?
Sociala friheter - eller vänster kontra högerdebatten?
Och kommer saker dras vänsterut eller högerut genom detta?

Vänster eller högerdebatten kommer dominera i framtiden också,
samt att samhället i framtiden kommer dras socialt frihetligt, eller att samhället när det dras vänster/högerut blir mer fascistiskt?

Jag är inte helt säker på det här systemet och det har hål, bland annat att man kan tolka skalor hur man vill, här har ni en alternativ tolkning dock!

En till är att det finns ytterligare en skala som handlar om ekologi kontra industriali som triggats fram av miljödebatten, där man inte bara graderar saker utifrån vänster-höger eller som på 17-1800talet, konservatism kontra liberalism, utan som nu handlar om ekosystemet, klimatet, och i vilken mån vi har rätt att utnyttja det, samt ifall vi har någon rätt att göra det över huvud taget.


   
Citera
Ämnesstartare

Anarkandi:

LÄS TRÅDEN

För mycket text för min del[sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Vänster/Höger debatt: Auktoritärt (Du röstade på detta alternativ)

jag tror vi kommer att få en fascistregim, så egentligen bara auktoritär höger. [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Vänster/Höger debatt: Frihetligt (Du röstade på detta alternativ)

Google köper Afrika och dylikt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iosib:

jag tror vi kommer att få en fascistregim, så egentligen bara auktoritär höger. [y]

Det är faktiskt mycket möjligt. Eller så kommer den fascistiska vridningen trigga stort folkligt missnöje (som i fallet piratpartiet).

Harpyja:

För mycket text för min del[sad]

Lider med dig. Glömde lägga dit en resultat: knapp. [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Lider med dig. Glömde lägga dit en resultat: knapp.

Ja[sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Vänster/Höger debatt: Auktoritärt (Du röstade på detta alternativ)

Jag tror inte på såna här skalor. Men det där var närmast.


   
SvaraCitera

Rösta Rosa.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Höger debatt: Auktoritärt (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Art deco:

Google köper Afrika och dylikt.

Förtydliga?

Lille_Marx:

Jag tror inte på såna här skalor. Men det där var närmast.

Handlar inte om att tro på dem. De är ju för grova för att kunna ge exakta bilder, men då man får huvudvärk av att faktiskt inte sätta in saker i ett sammanhang, blir saker lättare att förstå när man sätter in dem i ett sammanhang. Jag ser att vänster-högerdebatten har låst fram oss i ett fascistiskt system, i princip alla ledare och länder idag befinner sig på den fascistiska hälften av skalan, med några få frihetliga undantag som aldrig haft någon riktig chans. När debatten tidigare handlade om sociala friheter och att stoppa adelns förtryck så fick borgarklassen spelrum och lyckades tillskansa sig enorma fördelar, varpå samhället fördes in i ett höger-vänstersamhälle istället. Det viktiga är att dra samhället åt en frihetlig grön vänsterriktning enligt mig, men man märker att det inte finns mycket gehör för ens åsikter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Förtydliga?

Företag blir mäktigare, stater blir svagare. Om du har tråkigt någon dag, bör du se filmen Idiocracy.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Handlar inte om att tro på dem. De är ju för grova för att kunna ge exakta bilder, men då man får huvudvärk av att faktiskt inte sätta in saker i ett sammanhang, blir saker lättare att förstå när man sätter in dem i ett sammanhang.

Men alltså att debatten tidigare handlade om sociala friheter har ju med klassmotsättningar o sånt att göra så jag tycker inte att det var så att debatten tidigare var mellan auktoritära-frihetliga sen höger-vänster. I mina ögon var det även då en höger-vänster-debatt, så jag tycker att den auktoritära-frihetliga skalan är meningslös.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Ett alternativ skulle ha varit den gula, med samma vänster-höger debatt som idag, men där liberala krafter på samma gång lyckades luckra upp saker. Hade vi sett en sådan utveckling kanske sovjetunionen hade varit en anarki.

Inte liberala krafter, frihetliga krafter. Libertarian = frihetlig.

Sen tycker jag pollen är väldigt konstig då social frihet är beroende av ekonomisk jämlikhet. Piratrörelsen t.ex. är ju definitivt ett steg mot ekonomisk jämlikhet eftersom alla kan få tag i kultur på lika villkor oavsett ekonomisk ställning. En annan rörelse som börjar växa är plankningsrörelsen vars mål är en skattefinansierad kollektivtrafik. Folk ska ha rätt att röra sig fritt oberoende av vad man tjänar, alltså både en social frihet och ekonomisk jämlikhet. Många sociala friheter kräver gemensamt ägande och därför är de knutna till vänsterpolitiken. Även om piratrörelsen inte är en vänsterrörelse i sig så springer den ändå vänsterns ärenden med sin äganderättskritik. Piratbyrån t.ex. har ju sitt ursprung i den autonoma vänstern.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

i princip alla ledare och länder idag befinner sig på den fascistiska hälften av skalan, med några få frihetliga undantag som aldrig haft någon riktig chans.

Kan beror på att frihetliga ledare är en omöjlighet då platt organisering är den enda frihetliga organiseringen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Motborgare:

Inte liberala krafter, frihetliga krafter. Libertarian = frihetlig.

Sant. Men du får erkänna att piratrörelsen och plankarörelsen vinner gehör på helt andra sätt än vänsterrörelsen - de framför och debatterar för sin sak på ett annat sak. Genom att prata om frihet och föra över saker till den sociala skalan.

Plötsligt blir det friheten att få färdas fritt, friheten att få dela information med andra, friheten att inte behöva övervakas och så vidare.


   
SvaraCitera