Aviseringar
Rensa alla

Blev av med oskulden precis, misstänker könssjukdom, help


emmaa__:

Känner fortfarande detta, känns om en urinvägs infektion typ?

Extremt vanligt att tjejer får UVI efter sin sexdebut pga att de inte kissar efter samlaget. Det ska du absolut göra, så att du spolar igenom urinröret och blir av med bakterier som klättrat in under samlaget.

(okej, alla har redan sagt det där men jag säger det igen så det får största möjliga genomslagskraft)

Fingerprints:

tranbärsjuice

Som jag har förstått det finns det ingen evidens (än så länge) som styrker att tranbärsjuice eller andra syror förhindrar UVI. En alternativ förklaring skulle kunna vara att man genom att dricka tranbärsjuice får i sig mer vätska än vanligt, och att det är den ökade genomströmmningen i urinvägarna som skyddar mot UVI.


   
SvaraCitera

annoyed:

förhindrar UVI.

jag har ingen aning, har bara hört att det lindrar.


   
SvaraCitera

Fingerprints:

bara hört att det lindrar.

Okej! Har aldrig testat själv så kan inte uttala mig [cute] Men jag vet att det är vanligt att kvinnor med återkommande UVI dricker tranbärsjuice i preventivt syfte, trodde det var det du syftade på.


   
SvaraCitera

annoyed:

om jag har förstått det finns det ingen evidens (än så länge) som styrker att tranbärsjuice eller andra syror förhindrar UVI. E

pga det rensar ur med sin surhet

annoyed:

et är vanligt att kvinnor med återkommande UVI dricker tranbärsjuice i preventivt syfte,

tranbärskapslar är bättre! drack upp typ 1881 liter per dag förut annars när jag hade sådana probs.


   
SvaraCitera

isola:

pga det rensar ur med sin surhet

Det är vad man först trodde, men det har undersökts i flera studier utan att man hittat några belägg för teorin. Nu tror man i stället att tranbär hindrar bakterier som E. Coli att fästa sig på urinblåsans epitel.

isola:

tranbärskapslar är bättre! drack upp typ 1881 liter per dag förut annars när jag hade sådana probs.

[party]

Btw, drar tillbaka mitt förra uttalande om att

annoyed:

ingen evidens (än så länge) som styrker att tranbärsjuice eller andra syror förhindrar UVI.

. Viss signifikans har påvisats gällande tranbär som profylax för återkommande UVI hos kvinnor. Däremot är man osäker på effekten hos andra patientgrupper (barn, män, gamla) och vilken dosering som faktiskt har effekt.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov.ezproxy.its.uu.se/pubmed/17492798


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Semi:

Hans vad?HANS VAD?TRE BOKSTÄVER - Tak, klo, sil, mor, far, kol, lok, arm, våg...SÄG FÖR GUDS SKULL VAD?!

Hans KUK, sådär, nöjd? [bigsmile]


   
SvaraCitera

annoyed:

Okej! Har aldrig testat själv så kan inte uttala mig Men jag vet att det är vanligt att kvinnor med återkommande UVI dricker tranbärsjuice i preventivt syfte, trodde det var det du syftade på.

jag har aldrig haft urinvägsinfektion men har en kompis som har ibland och hon dricker alltid tranbärsjuice, så hade ingen egentlig tanke med det [party]


   
SvaraCitera