Aviseringar
Rensa alla

Bli bra på fotboll?


Ämnesstartare

Tjena jag är en 15 årig kille. Jag lirar fotboll i ett ändå helt okej lag. Min säsong har inte alls börjat bra, slarviga mottagningar, dåliga skott, misslyckade dribblingar och speluppfattning+passningsspelet kan bli bättre. Jag är lång (1.87) så jag ska ju enligt många vara en bra target och huvudspelare. Det är nog nästan min allra svagaste "länk" om man säger så. Mina styrkor vanligtvis är mitt passningsspel, inlägg och första touch.

Som sagt har den här säsongen börjat rätt tungt för mig. Så min fråga är hur jag ska förbättra mig. Hur ska jag bli en stark target, bra huvudspelare och bra avslutare? Om någon skulle kunna ge mig lite tips och kanske några övningar jag kan träna på hemma vore det bra! 

Längd: 1.87

Vikt: 70 kg

Position: Forward/yttermittfältare

Snabbhet: Medel

Styrkor: Passningsspel, inlägg och första touch

Svaghet: Svag, huvudspel, volley och avslut

Mitt självförtroendet är med andra ord också dåligt. Så vad ska jag då göra för att bli en bra fotbollsspelare? 🙂


   
Citera

Om du vill bli bättre ska du satsa stenhårt på att göra dina svagheter till dina styrkor och sedan fortsätta så och aldrig ge upp, jag hade själv fortsatt med min fotbolls karriär om jag inte hade fått problem med fötterna.
för att träna upp volleyn så kicka bollen ett par gånger om dagen,
träna med en vän som passar till dig och skutt på rullande/flygande boll,
sen för styrka så i fotboll är det mest ben så kör benböj och upphopp samt att du springer då och då, sen gäller det kontroll på bollen så dribbla igenom konor samt att gå ut att spela med vänner eller med laget som man spelar i.
hoppas detta var till någon hjälp, om det är något annat är det bara att skicka et pm. 


   
SvaraCitera

tror du måste välja EN sport om du vill satsa 🙂


   
SvaraCitera

Jo men du kan fortfarande spela target. Bara att du ska ha leverans på fötterna. Hoppas din tränare inser att bara för att man är lång ska man inte alltid ha på huvudet. Du vet vad dina styrkor är låter det som, så spela på dem i match och öva det andra på träning och själv. 

Hoppas din tränare inser att du inte är en huvudspelare ännu och spelar dig på rätt sätt. Det gjorde inte mina tränare när jag var 15!

Sen låter det som att du kanske borde pröva innermittfält om du är stark och har bra passningsspel?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

erik1997:
Om du vill bli bättre ska du satsa stenhårt på att göra dina svagheter till dina styrkor och sedan fortsätta så och aldrig ge upp, jag hade själv fortsatt med min fotbolls karriär om jag inte hade fått problem med fötterna.
för att träna upp volleyn så kicka bollen ett par gånger om dagen,
träna med en vän som passar till dig och skutt på rullande/flygande boll,
sen för styrka så i fotboll är det mest ben så kör benböj och upphopp samt att du springer då och då, sen gäller det kontroll på bollen så dribbla igenom konor samt att gå ut att spela med vänner eller med laget som man spelar i.
hoppas detta var till någon hjälp, om det är något annat är det bara att skicka et pm. 

Det här hjälpte mig absolut! Tack så jätte mycket, någon fundering kring position för min del? Borde jag satsa på att bli starkare och då bli target tycker du?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

elverpigen:
tror du måste välja EN sport om du vill satsa 🙂

Har du rätt i, dock satsar jag inte på att bli någon världsstjärna. Utan mer än bra div 2-3 spelare kanske 🙂

tevepro:
Jo men du kan fortfarande spela target. Bara att du ska ha leverans på fötterna. Hoppas din tränare inser att bara för att man är lång ska man inte alltid ha på huvudet. Du vet vad dina styrkor är låter det som, så spela på dem i match och öva det andra på träning och själv. 

Hoppas din tränare inser att du inte är en huvudspelare ännu och spelar dig på rätt sätt. Det gjorde inte mina tränare när jag var 15!

Sen låter det som att du kanske borde pröva innermittfält om du är stark och har bra passningsspel?

Min tränare verkar inte ha sätt min passningsförmåga alls. Och han sätter mig alltid nere i straffområdet på hörnor osv. mötte förra gången en stor stark kille på hörnan och visst satte han den...
Blev då iof 1 mål för min del också så det var väl inte hela världen men men. Innermittfält är inget jag vill spela då mitt försvarsspel är rätt så halv dåligt 😉


   
SvaraCitera

WinterTime: Har du rätt i, dock satsar jag inte på att bli någon världsstjärna. Utan mer än bra div 2-3 spelare kanske 🙂

höll på med tre sporter på lägre tävlingsnivå som yngre, fick ta bort en efter en pga märkte atttiden krävdes på andra ställen. dock kanske inte innebandy och fotboll är lika tidskrävande som hästsport, haha. lyssna på tvpro, det verkar invecklat så han vet säkert vad han pratar om


   
SvaraCitera

WinterTime: Min tränare verkar inte ha sätt min passningsförmåga alls. Och han sätter mig alltid nere i straffområdet på hörnor osv. mötte förra gången en stor stark kille på hörnan och visst satte han den...

Nja, tycker långa spelare ska vara i boxen alltid vid defensiva hörnor. Räcker att störa för att förhindra en målchans. Skönt att vara kort och inte behöva vara där inne och gruffa.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tevepro:

Nja, tycker långa spelare ska vara i boxen alltid vid defensiva hörnor. Räcker att störa för att förhindra en målchans. Skönt att vara kort och inte behöva vara där inne och gruffa.

Ha


   
SvaraCitera

Sanningens råd.

1. Träna lika mycket som du äter, ju mer desto bättre. Det är som de säger om du ska bli framgångsrik så ska du inte villa fören du blir framgångsrik.

2. Träna mycket, spela fotboll varje dag, spela med kompisar, ensam överallt när du får chansen, ingen fotbolls spelare har haft det lätt att nå toppen men alla har kämpat och blivit fotbolls spelare.

3. Låt ingen ta ner dig, ta inte år dig när folk säger att du inte kan göra något, att du aldrig kommer klara av det, tro på dig själv det är nog det viktigaste. Never Say Never

4. Ha tålamod, man blir inte ett proffs på en dag det kommer ta veckor och det skulle inte förvåna mig om det tar månader eller kanske år innan man blir riktigt bra, problemet med dagens folk/ungdomar är att man vill ha allt nu, ingen orkar gymma, alla tar proteiner eller anabola, vem orkar spela fotboll för att bli duktig , knappt nån, men de som gör det kommer lyckas.

Lycka till


   
SvaraCitera
njsbo

KRIGA KRIGA KRIGA!!! 

GE ALDRIG UPP!! 

TRÄNA HÅRT - OCH RÄTT!!

Gå runt med en tennisboll på fötterna hela tiden när du är hemma, på så sätt får du efter ett tag en otroligt mycket bättre teknik än innan!

Ät rätt och sov bra!

Träna styrka om du vill bli starkare!

Träna BALANS oxå! Sjukt underskattat! Stå på en balansplatta på ett ben, skriv alfabetet i luften med den andra foten. När du klarar det så gör du samma sak när du blundar! Balans är otroligt viktigt och det är väldigt många som inte förstår det!

"dock satsar jag inte på att bli någon världsstjärna. Utan mer än bra div 2-3 spelare kanske :)"
Med den inställningen kommer du inte långt! Jag kommer ihåg när jag var liten och tänkte att jag inte behövde träna så hårt för "jag vill ju bara spela i Allsvenskan". Det är mycket svårare än vad man tror! Och jag vet att med dina kvaliteter kan du komma längre än div 2-3 om du TAR I och tränar HÅRT!

KRIGA!!


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

övning ger träning.


   
SvaraCitera

Låter som att dina styrkor passar bättre om du spelar back. 


   
SvaraCitera