Aviseringar
Rensa alla

Bli kompis med motsatt kön/få kompisar


Ämnesstartare

Hej, det är så att jag är en tjej på 14 år.
Jag går på en skola som är väldigt "hög" i status i min stad, och jag går i paralell-klass till de "tuffa" i min ålder.
Problemet är att alla verkar ha fått fel bild av mig när jag började på skolan i 3:an (5 år sedan). De tror/tycker jag är blyg, negativ och tråkig (är helt säker på detta då jag hört dem säga det osv...). Jag vet att jag är blyg, och det ända som håller mig ifrån min stads sociala botten är mina vänner (de populära).
Hur ska jag kunna ändra deras bild av mig? Jag går på gemensamma fester och så med dem, men det är så svårt att prata med dem på jag säger oftast knappt något...
Och hur får man kompisar i ren allmänhet? Jag har flera underbara kompisar som jag älskar, men de alla känns så mycket mer "lyckade" än mig. De pratar med främlingar som att de känner varandra och är roliga och liksom festernas höjdpunkt...
Hjälp mig?!


   
Citera

uurruurr:

Problemet är att alla verkar ha fått fel bild av mig när jag började på skolan i 3:an (5 år sedan). De tror/tycker jag är blyg, negativ och tråkig

Under 5 år hinner man ta in jävligt mycket information om hur andra människor i sin närhet fungerar och vilka egenskaper de har som exempel. De tycker förmodligen precis som de säger om dig, att försöka intala dig något annat än sanningen i hopp om att bli på bättre humör är patetiskt..

Man skall vara den man är sägs det.. Men faktum är att man efter en tids träning i sociala sammanhang kan fejka andra personligheter än ens egna! [smile] Tror detta kan vara till din fördel när du träffar nya människor senare i livet, dessa människor du beskriver har redan fått en bild av dig. [smile]

Denna bild är i princip mycket osannolik att du lyckas ändra på bara sådär, det kommer att ta år med andra ord om du från och med redan nu börjar fejka!

Men som sagt, försök att hitta en personlighet som tilltalar andra i form av tester av nytt folk du träffar på.. När du har hittat en som ger bra respons skall du köra på den resten av ditt sociala liv! [smile]


   
SvaraCitera
orcite

Denna var ganska enkelt.

Verkar som du tycker du skulle känna dig jobbig om du tog mer plats. Men ta mer plats, gör mer ljud ifrån dig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

orcite:

Denna var ganska enkelt. Verkar som du tycker du skulle känna dig jobbig om du tog mer plats. Men ta mer plats, gör mer ljud ifrån dig.

Problemet är ju att jag inte vet vad för ljud jag borde ge ifrån mig..


   
SvaraCitera

uurruurr:

Problemet är ju att jag inte vet vad för ljud jag borde ge ifrån mig..

Du ignorerade min post helt och hållet efter ett par rader? Hade väl inte förutsett något annat, men nyttig läsning förekommer!


   
SvaraCitera

du har två alternativ
1. va nöjd med de underbara kompisar som du har och älskar
2. börja prata med random folk, sätt dig vid deras bord under lunchen, kommentera deras samtal (om det är öppet alltså, så att dem inte tror att du tjuvlyssnaf), heja när de går förbi i korridoren, fråga dem om saker så att du får deras uppmärksamhet (kan vara om läxor och prov etc)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

Under 5 år hinner man ta in jävligt mycket information om hur andra människor i sin närhet fungerar och vilka egenskaper de har som exempel. De tycker förmodligen precis som de säger om dig, att försöka intala dig något annat än sanningen i hopp om att bli på bättre humör är patetiskt.. Man skall vara den man är sägs det.. Men faktum är att man efter en tids träning i sociala sammanhang kan fejka andra personligheter än ens egna! Tror detta kan vara till din fördel när du träffar nya människor senare i livet, dessa människor du beskriver har redan fått en bild av dig. Denna bild är i princip mycket osannolik att du lyckas ändra på bara sådär, det kommer att ta år med andra ord om du från och med redan nu börjar fejka!Men som sagt, försök att hitta en personlighet som tilltalar andra i form av tester av nytt folk du träffar på.. När du har hittat en som ger bra respons skall du köra på den resten av ditt sociala liv!

S3ON : Det var inte min mening att ignorera dig, saken var dock att jag var väldigt trött och orkade inte läsa din text. Tänkte vänta med att kolla på den tills jag var piggare.

Men som svar på din text: Jag antog att det var precis som du säger med deras intryck om mig. Men det med att "fejka" en personlighet skulle dock kunna funka. Däremot är det inget jag skulle föredra, då jag har en del personer runt om mig som älskar mig för den jag är (eller nåt). Dock kan jag tänka mig att späda på min personlighet som jag har ned dem (den jag inte har i sociala sammanhang, men inte vågar visa för att jag är blyg).
Jag vill inte heller genomgå en drastisk förändring, vilket en kompis till mig faktiskt gör just nu, då det bara skulle kännas falskt och påklistrat.

Jag ska absolut börja "öva" på en personlighet som passar mig, och även om det inte kommer ändra mitt nuvarande umgängeskrets åsikter om mig kan det vara bra att ha i bagaget.
Tack du!

cuzIcan:

du har två alternativ 1. va nöjd med de underbara kompisar som du har och älskar 2. börja prata med random folk, sätt dig vid deras bord under lunchen, kommentera deras samtal (om det är öppet alltså, så att dem inte tror att du tjuvlyssnaf), heja när de går förbi i korridoren, fråga dem om saker så att du får deras uppmärksamhet (kan vara om läxor och prov etc)

cuzican : Förslag två låter ju trevligt, men mitt problem är bara att när jag väl sitter där har jag aldrig något att säga... Kan ju inte prata om ett kommande prov i en kvart liksom...


   
SvaraCitera

mmm de är sant, men dem kmr ju börja snacka också, sen flyter det på naturligt:-) ni kanske kmr in på jobbiga lärare vilket leder till ett samtal om lärare från ngn tidigare klass vilket leder till ett barndoms minne som relaterar med dagens situation och vipps så snackar ni politik eller nåt annat;-)


   
SvaraCitera

uurruurr:

De pratar med främlingar som att de känner varandra och är roliga och liksom festernas höjdpunkt..

Be dem lära dig.

uurruurr:

De tror/tycker jag är blyg, negativ och tråkig

prata mer, le mer, säg skumma saker

uurruurr:

Och hur får man kompisar i ren allmänhet?

skaffar sig intressen o hittar folk med gemensamma intressen

uurruurr:

då jag har en del personer runt om mig som älskar mig för den jag är (eller nåt)

då verkar de ju ha en bra bild om dig

uurruurr:

Problemet är ju att jag inte vet vad för ljud jag borde ge ifrån mig..

fråga folk frågor, ge komplimanger ( men bara när det är något du faktiskt tycker är bra inte bara för att), lär dig bemästra jargongen, försök bli mer intresserade av vad de är intresserade av o prata om det sen, gå på saker som spelningar o events o bjud med vänner så blir du roligare i deras ögon o så kan ni prata om det


   
SvaraCitera

de finns inga motsättningar mellan könen, please![blush]


   
SvaraCitera

uurruurr:

stads sociala botten

SÅ ÄCKLIGT JÄVLA FORMULERAT ATT JAG VILL SPY PÅ DIG


   
SvaraCitera

Dan_the_ironman:

SÅ ÄCKLIGT JÄVLA FORMULERAT ATT JAG VILL SPY PÅ DIG

lugna dig Dan, hon är fan bara 14!


   
SvaraCitera

cuzIcan:

lugna dig Dan, hon är fan bara 14!

NÄR JAG VAR 14 VAR JAG INTE 1 JÄVLA FEODALHERRE OSV


   
SvaraCitera

..


   
SvaraCitera

Dan_the_ironman:

NÄR JAG VAR 14 VAR JAG INTE 1 JÄVLA FEODALHERRE OSV

kmr du ihåg vad du gjorde för 16 år sedan? really? (om du nu är 30 vilket jag ofta tvivlar på)


   
SvaraCitera