Aviseringar
Rensa alla

Bli röd som en tomat i ansiktet


Ämnesstartare

Det jag hatar allra mest av allt i skolan, är att redovisa inför klassen. Säkert en del som också känt av det. Har ett sista år nu i nian, 6 personer lämnar klassen för världklass och ändå kommer jag inte våga redovisa. Mitt liv går under. Sen på gymnasiet då jag inte känner en fucking jävel [cry][cry][cry][cry][cry][cry][cry][cry][cry]


   
Citera
Ämnesstartare

RadioactiveRain:

Mitt liv går under. Sen på gymnasiet då jag inte känner en fucking jävel [cry][cry][cry][cry][cry][cry][cry][cry][cry]

kände inte nån heller, hann känna många på 2 dagar.

ang redovisningen; kan nt du prata med din lärare eller redovisa inför en liten grupp?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jo men det är OK. Fast jag blir oftast röd för småsaker, om typ killar som är av dom lite ''tuffare'' gängen säger till mig nåt på språkvalet. Skäms jag över mig själv eller vad är felet[surprised]


   
SvaraCitera

brukade hända så för mig med. Fast jag hade många kompisar i nian och kunde prata med alla. Redovisning inför klassen tyckte jag var djävligt jobbigt även fast jag var kompis med alla i klassen, var typ rädd för att göra bort mig. Men har lärt mig att skämta bort det (alltså om jag gör fel) och folk såg mig som klassens clown. Därför tror ingen att jag är blyg vilket jag är. [tard]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ett tips: smeta in ansiktet med en tomat innan du redovisar, då märker ingen att du blir röd som en[smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

RadioactiveRain:

ändå kommer jag inte våga redovisa

be om att få göra det i liten grupp? vet vi va några kompisar som gjorde det vi fick välja vilka vi ville skulle lyssna.
Och so what ifall nån skrattar?


   
SvaraCitera

kebu12:

ett tips: smeta in ansiktet med en tomat innan du redovisar, då märker ingen att du blir röd som en

Hahahaah men ärligt, du kan ju öva på syskon/kompisar eller föräldrar.. Jag själv var väldig blyg men håller tack tack nät jag vinner i golf och är van nu. [cool]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ehehhehe nu kommer jag och är ful och uppmuntrar dig till att ta onödiga tabletter när du egentligen borde lösa problemet. Men... äh.. det finns någonting som heter betablockare. De hindrar det sympatiska nervsystemet från att aktiveras och du kan således inte få några fysiska nervositetssymtom över huvud taget. Tror att det tar bort rodnad också, men är inte säker på om rodnad har med stresshormonpåslag att göra.

Kanske är bra att veta för framtiden om en väl utförd redovisning är avgörande för ditt betyg i något ämne i framtiden.

Du måste ju däremot jobba med problemet också, eftersom du rodnar bara av att bli tilltalad av någon tuff kille liksom. du kan inte knapra betablockare jämt... så.. därför tyckte jag det var okii att tipsa om det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Den där rädslan växte ifrån mig så att säga.

Bara kör på, tveka inte! Så skall du se att det blir bättre efter de första gångerna. [bigcheers]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Betablockerare? Tror dock det är svårt att få utskrivet.
Jag försökte, skulla bara ta innan jag spelar konsert så jag inte skakar sönder gitarren. Omöjligt att få en gitarr att låta snyggt när man skakar[tired].
Men läkaren vägrade, fast jag har social fobi och skakar som fan bara jag pratar med någon.
Man får försöka träna bort det[tired]


   
SvaraCitera

Fake it til' you make it? [bigcheers] Funkade för mig.


   
SvaraCitera

De flesta rodnar när de ska redovisa, förutom några lyckade få. Ville bara göra det klart för dig. Jag tycker ett större problem är att man blir skakig i benen och händerna. Det om något syns faktiskt.

Jojje:

Betablockerare? Tror dock det är svårt att få utskrivet.
Jag försökte, skulla bara ta innan jag spelar konsert så jag inte skakar sönder gitarren. Omöjligt att få en gitarr att låta snyggt när man skakar[tired].
Men läkaren vägrade, fast jag har social fobi och skakar som fan bara jag pratar med någon.
Man får försöka träna bort det[tired]

Ta något annat istället om läkaren nu vägrar skriva ut det. Du får fixa något på egen hand och om det misslyckas ta några glas vin eller liknande. Man kan ju inte gå runt och vara livrädd för saker man vill göra, då mår man ju bara dåligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sylar:

om det misslyckas ta några glas vin eller liknande.

Ingen bra lösning. Bättre att fortsätta kämpa tills det blir mindre pinsamt, vilket det blir bara man försöker.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag var livrädd för att prata inför klassen hela grundskolan, men sen hade jag en biologilärare i ettan på gymnasiet som tvingade alla sina klasser till redovisningar, stora och små, bara för att vi skulle träna bort rädslan.
Hon var typ Hitler, men det funkade faktiskt och det känns mycket bättre nu. Så det är bara att kämpa igenom det.
Man får nog tänka att man inte är sämre än någon annan, och man är aldrig ensam om att tycka det är jobbigt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag går i högstaiet nu och har INGEN scenskräck[bigsmile]
Jag började i min nuvarande skola i sjuan och kände 0,00 personer där och vågade alltid gå fram och redovisa... det har alltid varit så..men jag har aldrig varit populär eller nåt sånt...

Det enda du kan göra är att öva, jag började spela konserter sedan i lågstadiet, flera gånger varje termin, och så brukar jag öva på det jag redovisa och pluggar extra på ämnet jag ska redovisa om ifall nån idiot tror att jag har kopierat texen eller så...

Vad är det värsta som kan hända när du pratar inför klassen?


   
SvaraCitera