Aviseringar
Rensa alla

Bli smalare till sommaren? / Gymschema ?


Ämnesstartare

tja är en kille på ca 16år som vill bli smalare inför sommaren. det har blivit värre på sista tiden och nu så är jag ca 180cm lång och väger ca 90-95.

Har nyss börjat gå på gym som jag tänker gå ett par dagar i veckan ( hur många? )

ja iaf hur ska jag bära min åt för att gå ner i vikt till sommaren? det borde väl ändå gå att gå ner till sommaren ? det är ju iaf 4-5 månader..

hur får man den mest effektiva fett förbränningen?
ni får gärna skriva ett bra schema som jag kan använda på gymmet. mitt största problem är min rumpa och mage ( det andra vill jag också så klart träna men dom här grejerna är ju de som syns mest) sen vill jag såklart också bygga muskler men det kommer väl iom att man tränar.... o de här med rumpan har jag tänkt, alltså om den är "fet" eller hur man ska säga, också tränar man, "krymper" den eller blir den ungefär samma storlek fast mer "musklig" :p

snälla hjälp! vill kunna gå ner till minst 80-85 ( är det möjligt tror ni )

sen har jag ju det här problemet som de flesta tonåringar att man blir sugen på något gott, och nu ska jag verkligen försöka att inte äta onyttigt så ofta!

SKRIV TIPS! / SCHEMAN / WHATEVER! nu jäklar! [bigcheers]


   
Citera
Ämnesstartare

Personligen tycker jag du borde börja med någon sport faktiskt.

Att gymma ensam är en dålig väg för att gå ned i vikt, ensamt och tråkigt tyvärr.

Ska du gymma bör du vara där 4-5 dagar i veckan.
För att bränna fett skall du ligga på ca 70% av din max puls har jag för mig.

Jag personligen rekommenderar kampsport, man får en grymt snyggt jämn muskulatur, konditionen blir fin och det blir oftast en enorm sammanhållning i grupperna. Tränarna blir även engagerade i en person om denne visar lite "jag vill tamefan detta!".

Inom kampsport så tänker jag typ:
Boxning, kickboxning, thaiboxning, brottning, Jujutsu och liknande mer intensiva.
Aerobics är även sjukt förbrännande och faktiskt jävligt kul när man kom in i det, jag höll på med thaiboxning rätt aktivt (15 timmar i veckan) och blev helt söndersliten efter ett ordentligt pass aerobics. (Fast det var då en proffsgrupp..)

Lycka till!


   
SvaraCitera

kingkong:

SKRIV TIPS! / SCHEMAN / WHATEVER! nu jäklar!

Snabbast förbränning får du t.ex av löpning, cykling eller dans. Sporter som kräver mycket kondition.
Det går inte att punktförbränna, så du kan alltså inte endast förminska baken. Går du ner i vikt gör du det förmodligen rätt så jämnt över hela kroppen.
Och när det handlar om att vara nyttigt. Det kan vara svårt att strypa sina godistillgångar helt och leva efter någon galen diet. Försök att äta normalt så är det lättare att hålla vikten på lång sikt.
Hoppas det går bra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zittam:

Att gymma ensam är en dålig väg för att gå ned i vikt, ensamt och tråkigt tyvärr.

Det där är ju väldigt individuelt.

kingkong:

hur får man den mest effektiva fett förbränningen?

som någon har skrivit runt 70% av maxpuls brukar varra en siffra som nämns men det viktigaste är att du har kul så att träningen blir kontinuerlig.

satsa på något du tycker verkar roligt(eller vet är roligt) kampsport, dans, löpning, skidåkning, cykling, gympapass, gym, innebandy, fotboll.

då du har hittat en motionsform som du tycker är rolig och komit igång ordentligt så kan du börja kompletera med andra träningsformer för att antingen öka resultaten i den sport du håller på med eller för att bli mer alroundtränad.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bränner man inte mest då du "powerwalkar"?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hmm ingen har nämt simmning.

Det är att rekomendera då man tränar hela kroppen utan att slita på musklerna. Sjukt bra kondisträning.


   
SvaraCitera


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

[bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Skulle rekomendera pilates, det är skonsamt även om man är otränad i början, och det ger effekt. Du får ungefär samma typ av muskulatur som om du dansade eller tränade kampsport (kan därför vara en idé att kombinera kampsport med pilates senare kanske). Det kostar också väldigt lite eftersom det inte krävs mycket utrustning. Roligast är väll at gå med i en grupp, fast om man kan gå efter böcker om man föredrar det. I utrustningsväg skulle jag då rekomendera en pilatesmatta och en pilatesboll (bollen har enorm effekt, if used properly).

Håller helt klart med Zittam om att gym är ett tråkigt sätt att gå ner i vikt, fast om du har kompisar som håller på med det och som du kan gymma med kan det säkert fungera bra!


   
SvaraCitera

MrKimm:

Skulle rekomendera pilates, det är skonsamt även om man är otränad i början, och det ger effekt. Du får ungefär samma typ av muskulatur som om du dansade eller tränade kampsport (kan därför vara en idé att kombinera kampsport med pilates senare kanske).

Fast sedan tar det också ett tag att få in andningen etc om man inte är van. För mig hjälper inte pilates ett dugg eftersom jag inte vet när man ska andas/röra sig. Eller man kanske vet, men det är svårt.

Det är väl någonting man kan träna upp på sidan av men för att ens komma någonstans innan sommaren så tror jag nog att man ska simma eller någonting också.


   
SvaraCitera

Pallar inte läsa allt ovanstående men här kommer ett schema som om du sköäter det kommer få dig att få fram rutorna och bli fitt med seniga synliga muskler [cool] Se ut som en bög med andra ord [bigsmile]

Schemat bygger på styrketräning och löpning, det kommer bli hårt men att få en snygg kropp är hårt. På gymmet så ska du köra 10 repetitioner och 3 set på varje övning förutom bänkpress och benpress - där ska du köra 4 set. Det är VIKTIGT att du tar ut dig som FAN på varje set, dvs så fort du klarar 10 repetitoner höjer du vikten.

Sen är det extremt viktigt med bra utförande på övningarna, tro inte att det är snyggare kropp ju mer vikt du tar. Tillåt dig att vara klen.

Måndag: Gym: helkroppspass...
Tisdag: Löpning
Ons: Promenad - så långt du pallar och har tid. Kör en timme innan frukost - alltid skönt att ha den avklarad inför dagen liksom.
Tors: Gym Helkroppspass.
Fre: Löpning
Sön: Promenad...

Men oavsett så kommer din träning vara önödig om du inte sköter kosten. Dra ner på kolhydraterna (pasta, ris, bröd mm) och ät annars lika mkt som vanligt av protein (kött mm). Som mellanmål rekommenderar jag dig att ta en frukt och en näve cashewnötter - mättar bra.

Självkalrt ska du skita i sötsaker, och annat onyttigt skit. Det e bara att slyuta med det, vill du bli smal så borde det inte var så svårt.

Sov mkt, dvs var utsövd.


   
SvaraCitera

Zittam:

Att gymma ensam är en dålig väg för att gå ned i vikt, ensamt och tråkigt tyvärr.

Dumt att nämna det där, då jag tvivlar på att alla har samma åsikt kring det. Det är inte direkt så att man är social på gymmet förutom när det kommer till omklädningsrummet. Det vill säga om man fokuserar på gymmet!

Tvärtom kan det vara avslappnande och härligt att gymma själv med sin MP3 medans man cyklar eller vad man nu bestämt sig för att göra utan någon "press" på att vara social utan man kan koncentrera sig mer på sig själv. Men som sagt, det handlar om hur man är som person. Har vänner som knappt kan skita själva, medans jag gärna gör mycket själv.

Zittam:

Ska du gymma bör du vara där 4-5 dagar i veckan.

Räcker med två dagar i veckan för att se resultat, så länge man gör rätt när man är där. Det handlar om hur snabbt man vill se resultat. Några månader med rätt träning ger till 100% säkerhet resultat.

Zittam:

Jag personligen rekommenderar kampsport

Men kampsport är också ett bra sätt [cool] men att fixa gymkort, fixa en personlig tränare eller iallafall någon som sätter upp ett schema åt en är en riktigt bra väg för att gå ner i vikt. Sedan att man betalar kan motivera en även om det kanske inte är det som borde vara motivation nummer ett.

kingkong:

SKRIV TIPS! / SCHEMAN / WHATEVER! nu jäklar!

Om du vill gå ner i vikt så skall du inte styrketräna eller bygga muskler på ett sådant sätt dom flesta gör. Cykla, ro och andra fysiska rörelser som tar på hela kroppen. Och om du går till ett bra gym så skall det finnas personal som gör schema efter hur du vill träna och vad du vill se för resultat. kthxbai!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

WeeSC:

ro

Åh, rodd är snuskigt bra träning. Huga mig vad det tar sönder![love]

Men jadå, du har helt rätt i att du säger att alla inte har samma åsikter. Dock tror jag absolut att den generelle lite småfete snubben som är helt otränad skulle tycka det är lite tråkigt i början.

Det är bara mitt personliga tankesätt, såklart. =)

Lycka till ts!

WeeSC:

Men kampsport är också ett bra sätt

Förträffligt sätt + att han lär sig kroppskontroll på ett helt annat sätt samt får finfin balans!


   
SvaraCitera

Jag köpte idag en boxkudde, handskar och krok. Jag är i och för sig underiktig och vill inte precis gå ner i vikt. Men kroppen blir nog lite finare av boxing. Tänkte boxas ett par gånger i veckan, tycker det är roligt.


   
SvaraCitera