Aviseringar
Rensa alla

Blindtarmsinflammation


Ämnesstartare

Av någon anledning är denna sjukdom väldigt vanlig, speciellt för barn och unga vuxna (10-30 år). Varför är detta så vanligt? Tänker man ur synpunkten att vi inte haft den läkekonst vi haft idag så hade ju flera hundra miljoner dött. Låter ju inte så hälsosamt.

Sedan om man nu bortser från hur läskigt vanligt det är, så förstår jag inte varför det ska vara så svårt att lista ut vad som är orsaken till att man får det från första början. Det enda jag kan läsa om blindtarmsinflammation och som återkommer på varje faktasida är: "Du kan inte motverka eller undvika det." och "Vi har inte den blekaste aning om vad denna vanliga och förutsägbara sak är fast vi har forskat om det i 100 år".
Det finns misstankar om att avföringsklumpar fastnar där. Jag har personligen alltid trott att man kan få det om man sväljer svårsmälta saker. Såsom en tallrik full med hårda paprikaskal eller en massa vindruvskärnor.

Hur många här har haft detta och opererats för det? Kommer ni ihåg om ni åt någonting konstigt dagen eller dagarna innan ni fick detta? Saker som är svårsmälta, som äppelskal, apelsinklyftor eller kanske kärnor?

Kom gärna med teorier och liknande.


   
Citera

Kanske är meningen att så många skulle dö!


   
SvaraCitera

Tror att denna tråden kommer lösa mysteriet kring blindtarmsinflammation eftersom den är mycket vetenskaplig


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Här är några saker som jag hittat. Detta är observationer och trender.

Det verkar som att det är väldigt ovanligt i exempelvis Afrika. Detta tror de beror på att de inte äter samma mat där som vi gör i Europa/Amerika. Med andra ord så minskas risken när man äter grönsaker och liknande? Verkar även som att köttdiet verkar vara det värsta, speciellt fryst kött.

Videovåld:

Tror att denna tråden kommer lösa mysteriet kring blindtarmsinflammation eftersom den är mycket vetenskaplig

Jag löser allt.
Ska inte komma med någon forskarrapport som förmedlar vilka enzymer och liknande som har inverkan. Utan detta är observationer, trender och saker som spelar roll, inge massa akademikerprestige där de som rabblar upp de finaste vetenskapliga terminologin vinner.


   
SvaraCitera
blum
 blum

Fick det förra veckan, men behövde inte operera utan det gick över av sig självt.
Inget minne av att ha ätit något speciellt innan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Enligt en brittisk rapport så är de lite tveksamma till att det är kosten. Utan istället så tror de på trenden att sjukdomen minskar under perioder av svält.

"There are reports of considerable falls in appendicitis incidence in
Russia and Germany during periods of starvation." ( http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1418708/)

Lindblom:

Fick det förra veckan, men behövde inte operera utan det gick över av sig självt.

Säker på att det var blindtarmsinflammation? Tog du antibiotika? Gjorde du tester som sa att det var blindtarmsinflammation? Hur ofta äter du?


   
SvaraCitera
blum
 blum

sylar:

Säker på att det var blindtarmsinflammation? Tog du antibiotika? Gjorde du tester som sa att det var blindtarmsinflammation? Hur ofta äter du?

Ja, läkarna sa att det var det, blodproven visade det. Behövdes ingen antibiotika, som sagt kan det gå över av sig själv. Äter väl som vanligt.


   
SvaraCitera

Jag har haft det och fick operera. Dock innan det så sprang jag ut och in från sjukhus, med magont, veckor mellan smärtorna. Men till sist så var smärtorna outhärdliga så jag fick operera, hjälpte inte att man kom in direkt och de konstaterade vad det var osv, nej, jag fick vänta flertal timmar, åka till annat sjukhus, för rådgivning, liga över 24 timmar i sjukhussäng innan de valde att operera. Ser inte meningen med att lalla runt med folk sådär som har så ont att de knappt kan stå upprätt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Svårt att hitta något vettigt om detta, men det verkar logiskt det där med kosten och svältandet. I Afrika så verkar det knappt finnas ett enda fall av denna sjukdom som är jättevanlig i Europa. En sådan stor skillnad säger mycket och de verkar påstå att det beror på lowfat-lowsugar-highfibre-kost.

Fast å andra sidan tycker jag att det låter logiskt att för mycket matintag måste fylla upp magen med så mycket avföring att det inte får plats mer. You do the math efter det.

Sedan hittade jag en vanlig sak som förvisso skriker "MYT!", men det kan förstås finnas sanning i det. Det är att man kan öka risken när man springer direkt efter man har ätit. Men eftersom det är jänkarmammor som använder det som skrämseltaktik för att lugna sina barn, så ska jag ta lite avstånd från just detta.

passaro:

Ser inte meningen med att lalla runt med folk sådär som har så ont att de knappt kan stå upprätt.

Nej, det är ju hemskt.

passaro:

Dock innan det så sprang jag ut och in från sjukhus, med magont, veckor mellan smärtorna. Men till sist så var smärtorna outhärdliga så jag fick operera, hjälpte inte att man kom in direkt och de konstaterade vad det v...

Det är ju viktigt att man kommer in snabbt och gör det. Väldigt oproffesionellt gjort av dem, detta är varför jag är livrädd för att bli sjuk och ska behöva operera mig för något.

Lindblom:

Äter väl som vanligt.

Alltså 5 gånger om dagen? Din utelämnad av information tolkar jag som att du är överviktig och äter mycket chips.


   
SvaraCitera

sylar:

Det är ju viktigt att man kommer in snabbt och gör det. Väldigt oproffesionellt gjort av dem, detta är varför jag är livrädd för att bli sjuk och ska behöva operera mig för något.

Jo, det är ju det, men det gör ingen nytta om läkarna skall lalla runt istället för att faktiskt göra något åt det.

Och ja, jag vill inte hamna där igen, har varit in och ut från sjukhus, i princip hela mitt liv och det är inte så skoj precis. Ibland så hade man att göra med trevliga och bra läkare och sjuksköterskor, men vissa var fan ren pest.


   
SvaraCitera

Tur att det finns konstgjorda blindtarmar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mow Skwoz:

Tur att det finns konstgjorda blindtarmar.

Vad ska man med konstgjorda blindtarmar till när blindtarmen redan är onödig? Det läskiga är att vilken nisse som helst bara akut kan få magsmärtor och måste skära upp magen och dra ut ett bihang för att sedan kräkas i flera dagar efter.


   
SvaraCitera

sylar:

Vad ska man med konstgjorda blindtarmar till när blindtarmen redan är onödig?

*palmpalm


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tickstart:

*palmpalm

Jag hoppas verkligen inte du försöker påstå att den är nödvändig.


   
SvaraCitera

Min farbrors pappa (tror jag det var) dog i "brusten blindtarm" på 1940-talet. Han bodde på landet o dom hade vargavinter då som i år o de hade ingen telefon o inga plogade vägar fram till huset så ambulansen kunde inte komma o hämta honom så han dog hemma i sängen i brusten blindtarm 34 år gammal. [sad]


   
SvaraCitera