Aviseringar
Rensa alla

Blir man ersättningsskylig?


Ämnesstartare

Tja

Vad händer med studiemedlet om man failar kursen man läser? Har hört att man får betala tillbaka de pengar man fått, men när i sådana fall? Vad händer med studielån?

Tack för svar


   
Citera
Ämnesstartare

Det blir man ju ändå skyldig att betala tillbaka. Men tvivlar starkt på att man blir beviljad csnlån om man inte pluggar..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Det blir man ju ändå skyldig att betala tillbaka. Men tvivlar starkt på att man blir beviljad csnlån om man inte pluggar..

Studiemedel och studielån är inte samma sak.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nonchalant:

Studiemedel och studielån är inte samma sak.

Det har jag aldrig påstått heller.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Det har jag aldrig påstått heller.

Varför säger du då att man blir skyldig att betala tillbaka studiemedel oavsett?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nonchalant:

Varför säger du då att man blir skyldig att betala tillbaka studiemedel oavsett?

StudieLÅN måste man betala tillbaka.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

StudieLÅN måste man betala tillbaka.

Jo, jag vet, men trodde du svarade på vad som hände med studiemedel. Såg inte att han frågade om studielån också.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Det blir man ju ändå skyldig att betala tillbaka.

Tror han tänker på bidragsdelen.

Pellemede:

Vad händer med studiemedlet om man failar kursen man läser?

Man kan behöva betala tillbaka även studiebidraget om man inte klarar kursen. Studielånet kan man behöva betala tillbaka tidigare än vad man annars behövt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Grejen är sådan att jag just nu går en kurs, som bidrar med studiemedel. Men nu känner jag att jag vill göra en stor resa till USA i ett par månader med några vänner. Då måste jag först och främst ha ett jobb innan december som betalar minst 12 000 kr efter skatt i månaden. Då får jag ihop ca 36 000 kr fram till mars då det är tänkt att vi ska åka. Sedan hade jag även tänkt ta studielån på ca 6 000 kr i tre månader, nov, dec och jan. Då får jag ihop runt 18 000 med lånen, alltså sammanlagt ca 54 000 kr, vilket är vad jag ungefär behöver för att kunna möjliggöra resan. Sedan har jag även studiemedlet på 2 700 kr, men det har jag räknat med att leva på här hemma varje månad.

Problemet är att jag tvivlar starkt på att jag kommer klara av skolan samtidigt som jag jobbar. Jag undrar då om jag måste betala tillbaka några pengar innan resan i mars? Mitt mål är helt enkelt att göra resan, vad som händer efter jag kommit hem lämnar jag till dess.

Så vad säger ni, är mitt mål möjligt?

Tack för svar


   
SvaraCitera