Aviseringar
Rensa alla

Blir så frustrerad när jag läser om sånt här


Ämnesstartare

k1337oris:

Är du dum i huvudet?

Nej, men du är det.

k1337oris:

"västvärlden" är de som har infört fiskeförbjuden (antagligen helt rätt förövrigt).

Precis. De värnar alltså om sina egna vatten men fiskar gärna i ockuperat vatten. Det kallas för hyckleri.

k1337oris:

ställen som ingen annars fiskar på.

Vafan vet du om det? Och även om det är så, ger det fortfarande inte andra rätten att utnyttja Afrikas vatten genom ockupation, ska man fiska där ska man göra det lagligt OCH mätta lokal befolkningen då det är deras fiskar de tar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

daisy:

diskutera västvärldens hyckleri och orättvisa.

Vårt liv handlar om överlevnad. Förstår inte vad det är för hyckleri och 'orättvisa' med det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

daisy:

diskussionsunderlag: diskutera västvärldens hyckleri och orättvisa.

Och hur är "västvärlden" ansvarig för detta? Man skall ju inte glömma att anledningen till att många u-länder har det tufft är att de har ledare som är totala svin.

Världen utanför europa är chockerande ociviliserad, men vi kan inte göra så mycket åt det. Om du nu inte föreslår att vi slänger ut diktatorer etc med våld, typ som Irak då.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

AndyH:

Och hur är "västvärlden" ansvarig för detta?

daisy:

När politiker försöker minska fisket i svenska vatten åker fiskebåtarna istället till Afrikas kust och drar upp tonvis med fisk ur ockuperade vatten.

Sverige är en del av västvärlden.

AndyH:

Man skall ju inte glömma att anledningen till att många u-länder har det tufft är att de har ledare som är totala svin.

Haha, "ok"

AndyH:

Världen utanför europa är chockerande ociviliserad, men vi kan inte göra så mycket åt det. Om du nu inte föreslår att vi slänger ut diktatorer etc med våld, typ som Irak då.

Vi kan inte göra mycket åt det? [confused] Så att sluta stjäla deras resurser låter inte som en bra ide?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

daisy:

Sverige är en del av västvärlden.

Jo, men sverige skickar inga båtar att fiska i afrika. EU försöker ju begränsa svinerierna så gott det går, men vi kan inte göra så mycket om korrupta afrikanska stater beter sig illa mot varandra.

Ingen av de båtar som fiskade i detta reportage var ju registrerade i europa, de har ju flagg från typ salomonöarna och liknande.

daisy:

"ok"

Jag hatar när folk skriver så, jävligt töntigt. Motivera dina svar om du vill debattera.

daisy:

Vi kan inte göra mycket åt det? Så att sluta stjäla deras resurser låter inte som en bra ide?

Det är marocco som snor av västsahara i detta fall, sverige har ingeting med saken att göra och vi har inget mandat att påverka situationen heller. Allt vi kan göra är att skriva ett brev där vi berättar hur upprörda vi är.

Men exakt vad tycker du att "västvärlden" skall göra åt detta då?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vad tycker du om detta då Daisy? http://www.nyt​​eknik.se/popular_teknik/kaianders/article45949.ece

Förorden
Afrika ska bli den fot som det kinesiska ekonomiska undret står på. I sin jakt på råvaror köper kineserna upp allt vad de kan av afrikanska gruvor, oljefält och plantager, och är på väg att bli kontinentens nya kolonialherrar, säger internationella råvaruanalytiker. Men till skillnad mot européer och amerikaner skapar de varken jobb eller stimulerar den lokala marknaden.

men visst, vi europeer bär på en arvsskuld, vi är så mycket hemskare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vad jag vet så hjälper kina ett fler tal länder i afrika med arbetskraft till återuppbyggning av krigsdrabbade länder och ett fler tal miljarder... För det vill de så klart ha olja osv. Win-Win situation. Usa's sätt är dåligt, de försöker mata in andra länder med deras värderinger, de lägger säg i för mycket helt enkel tillskillnad från kineserna.


   
SvaraCitera

Detta är ju inget nytt under himlen direkt. Båtar från EU har ju dumpat farligt avfall utanför Somalia i flera år. Avfall som verkligen inte får dumpas i EU men som man helt utan problem åker ner och häller ut i ett land som varit i krig i över 20 år där ingen polismakt eller kustbevakning kan stoppa dom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag förstår inte riktigt den här tråden, har någon regering, media, politiskt parti eller företag sagt åt de här människorna att gå och fiska i Afrika? Varför kan inte Afrika bygga flottor som patrullerar deras kuster? Kul att vänsterpack brukar säga att det är fel att generalisera när de själv hävdar att några få individer som äger en båt representerar hela västvärlden. Sen att skylla Afrikas oförmåga att mätta sin befolkning på västvärlden tycker jag är kul, utan västvärlden skulle förmodligen 90% av Afrikas nuvarande befolkning inte existera. i Zimbabwe fick vi se vad som händer när västvärlden slutar mata det lata packet. Rhodesia (som det hette då) brukade vara känt som Afrikas brödkorg och idag är det känt för vänsterdiktatur och aids.


   
SvaraCitera

Hatikva:

Varför kan inte Afrika bygga flottor som patrullerar deras kuster?

Ja, du kan ju försöka göra något liknande utanför t.ex. Nigeria eller Madagaskar eller något annat land i Afrika. Det lär ju sluta med fängelse om man blir påkommen. Det som är problemet är väl snarare utnyttjandet av desperata människor och att företag från EU utnyttjar i princip laglösa zoner för att begå brott.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

AndyH:

Ingen av de båtar som fiskade i detta reportage var ju registrerade i europa, de har ju flagg från typ salomonöarna och liknande.

Jaha, okej. [smile]

AndyH:

Men exakt vad tycker du att "västvärlden" skall göra åt detta då?

Sluta bidra till orättvisan.

Hatikva:

Jag förstår inte riktigt den här tråden,

Vad är det du inte förstår?

Hatikva:

har någon regering, media, politiskt parti eller företag sagt åt de här människorna att gå och fiska i Afrika?

Tydligen har ingen sagt att de Inte får.

Hatikva:

Kul att vänsterpack brukar säga att det är fel att generalisera

...Och det är precis vad du själv gör i samma mening. Ironiskt. [smile]

Hatikva:

representerar hela västvärlden

Tråden är till för att diskutera västvärldens hyckleri och orättvisa i allmänt.

Hatikva:

Sen att skylla Afrikas oförmåga att mätta sin befolkning på västvärlden tycker jag är kul,

Tycker du? [shake]

Hatikva:

utan västvärlden skulle förmodligen 90% av Afrikas nuvarande befolkning inte existera

BS. Utan västvärlden inblandning/utnyttjande skulle Afrika vara mycket mer utvecklat än vad det är idag.


   
SvaraCitera

Kom att tänka på ett gammalt avsnitt av "I ditt ansikte" där man får se Greenpeace kedja fast sig i massa båtar som är nere i västsahara och fiskar. Rätt så roligt att se vilka inavlade idioter som pysslar med det.
http://www.kanal5play.se/program/play/idittansikte-s01e04


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

daisy:

Sluta bidra till orättvisan.

Orättvisa hit och dit, vi skänker våra skattepengar dit tack vare idioter som dej... Då har vi rätt att ta för oss lite.

daisy:

Tråden är till för att diskutera västvärldens hyckleri och orättvisa i allmänt.

Du äter fisken, du bidrar till det. Du äter frukt också, du åker bil... Det gör dej till en hycklare.

daisy:

BS. Utan västvärlden inblandning/utnyttjande skulle Afrika vara mycket mer utvecklat än vad det är idag.

Rent skitsnack, jag är ingen rasforskare men deras intelligens verkar inte vara på topp, sedan har de idioter som styr.


   
SvaraCitera

Mulatt:

Orättvisa hit och dit, vi skänker våra skattepengar dit tack vare idioter som dej... Då har vi rätt att ta för oss lite.

Jag kommer gärna och sparkar in din dörr för du har ju själv utnyttjat skattepengar. Tar gärna din data, soffa eller tv. Inte mer än rätt för att jag har ju betalat skatt och skänkt pengar till dig. Lite måste jag ju få tillbaka.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blåfield:

Jag kommer gärna och sparkar in din dörr för du har ju själv utnyttjat skattepengar. Tar gärna din data, soffa eller tv. Inte mer än rätt för att jag har ju betalat skatt och skänkt pengar till dig. Lite måste jag ju få tillbaka.

Men är du goa eller, nu syftar vi på ett helt jävla främmande land. Jag kommer inom en snar framtid betala tillbaka det jag har använt och lite till när jag kommer ut i arbetslivet.


   
SvaraCitera