Aviseringar
Rensa alla

Blit tiden längre?


nrg89
Ämnesstartare

Nu, med tanke på att fler och fler saker kan göras på kortare och kortare tid allt medan utvecklingen går framåt gör så att tiden blir mer värdefull. Att missa en hel dag på ett företag är katastrof idag, för en dags produktion kan översättas till hundratusentals kronor.

Men, det enda sättet att på något sätt mäta tid på är via längd. Det är alltid bättre att ha en timma på sig att göra något än en hundradel.

Så kan man säga att tiden upplevs som längre och längre ju mer avancerat ett samhälle blir?


   
Citera

Hur man uppfattar och reflekterar över tid har med fler saker att göra.
Produktionshastigheten är bara en (tänkbar) faktor av flera.

Den enorma mängd alternativ som det moderna samhället erbjuder får en kanske inte att känna att tiden är oändlig (livet är som sagt begränsat), exempelvis.


   
SvaraCitera
nrg89
Ämnesstartare

shajjn:

Hur man uppfattar och reflekterar över tid har med fler saker att göra.
Produktionshastigheten är bara en (tänkbar) faktor av flera.

Jag kan köpa det argumentet, men jag menade mer för samhället i sig och inte för individen. Ett samhälle gick ihop på grund av en mening, resultat de vill få fram, och då är produktionshastighet nästan det enda relevanta i tidsuppfattning.

shajjn:

Den enorma mängd alternativ som det moderna samhället erbjuder får en kanske inte att känna att tiden är oändlig (livet är som sagt begränsat), exempelvis.

Eftersom vi är bundna inom vad som är fysiskt och matematiskt möjligt är det omöjligt att uppleva att tiden är oändlig, men tiden kan konstant bli längre och längre i all oändlighet utan att en tidsenhet upplevs som oändlig.


   
SvaraCitera

lul


   
SvaraCitera

nrg89:

Jag kan köpa det argumentet, men jag menade mer för samhället i sig och inte för individen.

Ja, men i så fall stämmer det att vi får mer tid, tiden blir längre.
Ungefär som när sträckan blir kortare när hastigheten höjs.

nrg89:

Eftersom vi är bundna inom vad som är fysiskt och matematiskt möjligt är det omöjligt att uppleva att tiden är oändlig

Ja. Men det är bara något man-säger. [smile]


   
SvaraCitera

What is this 'time' you speak of?


   
SvaraCitera

nrg89:

Eftersom vi är bundna inom vad som är fysiskt och matematiskt möjligt är det omöjligt att uppleva att tiden är oändlig, men tiden kan konstant bli längre och längre i all oändlighet utan att en tidsenhet upplevs som oändlig.

Omöjligt my ass.
[no-no]


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera