Aviseringar
Rensa alla

Blodgivartråden


Ämnesstartare

Åtta:

Menade mer att jag är för snål för att ge bort mitt blod utan skälig ersättning.

Du får ersättning... sen vad du definierar som skälig vetefan[crazy]

I göteborg kan man tex. välja mellan några olika saker, jag brukar alltid välja lotterna, då kan ju ersättningen bli VÄLDIGT skälig när man minst anar det[ops]

Sen finns det ju gratis saft, kakor och mackor där också så... roffa åt dig en massa sånt eller nåt[crazy]

enhimmelskdrog:

jag är inte undernärd alls typ [sad] är kort och har varken muskler eller fett!

Börja träna? Eller börja äta mera[crazy]Eller jag vet inte, du kanske är rädd för att bli osexig eller nåt[confused]Annars kan du få lite av mitt fett, jag har så det räcker o blir över till några personer[ops]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84:

Nej, för att... (Du röstade på detta alternativ)

Jag vill bli, men det har inte blivit av bara.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sherre:

Jag vill bli, men det har inte blivit av bara.

Då tycker jag att du går in på www.geblod.nu direkt och ser var närmsta stället för dig är, så tittar du bara förbi en dag efter skolan/jobbet. Tar 20 minuter som mest, om det är mkt folk där... fast iofs var det mycket folk där idag o det tog inte mer än 10 min för mig...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tycker det är intressant att trots att allt blod testas, accepterar de fortfarande inte någon som någonsin legat med män. Och skiter fullständigt i omständigheterna kring dessa samlag.

Att de dessutom aldrig på sin egna hemsida, säger varför de har den åsikt de har och att de vägrar socialstyrelsens senaste regel om att det ska gå bra 12 månader efter senaste samlaget med en man, är om något endast irriterande.


   
SvaraCitera
Åtta

Storchen84:

Du får ersättning.

Mitt blod är åtminstone värt sin vikt i guld. Inte någon djävla kopp eller något skit (om den inte är gjord av diamanter).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nej pga för ung.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jonnybravo91:

Tycker det är intressant att trots att allt blod testas, accepterar de fortfarande inte någon som någonsin legat med män. Och skiter fullständigt i omständigheterna kring dessa samlag.

Har länge tyckt att den regeln är förvirrande och meningslös iom. att blodet testas som du säger...

Jonnybravo91:

Att de dessutom aldrig på sin egna hemsida, säger varför de har den åsikt de har och att de vägrar socialstyrelsens senaste regel om att det ska gå bra 12 månader efter senaste samlaget med en man, är om något endast irriterande.

Är inte nya regeln att man nu inte får ge blod endast om man som man/kille haft oskyddat samlag med man/kille? Hörde nåt om detta för ett tag sedan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jonnybravo91:

irriterande

Mhm! Mycket vidrigt.


   
SvaraCitera

Storchen84:

Nej, för att... (Du röstade på detta alternativ)

Har aldrig gått dit [cute]

Och man måste väl vara frisk? Är nästan alltid förkyld, eller så där "på-väg-att-bli-förkyld" [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Personer som har haft ett sexuellt riskbeteende tillåts lämna blod om minst 12 månader har gått sedan senaste risktillfället. Personer med sexuellt riskbeteende avser:
- alla som har haft sexuellt umgänge i utbyte mot pengar, droger eller annan ersättning
- män som har haft sexuellt umgänge med män

http://www.socialstyrelsen.se/fragorochsvar/blodgivningforandradereglerfra


   
SvaraCitera

Storchen84:

Nej, för att... (Du röstade på detta alternativ)

Får inte. Är bög och rätt ordentligt medicinerad.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84:

Är inte nya regeln att man nu inte får ge blod endast om man som man/kille haft oskyddat samlag med man/kille? Hörde nåt om detta för ett tag sedan.

Inte vad jag läst på hemsidan du länkat till. Jag har inte stött på den nya regeln förrän då och när jag kom senast/först gången i kontakt med hemsidan så var det inte på tal om någon ändring.

Fortfarande dock, har du fått hiv märks det direkt på blodet, men i nödvändigtvis till kroppen. Och att dessutom all statistik talar för att den stora majoriteten män väljer att ha oralsex framför analsex, bryr de sig inte om. Inte heller att risken för hiv är minst lika stor om du har oskyddat analsex med en kvinna.


   
SvaraCitera

Nej för att jag våga inte få slut på blod...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Idoufe:

- män som har haft sexuellt umgänge med män

http://www.socialstyrelsen.se/fragorochsvar/blodgivningforandradereglerfra

Regeln efterföljs dock inte fullt ut av blodcentralerna då de vill att den ska rivas och har lagt fram ett förslag att skjuta upp den till 2011. Tack vare detta motförslag, har de på något sätt tagit sig rätten att inte följa regeln.

"Socialstyrelsen ger män som haft sex med män (MSM) möjlighet att ge blod efter tolv månaders karens. Den nya regeln innebär praktiska svårigheter eftersom Läkemedelsverket bestämt att blod som används till läkemedelsframställning inte får komma från MSM-blodgivare. För detta blod gäller alltså även framöver nuvarande regel om permanent avstängning."

http://www.geblod.nu/general.aspx?PageId=2599


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SwedenLand:

Nej för att jag våga inte få slut på blod...

Ingen risk

Jonnybravo91:

Men omg orka... Inte med din text, utan med regeln, men som sagt - detta var på nyheterna för ett tag sedan att regeln endast skulle gälla vid oskyddat samlag. Kommer inte ihåg om jag såg det på tv eller hörde det på radio, kommer bara ihåg att jag hört det nämnas.


   
SvaraCitera