Aviseringar
Rensa alla

Bloggars påverkan på ungdomar


Ämnesstartare

Hej. Mitt namn är Paola och jag läser 3e året på gymnasiet. Vilket innebär att jag nu skall skriva mitt projektarbete, vilket handlar om "ungdomars påverkan av bloggar". Så vad anser ni? Påverkas man av bloggar? Och i så fall är det en positiv/negativ påverkan? Hur tror ni bloggarna gör för att få sin "vilja" igenom? Manipulation? Handlar allt i slutändan för bloggarna att tjäna pengar?

Vad tror ni? Tacksam för hjälp!


   
Citera

Beror ju helt på vilken blogg och vem som ligger bakom. Politikers bloggar t.ex. är ju oftast gjorda för att fiska röster, BlondinBellas för att pumpa pengar, PolitisktInkorrekt för att agitera för rasism och göra rasism mer accepterat, osv.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Företag som exempelvis BlondinBellas blogg eller propaganda-verktyg som PolitisktInkorrekt är ju också mer marknadsföring bakom och därför troligen bättre på att påverka folk undermedvetet än random 14-årings dagboksblogg.


   
SvaraCitera

nej, inte jag iaf


   
SvaraCitera

alltså förtydliga gärna ditt ämne, som du får det att framstå känns det väldigt flummigt eftersom det finns miljoner olika sorters bloggar och takethepills, rödaverb och blondinbella är extremt olika bloggar.


   
SvaraCitera

Tråden flyttad från Forum AKTUELLT/Övriga aktuella nyheter och händelser


   
SvaraCitera

Bloggar är grymt överskattade och jag tror inte att de har en viktig del i samhället alls. Visst finns det några bloggar som faktist är av intresse, men 99% av dom är dagböcker där folk ska skriva fina saker om någon som tycker synd om sig själv för att denne inte fått sin veckopeng i sedvanlig ordning. Med andra ord, vi skulle klara oss djävligt bra utan bloggar.


   
SvaraCitera

Man påverkas inte av bloggar [mad] För amn läser dem inte[mad]

[reklaminslag raderat]


   
SvaraCitera

den enda bloggen jag har läst är paows eller vad hon nu heter , läste hennes inlägg om invandring igår

hon hotade med att anmäla mig för olaga hot [zzz]


   
SvaraCitera

Läser enbart Gammal Hårdrockares blogg, har inte påverkat mig direkt.


   
SvaraCitera

Jag läser inte bloggar, förstår inte vitsen.


   
SvaraCitera

det finns ju verkligen så många olika bloggar. jag älskar små, okända bloggar med fantastiska bilder och så - man blir inspirerad. jag älskar se människor med sin egna stil och som kör fullt ut - inspiration på mer stadier i livet än bara ens kläder. blondinbella t.ex, - riktigt drivna människor vars energi smittar genom skärmen. bloggar med läsvärda texter... alltså jag kan fortsätta i en hel oändiglighet. det är en skön liten vardagsflykt. 🙂


   
SvaraCitera

Jag tror att bloggar kan vara ett kraftfullt "under-radarn"-sätt att påverka folk. Till skillnad från många andra medier förknippas det i regel inte med att någon försöker påverka mig till att köpa något, tycka något eller göra något. Utan istället, som redan skrivits i tråden, finns det dagboks-stämpel över bloggen som fenomen... på gott och ont kanske.

sen kan man ju fundera över om en blogg för större påverkningseffekt på grund av att fler följer den. Inte för att budskapet är bättre, utan därför att det finns ett "om alla andra läser detta måste detta vara bra"-tänk.

Mycket intressant ämne, lycka till [smile]


   
SvaraCitera

jag påverkas inte av fjortisbloggarna iaf, har aldrig läst en seriös blogg typ.


   
SvaraCitera

TEXTS PÅVERKAN PÅ UNGDOMAR


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Intressanta reflektioner! För dig som bad mig att "förtydliga mitt ämne" så är det framförallt de typiska "ungdomsbloggarna" eller "fjortisbloggar" "modebloggar" eller vad man nu väljer att kalla dem, bloggar av ungdomar, så som kenzas.se, blondinbella.se och kissies.se som jag valt att studera.

Tror ni att de kan ha en annorlunda påverkan på ungdomar än t.ex. en politisk blogg? Hur då i så fall?

/Paola


   
SvaraCitera