Aviseringar
Rensa alla

Bluray men ej hd-tv


ninjagrisen:

Asså jag vill inte låta otacksam men vet inte varför du behöver veta det?

Förmodligen tvivlar han, liksom jag, på att din platt-tv är "ej hd". Om du inte orkar titta bakom tvn så kan du byta input/source för att på så sätt se om någon hdmi ingång finns.


   
SvaraCitera
zIGGE

ninjagrisen:

"vanlig" platt-tv från samsung

Segläste igenom tråden och såg att du behöver desperat hjälp av någon som vet vad han pratar om 😛
Vet du vad det är för modell?

Det blir skillnad även om din tv inte kan visa den extra upplösningen som blue-ray material kan visa. Skärpa (the black) och skuggor får bättre kvalite, men om du kan se det på din tv kan ifrågasättas. Färger kan bli klarare, och bilden kan se klarare och mer levande ut.

Skillnaden på VHS och DVD är enorm på tjock-TV och det är skillnad på DVD och Blue-ray. Såvida du inte har en (jag ber om ursäkt) en dålig och väldigt gammal platt tv.


   
SvaraCitera
zIGGE

Myksa:

Eller så ser du helt enkelt skillnad. Syrran tyckte det knappt var skillnad mellan DVD och FullHD...

Alla med en halv hjärna förstår att det inte blir bättre att se på DVD bara för att Tv'n har stöd för FullHD.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Haha alla ta det lugnt.

kebabkurt:

Förmodligen tvivlar han, liksom jag, på att din platt-tv är "ej hd".

Tvivla inte mer! Jag var med och köpte tv:n, vet att jag speciellt valde en billigare som också ej var hd-ready. Och det var för över 3 år sen.

zIGGE:

Skillnaden på VHS och DVD är enorm på tjock-TV och det är skillnad på DVD och Blue-ray. Såvida du inte har en (jag ber om ursäkt) en dålig och väldigt gammal platt tv.

Jag vet ju att det är skillnad på vhs och dvd haha, och även på blu-ray och dvd men kunde inte riktigt jämföra just då.

Ville bara lite snabbt veta om det skulle bli nån skillnad, har fått svar tidigare. Och nej, jag har ingen hd-tv haha


   
SvaraCitera
zIGGE

ninjagrisen:

Jag vet ju att det är skillnad på vhs och dvd haha, och även på blu-ray och dvd men kunde inte riktigt jämföra just då.

Det var en sorts förklaring på det jag skrev innan, inte för att upplysa dig om att det är skillnad på formaten. Jag ber om ursäkt.

ninjagrisen:

Och nej, jag har ingen hd-tv haha

Jag är nyfiken på varför du vill försäkra mig om det?

ninjagrisen:

Ville bara lite snabbt veta om det skulle bli nån skillnad, har fått svar tidigare.

Vad jag såg så skrev dom att det bara blir skillnad om du har en Hd ready tv (Halv-HD, Tv som kan visa 720p, 720 pixlar från topp till botten), och det är fel, så jag ville ge ett mer sant svar. Skillnaden blir sannerligen inte så stor, men det blir med största sannorlikhet iallafall en liten skillnad.


   
SvaraCitera

ninjagrisen:

Tvivla inte mer!

Jaha, i sådant fall måste du sitta på en av Samsungs första CCFL skärmar och dessa producerade de inte länge...
Jag tvivlar fortfarande!

zIGGE:

Alla med en halv hjärna förstår att det inte blir bättre att se på DVD bara för att Tv'n har stöd för FullHD.

Fast de flesta av dagens dvd- och blu-ray spelare är så pass bra på att skala upp att man faktiskt nog kan säga så....


   
SvaraCitera
zIGGE

kebabkurt:

Fast de flesta av dagens dvd- och blu-ray spelare är så pass bra på att skala upp att man faktiskt nog kan säga så....

Tvärtom. Nästan bara dyrare modeller är bra på att skala upp, medans dom flesta har stöd för att sända ut en HD signal utan någon direkt uppskalning. Det är bara ett marknadsföringsknep.


   
SvaraCitera

zIGGE:

Tvärtom. Nästan bara dyrare modeller är bra på att skala upp, medans dom flesta har stöd för att sända ut en HD signal utan någon direkt uppskalning. Det är bara ett marknadsföringsknep.

Det har du såklart helt rätt i. Syftade inte på de snuskigt billiga modellerna, dessa tittar man inte ens på. Utan runt 2500 och uppåt, glömmer ofta att den vanlige konsumenten inte tänker på samma sätt som jag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kebabkurt:

Jaha, i sådant fall måste du sitta på en av Samsungs första CCFL skärmar och dessa producerade de inte länge...
Jag tvivlar fortfarande!

men seriöst, tvn är över 3 år gammal. Varför skulle dessutom media markt säga till mig att den inte har hd om den hade det? jävligt dumt från deras sida.

men hursomhelst, jag ger upp denna tråd nu, hare så kul


   
SvaraCitera
zIGGE

kebabkurt:

Utan runt 2500 och uppåt, glömmer ofta att den vanlige konsumenten inte tänker på samma sätt som jag.

Köper jag någonting blir det alltid i den dyrare klassen efter en stor mängd tid spenderat på forskning inom området, samma som med dig antar jag, du ser ut att vara intresserad inom det som jag. Köpte senast ett nytt högtalarsystem för 16.5k I augusti.


   
SvaraCitera
zIGGE

ninjagrisen:

Varför skulle dessutom media markt säga till mig att den inte har hd om den hade det? jävligt dumt från deras sida.

Vad jag har hört så är Media Markets personal ganska okunniga och svarar för att det låter bättre med svar än att verka okunniga, för säljare.

ninjagrisen:

men hursomhelst, jag ger upp denna tråd nu, hare så kul

Du får det att låta som du tycker vi är jobbiga mot dig?


   
SvaraCitera

zIGGE:

du ser ut att vara intresserad inom det som jag. Köpte senast ett nytt högtalarsystem för 16.5k I augusti.

Jo, det verkar så. Vad köpte du för system?

ninjagrisen:

men hursomhelst, jag ger upp denna tråd nu, hare så kul

Eftersom du uppenbarligen sitter på resurser för att kunna spela upp högupplöst material så verkar det ju onödigt att lita på försäljaren och således kanske gå miste om allt vad det har att erbjuda. Endast pga. att du inte orkar se efter vad du har för tv-apparat..


   
SvaraCitera

oggelgoggel:

Är pizza gott om man äter det ur stjärten på en gris?

hahaha


   
SvaraCitera
zIGGE

kebabkurt:

Jo, det verkar så. Vad köpte du för system?

2 xtz 99.26, 5 xtz 93 wmt (2 som högtalare i mitt sovrum), xtz 10" sub och onkyo 607.


   
SvaraCitera

zIGGE:

2 xtz 99.26, 5 xtz 93 wmt (2 som högtalare i mitt sovrum), xtz 10" sub och onkyo 607.

XTZ gör utmärkt bra grejor. 99.26:orna låter riktigt bra, subben presterar grymt den med (har en 12:a). Onkyo 607 har min bror, är grym den också, han har dock haft lite problem med en hdmi ingång av okänd anledning.

Är du nöjd med ditt köp? Syftar främst på 99.26 då jag snart ska köpa nya stativare, för musiklyssning dock.


   
SvaraCitera