Aviseringar
Rensa alla

Blyg


Mike96
Ämnesstartare

Hejsan, Jag är ganska blyg av mig, t.e.x när jag ska träffa nytt folk så blir jag ganska nervös och typ skakar i händerna. Sen så har jag problem med mina kinder, jag är röd om kinder typ hela tiden, vad ska man göra för att bli av med allt detta?

Tacksam för svar!


   
Citera

rodnaden kan du nog inte göra något åt

du kanske har social fobi? har jag också

mitt tips är nog att jobba mer på det som gör dig rädd, alltså att du möter dina rädslor exempelvis genom att ta mer plats, säga hej till busschauffören och titta kassören i ögonen

sen kan du övergå till lite svårare saker som att ringa en bekant o prata osv

lycka till! 


   
SvaraCitera
Mike96
Ämnesstartare

Rodnaden ska man kunna göra något åt. läs här.  http://www.actonred.se/varfor-blir-man-rod-i-ansiktet Självklart hälsar jag på busschauffören osv. Men det är mest när jag träffar nytt folk. Jag blir så himla nervös och skakig t.e.x när jag tar ett glas så typ skakar jag om jag är nervös.


   
SvaraCitera

Hej, fråga dom  http://ungdomar.se/qa


   
SvaraCitera
Mike96
Ämnesstartare

jag har redan ställt en fråga till dom.


   
SvaraCitera

Mike96:
Rodnaden ska man kunna göra något åt. läs här.  http://www.actonred.se/varfor-blir-man-rod-i-ansiktet Självklart hälsar jag på busschauffören osv. Men det är mest när jag träffar nytt folk. Jag blir så himla nervös och skakig t.e.x när jag tar ett glas så typ skakar jag om jag är nervös.

Det är inget ovanligt de flesta personer är det så i min erfarenhet, Du får helt enkelt träna bort det. Du kan prata med dina arbetsvänner vid fika bordet om nyheter, sport, filmer och så vidare. Det är också bra om du lyssar på folket i din omgivning för att lära dig saker att prata om. Kan också vara socialfobi som attitydinkontinent sa det finns säkert behandlingar för det som kogitiv beteende terapi.

Jag önskar dig lycka till.


   
SvaraCitera

som de andra sagt, utsätt dig för sånt du tycker är jobbigt. klart det känns svårt i början men ju mer du gör det desto lättare blir det. säg hej, fråga folk saker, du kanske hittar gemensamma intressen med någon och då flyter samtalet på bättre.


   
SvaraCitera
Mike96
Ämnesstartare

Tack så himla mycket hörni. Jag har alltid velat ha bort det. 🙂


   
SvaraCitera

Förändra dina förväntningar och tankar inför mötena


   
SvaraCitera

gör bara vad du vill


   
SvaraCitera

Ha tålamod, ta inga för stora steg, att gå ut med en grupp människor du knappt känner kanske är lite overkill, gör något litet men ändå lagom utmanande som du känner att du kan klara av, när du uppnått det så behöver du inte gå vidare direkt. Du kan ligga kvar på den "nivån" av utmaningar tills du känner dig bekväm med det och gå sedan vidare, tillslut kommer du inte ens lägga märke till din nervositet. 

och försök inte ha några negativa förväntningar, slå iväg dom tankarna direkt! 


   
SvaraCitera

Det är okej att rodna. 


   
SvaraCitera

jag brukade också vara nervös när man träffar nytt folk och när man ska prata med folk man inte känner. men min bästavän är den ¨populära¨ tjejen och tillslut så började jag också hänga med och prata med folk. det visade sig vara mycket enklare och roligare än att inte prata alls. jag stammar lite när jag blir nervös :s
men alla kanske inte har jätteenkelt för att göra det. 

rodnaden kan du verkligen göra något åt, gå till apoteket eller så finns det puder som ''tar bort'' enkel rodnad.


   
SvaraCitera