Aviseringar
Rensa alla

Bo hemma. Vad anser ni om detta..?


Ämnesstartare

Jag läser på högskola samtidigt som jag bor hemma. Hemma så har vi väldigt dålig ekonomi. Pappa är arbetslös sedan typ två-tre år tillbaka, mamma är förtidspensionär. Mina föräldrar kräver (läs tvingar!) att jag måste hjälpa de med elräkning, vattenräkning osv. varje månad, som de knappt har råd med själva.

De vill att jag ska ta studielån som jag sedan ska ge till dem för att de inte har råd att betala. Att flytta till något billigare verkar tydligen inte vara något alternativ, då vi bor "billigare" nu då vi har en egen liten villa och att bo i lägenhet är tydligen dyrare enligt dem. Tycker ni detta är okej? Vad hade ni själv gjort? Vet inte riktigt om flytta är något jag vill, men det känns som att det kommer sluta med detta. Och då kommer det inte bli glada miner från mina föräldrars sida.


   
Citera

Flytta, kanske inte billigare men du skall inte behöva beblanda dig med deras ekonomi.


   
SvaraCitera

Ja, det är klart det är okej att dina föräldrar kräver en hyra av dig. Om du flytta hemifrån skulle du ju behöva betala sådant.
Fast iofs så skulle jag bara kräva hyra av mina barn om de yrkesarbeta, inte om de tog studielån.


   
SvaraCitera

Ni har dålig ekonomi, de är inte skyldiga att försörja dig, därför kan de kräva att du hjälper dem så länge du bor där. Om det är "rätt" eller inte ur ett etiskt perspektiv är ju omöjligt att bedöma och beror ju helt på hur ni har det, men de kan kräva hjälpen under hot om att kasta ut dig.


   
SvaraCitera

framtidstron är död:

Fast iofs så skulle jag bara kräva hyra av mina barn om de yrkesarbeta, inte om de tog studielån.

Agreed, men om man inte har råd att betala elen annars så har man ju inte så mycket val.


   
SvaraCitera

Sounds reasonable.

Betala eller flytta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron är död:

Ja, det är klart det är okej att dina föräldrar kräver en hyra av dig

Det känns inte så kul att ta studielån som jag ger till dem, som jag sedan kommer behöva betala igen själv trots att jag knappt använt pengarna själv. För jag vet att de överhuvudtaget inte kommer hjälpa mig att betala igen lånet i framtiden.


   
SvaraCitera

youmademe:

Det känns inte så kul att ta studielån som jag ger till dem, som jag sedan kommer behöva betala igen själv trots att jag knappt använt pengarna själv.

Du använder pengarna själv, till hyra och el. Bara för att du bor tillsammans med dina föräldrar betyder det inte att du inte kostar.


   
SvaraCitera

klart du ska betala för dig. Men vist är det svinaktigt av dina föräldrar att inte vilja hitta något billigare


   
SvaraCitera

youmademe:

Det känns inte så kul att ta studielån som jag ger till dem, som jag sedan kommer behöva betala igen själv trots att jag knappt använt pengarna själv.

Vadå inte använder pengarna själv? Som sagt, om du flytta hemifrån skulle du behöva betala hyra. Det är inte orättvist av dina föräldrar att kräva att du betalar, däremot så är det självklart att du inte ska betala hela räkningen med hela ditt studielån åt dem. En tredjedel är ju lagom, så delar ni jämt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

Men vist är det svinaktigt av dina föräldrar att inte vilja hitta något billigare

Känns bara så jävla dumt att jag måste betala typ 5000 i månaden (lånet är väl på det, typ?) när jag inte ens har en direkt inkomst själv.. Kan även tillägga att detta har pågått en längre tid, har tidigare när jag gick i gymnasiet tvingats betala kanske halva min sommarjobbslön bara för att de inte har råd. Blir så jävla förbannad samtidigt som jag vet att de inte har något annat val.


   
SvaraCitera

youmademe:

Känns bara så jävla dumt att jag måste betala typ 5000 i månaden

Det är inte okej att du ska betala mer än vad som är en skälig hyra. 5000 kronor är det inte. Nej, då talar vi om något helt annat, flytta därifrån till något eget istället.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron är död:

Vadå inte använder pengarna själv?

ah, kanske lite dumt sagt. använder väl en del själv men knappast allt.

framtidstron är död:

är det självklart att du inte ska betala hela räkningen med hela ditt studielån åt dem

de vill att jag ska ge hela lånet till dem så de kan betala räkningar o skulder med det. eftersom de inte får ta lån själv pga. de inte har fast inkomst så vill de att jag ska göra det -.- nu vet jag inte vad lånet är per år, typ 50 000kr? kul att ta itu med den skulden när man studerat klart.


   
SvaraCitera

youmademe:

tidigare när jag gick i gymnasiet tvingats betala kanske halva min sommarjobbslön bara för att de inte har råd. Blir så jävla förbannad samtidigt som jag vet att de inte har någ

vet inte hur er relation är men skulle jag vara dig skulle jag flytta fortast möjligt, dom har redan utnyttjat dig tillräckligt. Och att du ska ta lån för att försörja dem är så fel det kan bli.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

Och att du ska ta lån för att försörja dem är så fel det kan bli.

ja det är sant, känns dock tungt att gå emot och flytta då de kommer bli väldigt sura och besvikna över det. men samtidigt kanske det är det rätta, de kanske flyttar till nåt bättre och tar tag i allt bättre efter det... förhoppningsvis.


   
SvaraCitera