Aviseringar
Rensa alla

Bob Dylan fick Nobels litteraturpris... men kommenterar det inte! VARFÖR?


Ämnesstartare

I torsdags (13 okt) tillkännagavs att Bob Dylan fick Nobels litteraturpris. Men ännu två dygn senare har inte Bob själv hört av sig eller velat ha kontakt med Nobelstiftelsen. Detta är första gången sedan Nobelpriset delades ut 1901 som varken stiftelsen fått kontakt med pristagaren eller heller inte den som fått priset hört av sig till stiftelsen.

I dagens Express går att läsa...

Dylans vän: "Han kanske inte säger nåt"
Bob Dylan är årets Nobelprisvinnare i litteratur. Men låtskrivaren har själv inte kommenterat utmärkelsen.
– Han kanske inte ens kommer erkänna det, säger Bob Neuwirth, en av Bob Dylans vänner, till Washington Post.
Det har gått ett dygn sedan Svenska Akademien tillkännagav att det var Bob Dylan som får ta emot årets Nobelpris i litteratur. Men än så länge har den amerikanske artisten och låtskrivaren själv inte kommenterat utmärkelsen.
Enligt Washington Post, som har pratat med flera människor i Bob Dylans närhet, har Bob Dylan inte nämnt något om priset under hela torsdagen.
– Han kanske inte ens kommer erkänna det, säger sångaren Bob Neuwirth, en av Bob Dylans vänner till tidningen.

Källa: http://www.expressen.se/noje/dylans-van-han-kanske-inte-sager-nat/

Vad tror du? Kommer Bob över huvud taget att ta emot priset och kommer han till Sverige? Vad är anledningen till tystnaden från Bobs sida?

Här är en av hans låtar.


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

hmm rätt coolt av honom, bra.


   
SvaraCitera

Han är en bitter skrytmåns?


   
SvaraCitera

Bara två stycken har tidigare tackat nej till sitt tilldelade nobelpris Jean Paul Sartre och Le Duc Tho.  


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

huhh: hmm rätt coolt av honom, bra.

Av rent ekonomiska skäl har han ju ingen anledning att ta emot priset som jag vill minnas är på 10 miljoner (är osäker på beloppet) då han själv är god för 180 miljoner US dollar dvs ca 1.500 miljoner (1,5 miljard) kronor.
Källa: http://www.celebritynetworth.com/richest-celebrities/rock-stars/bob-dylan-net-worth/


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stoner:

Av rent ekonomiska skäl har han ju ingen anledning att ta emot priset som jag vill minnas är på 10 miljoner (är osäker på beloppet) då han själv är god för 180 miljoner US dollar dvs ca 1.500 miljoner (1,5 miljarder) kronor.
Källa: http://www.celebritynetworth.com/richest-celebrities/rock-stars/bob-dylan-net-worth/

mm han väljer nog/kanske att inte legitimera etablissemanget typ


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

huhh: mm han väljer nog/kanske att inte legitimera etablissemanget typ

Han har ju alltid varit lite speciell, även på scen. Till skillnad mot de allra flesta andra artister som showar, snackar och kommuniserar med sin publik, Bruce Springsteen som exempel, så kan ju Bob bara gå upp upp köra alla sina låtar i två timmar utan att säga ett enda jävla ord till publiken.
Såg honom som barn tillsammans med mina föräldrar på Öland av alla ställen 2001 när han lirade i Borgholms Slottsruin.


   
SvaraCitera

Förövrigt fattar jag inte varför så många vänsterpersoner använder Dylan som ett slags slagträ för att legitimera deras politiska åsikter. Så sent som 2015 föreslog Dylan att använda sig av "trickle-down-economics", en högervriden ekonomisk politik utförd av Ronald Reagan....


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lee Woo-Jin: Han är en bitter skrytmåns?

En sak är ju fakta - han HATAR journalister!  Mycket glad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lee Woo-Jin: Förövrigt fattar jag inte varför så många vänsterpersoner använder Dylan som ett slags slagträ för att legitimera deras politiska åsikter.

Har nog mest att göra med Dylans bakgrund... gatumusiker och protestsångare på tidiga 60-talet.


   
SvaraCitera

stoner: En sak är ju fakta - han HATAR journalister!

Haha såg den intervjun från 1978, gud vad jobbigt! För alla inblandade! Gråter


   
SvaraCitera

stoner: Har nog mest att göra med Dylans bakgrund... gatumusiker och protestsångare på tidiga 60-talet.

I suppose, känns dock lite snedvridet bara. Att hylla hur en person var då och inte är nu, med tanke på att han fortfarande lever. Jag kanske är lite udda som hellre hyllar stoiker än de som företräder min politiska ideologi, just nu.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lee Woo-Jin: Haha såg den intervjun från 1978, gud vad jobbigt! För alla inblandade!

Syftar du på den intervjun som en journalist gjorde i Sthlm där han frågade Dylan om han var protestsångare och Dylan bara snäste av journalisten och sa något i stl med att "det är du som påstår det".


   
SvaraCitera

stoner: Syftar du på den intervjun som en journalist gjorde i Sthlm där han frågade Dylan om han var protestsångare och Dylan bara snäste av journalisten och sa något i stl med att "det är du som påstår det".

Nej. Fanns en när han hoppade av från Arlanda och en journalist hälsade med något i stil med: "Ah! Bob Dylan the symbol of the 60:s" och Bob Dylan svarade surt "For who?!". Komiskt värre.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lee Woo-Jin: I suppose, känns dock lite snedvridet bara. Att hylla hur en person var då och inte är nu, med tanke på att han fortfarande lever. Jag kanske är lite udda som hellre hyllar stoiker än de som företräder min politiska ideologi, just nu.

Arbetarklassen måste väl ha något att se upp till. Ungefär som med Bruce Springsteen som också varit arbetarklassens hjälte även om han har lite bättre ekonomi idag än på den tiden han spelade på lokala klubbar i New Jersey.

Lee Woo-Jin: Nej. Fanns en när han hoppade av från Arlanda och en journalist hälsade med något i stil med: "Ah! Bob Dylan the symbol of the 60:s" och Bob Dylan svarade surt "For who?!". Komiskt värre.

Den dagen lär nog utebli när vi får se Dylan i Letterman eller Skavlan i SVT. Mycket glad

Är faktiskt lite förvånad att han över huvud taget ger konserter eftersom han verkar ju inte direkt stortrivas med att stå på scen inför en publik... även om det finns undantag.
Dylan på Royal Albert Hall i London 1966 med hans dåvarande band The Hawks, senare känt som The Band är ju SUPER!


   
SvaraCitera