Aviseringar
Rensa alla

Boende för 17åringar?


Ämnesstartare

Jag är en tjej som är 17 år och jag undrar mest om man får flytta hemifrån innan man har fyllt 18?

Just nu ser min situation ut som så att jag har skilda föräldrar som jag bor varannan vecka hos, men jag trivs inte hemma hos min pappa för att jag känner inte riktigt att jag passar in som en i familjen där, och min mamma och hennes sambo är fullständigt okapabla att sköta ett hushåll. Det finns aldrig mat, aldrig schampo och balsam, aldrig tandkräm, aldrig toalettpapper, aldrig what ever som är viktigt för att kunna leva ett normalt liv.
Dessutom är det aldrig någon som tar undan sin disk eller ställer in rester i kylskåpet och sånt förutom jag, och jag orkar bara inte med att alltid få göra det åt de andra i familjen.

Jag vet att jag skulle kunna ta hand om mig själv bättre än vad någon av mina föräldrar kan och jag vet att jag skulle klara av att bo i en egen lägenhet. Kan man få någon form av bidrag eller något om man inte vill bo hos sina föräldrar?


   
Citera
Ämnesstartare

Mjaomjaomjao:

form av bidrag eller något om man inte vill bo hos sina föräldrar?

Nej[no-no]


   
SvaraCitera

Om dina föräldrar tillåter att du flyttar så är det ok, men du får inget bidrag.


   
SvaraCitera

Mjaomjaomjao:

jag undrar mest om man får flytta hemifrån innan man har fyllt 18?

Om man har fyllt sexton bast och har sina vårdnadshaveres tillstånd så är det lungt att flytta om du kan fixa en lägenhet...

Mjaomjaomjao:

Kan man få någon form av bidrag eller något om man inte vill bo hos sina föräldrar?

Du kan söka inakorderingsbidrag om dina föräldrar bor långt ifrån skola och buss...

Du kan ju söka bostadsbidrag med...Finns många bidra att söka, men du ska nog inte hoppas på för mycket.
Det beror ganska mycket på vilken kommun du i så fall vill bo i...Det lättaste är nog att prata med socialen i den kommun du bor nu.


   
SvaraCitera

hixaren:

Du kan söka inakorderingsbidrag om dina föräldrar bor långt ifrån skola och buss...

Du kan ju söka bostadsbidrag med

Men inte samtidigt. För att kunna bli berättigad till inackorderingstillägg måste man dels bo 75km från kommunen man är bokförd i och dels inte ha något annat bidrag, såsom bostadsbidrag eller socialbidrag. Dessutom måste ens utbildning vara relativt unik så det inte finns en likadan utbildning i din hemkommun.

Dock är bostadsbidraget såpass lågt att står man mellan det och inackorderingstillägg, borde det inte ta lång tid att välja.

Dock finns det extra tillägg att söka från csn ifall ens föräldrar inte har en bra ekonomisk situation.

Det finns även oerhört många olika stipendier att ansöka om, i synnerhet många till tjejer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rain:

Om dina föräldrar tillåter att du flyttar så är det ok, men du får inget bidrag.

Okej tack =)


   
SvaraCitera

Jonnybravo verkar ha koll på läget.

Men att flytta hemifrån och leva enbart på bidrag kan vara svårt, att ha ett extrajobb är mer eller mindre en förutsättning beroende på vilken levnadsstandard du efterfrågar och vad lägenheten kostar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hixaren:

Du kan söka inakorderingsbidrag om dina föräldrar bor långt ifrån skola och buss...

Okej men jag bor relativt nära både skola och buss :/

hixaren:

Det lättaste är nog att prata med socialen i den kommun du bor nu.

Hur får man tag i de? Har fösökt googla fram det men hittar inget.

Jonnybravo91:

Dock är bostadsbidraget såpass lågt att står man mellan det och inackorderingstillägg, borde det inte ta lång tid att välja.

Hur lågt?

Jonnybravo91:

Dock finns det extra tillägg att söka från csn ifall ens föräldrar inte har en bra ekonomisk situation.

Mina föräldrar har pengar, men de investerar i fel saker, t ex bilar och småprylar istället för mat och andra nödvändigheter.

Jonnybravo91:

Det finns även oerhört många olika stipendier att ansöka om, i synnerhet många till tjejer.

Vart söker man de?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Men att flytta hemifrån och leva enbart på bidrag kan vara svårt, att ha ett extrajobb är mer eller mindre en förutsättning beroende på vilken levnadsstandard du efterfrågar och vad lägenheten kostar.

Jag skulle absolut kunna tänka mig att skaffa ett deltidsjobb (eftersom jag går i skolan), och om jag nu skulle lyckas att flytta så var nog tanken att jag skulle skaffa ett jobb, men jag var inte säker på att lönen från ett deltidsarbete skulle räcka till.


   
SvaraCitera

du måst ha tillstånd från dina vårdnadshavare för att det skall gå, så det är nog bara att försöka hålla ut.

lönen från ett deltids arbete täcker absolut de kostnader som kan kommer men du kommer inte kunna förvänta dig att göra några särskilda rutsvängningar i din ekonomi


   
SvaraCitera

Mjaomjaomjao:

Jag skulle absolut kunna tänka mig att skaffa ett deltidsjobb (eftersom jag går i skolan), och om jag nu skulle lyckas att flytta så var nog tanken att jag skulle skaffa ett jobb, men jag var inte säker på att lönen från ett deltidsarbete skulle räcka till.

Skaffa jobbet först. Arbetsmarknaden är usel nu, så du kan aldrig räkna med att få ett jobb, särskilt inte som du är under 18. Sedan beror det ju naturligtvis på HUR deltid det är, och som sagt, vad hyran är, och vilken levnadsstandard du vill ha.
Om du är smart och håller dig till kläder från Myrorna och dylikt, och lagar billig mat (potatis, lök, bönor är alla bra mat som kostar väldigt lite) kan du nog klara dig på en tusenlapp eller två i månaden för ditt uppehälle efter hyra och el. Vet inte vad kollektivtrafiken kostar i dina trakter eller om du cyklar eller inte, men som du förstår finns det väldigt många variabler och det är svårt för oss att avgöra hur mycket du skulle behöva jobba/om du skulle behöva jobba.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Skaffa jobbet först. Arbetsmarknaden är usel nu, så du kan aldrig räkna med att få ett jobb, särskilt inte som du är under 18. Sedan beror det ju naturligtvis på HUR deltid det är, och som sagt, vad hyran är, och vilken levnadsstandard du vill ha.

Okej, tack för svaret =)

Stringburka:

Vet inte vad kollektivtrafiken kostar i dina trakter

Jag bor i Stockholm och just nu får jag busskort från skolan (men måste betala 630 kr själv för tillägg så att jag kan åka på kvällar och helger), vilket jag inte kommer att få om jag flyttar närmare skolan och måste då betala 1220 kr för ett terminskort med tillägg.


   
SvaraCitera

Mjaomjaomjao:

Hur lågt?

Då jag själv räknade på det för min förra hyra som låg på 3200 och jag ensam i hushållet, kunde jag få ut 500-700kr per månad.

Mjaomjaomjao:

Mina föräldrar har pengar, men de investerar i fel saker, t ex bilar och småprylar istället för mat och andra nödvändigheter.

Tja... Jag vet inte riktigt hur de utmäter det. Men det kanske hade hjälp ifall du skrev ett personligt brev och beskrev din situation med din ansökan. Nackdelen är att det kan gå vidare till socialen.

Mjaomjaomjao:

Vart söker man de?

​​Google

Dock gäller det flesta för olika projekt eller ifall du går på högskolan. Men det finns kommunala stipendier och övriga som de flesta kan få utan större bekymmer.

Kolla din kommunala hemsida eller ditt landstings hemsida. Där finns det säkert något ifall du letar. - Folk skyltar inte precis om hur man kan få deras pengar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

du måst ha tillstånd från dina vårdnadshavare för att det skall gå, så det är nog bara att försöka hålla ut.

Jag är 99% säker på att mina föräldrar skulle låta mig flytta om jag hade råd att klara mig på egen hand

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Jonnybravo91:

Men det kanske hade hjälp ifall du skrev ett personligt brev och beskrev din situation med din ansökan. Nackdelen är att det kan gå vidare till socialen.

Vad skulle kunna hända om det gjorde det?

Jonnybravo91:

Kolla din kommunala hemsida eller ditt landstings hemsida. Där finns det säkert något ifall du letar.

Okej, tack så mycket för svaren =)


   
SvaraCitera

Mjaomjaomjao:

Jag är 99% säker på att mina föräldrar skulle låta mig flytta om jag hade råd att klara mig på egen hand

då är det bara att försöka få tag på ett arbete tycker jag


   
SvaraCitera