Aviseringar
Rensa alla

Boende för 17åringar?


Ämnesstartare

Ja.. jag flyttade när jag var 16, visserligen för att det var jobbigt att åka tåg 5 mil varje dag 2 ggr. bodde där i 4 månader..


   
SvaraCitera
Jeay_L

Om du tar kontakt med socialen så kan dom placera dig i ett fosterhem eftersom du är under 18..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sa ra:

Ja.. jag flyttade när jag var 16, visserligen för att det var jobbigt att åka tåg 5 mil varje dag 2 ggr. bodde där i 4 månader..

Okej men jag bor nära skola och så så 😛

Jeay_L:

Om du tar kontakt med socialen så kan dom placera dig i ett fosterhem eftersom du är under 18..

Fast jag vill inte bo i en annan familj, jag vill bo själv.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

OF 5:

då är det bara att försöka få tag på ett arbete tycker jag

Jo jag ska nog göra det =)


   
SvaraCitera
Jeay_L

Mjaomjaomjao:

Fast jag vill inte bo i en annan familj, jag vill bo själv.

Du får väl prata med socialen och kolla vad dom kan göra, eller så skaffa jobb och tjäna egna pengar! Fast jag tror i första hans Socialen skulle flytta dig till ett fosterhem, har för mig att dom gör det om man är under 18, över 18 så hjälper dom med bostad.

Min bästis familj var fosterfamilj åt en som fick egen lägenhet då han blev 18..


   
SvaraCitera

Mjaomjaomjao:

Vad skulle kunna hända om det gjorde det?

Då skulle ditt hem få besök av dem och ifall de bedömer ärendet tillräckligt illa, kan du bli placerad i fosterhem eller fosterfamilj tills du fyllt 18.

Mjaomjaomjao:

Okej, tack så mycket för svaren =)

Ingen orsak.


   
SvaraCitera

Rain:

Om dina föräldrar tillåter att du flyttar så är det ok, men du får inget bidrag.

Eller så kan du kontakta socialen... om de har hand om sånt här.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mjaomjaomjao:

Jag vet att jag skulle kunna ta hand om mig själv bättre än vad någon av mina föräldrar kan och jag vet att jag skulle klara av att bo i en egen lägenhet. Kan man få någon form av bidrag eller något om man inte vill bo hos sina föräldrar?

Du kan söka innackoderingsbidrag.
Sen så är det så att dina föräldrar har försörjningsplikt, jag har hört tills man är 25, men jag är osäker på vilken ålder.

Om du verkligen vill flytta hemifrån, så tror jag att det är möjligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Borgeus:

Sen så är det så att dina föräldrar har försörjningsplikt, jag har hört tills man är 25, men jag är osäker på vilken ålder.

Jo jag har funderat lite på det, för min storebror bor bara hemma hos min mamma och han då måste pappa betala en viss summa varje månad till honom. Så om jag inte bor hos någon av föräldrarna borde minst en av de behöva ge mig lite pengar varje månad eller något sånt.

Borgeus:

Du kan söka innackoderingsbidrag.

Söker man det i kommunen då, och i så fall i den kommunen jag bor i nu eller den jag ska flytta till?


   
SvaraCitera

Jonnybravo91:

MMen inte samtidigt. För att kunna bli berättigad till inackorderingstillägg måste man dels bo 75km från kommunen man är bokförd i och dels inte ha något annat bidrag, såsom bostadsbidrag eller socialbidrag. Dessutom måste ens utbildning vara relativt unik så det inte finns en likadan utbildning i din hemkommun.

Akej:P du verkar ha bättre kollän mig på hur det funkar:P

Stringburka:

Men att flytta hemifrån och leva enbart på bidrag kan vara svårt, att ha ett extrajobb är mer eller mindre en förutsättning beroende på vilken levnadsstandard du efterfrågar och vad lägenheten kostar.

Får man bidrag om man har en annan inkomst? Vet inte vart gränsen för hur mkt man får tjäna går, men är den inte ganska lågt?

Mjaomjaomjao:

Hur får man tag i de? Har fösökt googla fram det men hittar inget.

Provat googla "Socialförvaltningen + *din kommun*?[smile]


   
SvaraCitera

hixaren:

Får man bidrag om man har en annan inkomst? Vet inte vart gränsen för hur mkt man får tjäna går, men är den inte ganska lågt?

Jag vet inte exakt var gränsen går, men bostadsbidrag kan du få när du jobbar i alla fall. Och CSN när du är över 18, men du får inte tjäna mer än typ 40k om året.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hixaren:

Provat googla "Socialförvaltningen + *din kommun*?

Ska testa 😛

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

hixaren:

+ *din kommun*

Den kommunen jag bor i nu eller den jag ska flytta till?


   
SvaraCitera

Stringburka:

Jag vet inte exakt var gränsen går, men bostadsbidrag kan du få när du jobbar i alla fall. Och CSN när du är över 18, men du får inte tjäna mer än typ 40k om året.

Akej, så om man är under 18 och både sommarjobbar och har ett extraknäck under året så är det nog rätt kört...?

Mjaomjaomjao:

Den kommunen jag bor i nu eller den jag ska flytta till?

Jag hade försökt hitta kontaktuppgifter till båda och pratat med dem. Tror i första hand det är den du ska flytta till, men vet inte säkert. Mitt tips är att prata med båda.


   
SvaraCitera

hixaren:

Akej, så om man är under 18 och både sommarjobbar och har ett extraknäck under året så är det nog rätt kört...?

Hänger nog som sagt på hur mycket du tjänar, men bostadsbidrag tror jag man kan få upp till ganska hög gräns så länge man är under 26 eller vad det är. Men man kanske måste vara 18, vet ej.


   
SvaraCitera

Stringburka:

Hänger nog som sagt på hur mycket du tjänar, men bostadsbidrag tror jag man kan få upp till ganska hög gräns så länge man är under 26 eller vad det är. Men man kanske måste vara 18, vet ej.

Akej, I see^^


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mjaomjaomjao:

Jo jag har funderat lite på det, för min storebror bor bara hemma hos min mamma och han då måste pappa betala en viss summa varje månad till honom. Så om jag inte bor hos någon av föräldrarna borde minst en av de behöva ge mig lite pengar varje månad eller något sånt.

Så kan man göra. Sen så kan det bli en överrenskommelse, din far betalar si mycket pengar, och din mor så mycket pengar.

Mjaomjaomjao:

Söker man det i kommunen då, och i så fall i den kommunen jag bor i nu eller den jag ska flytta till?

Den kommunen där du är skriven. Om du skriver dig på en ny adress, kan du inte söka inackoderingssitillägg(har jag för mig).


   
SvaraCitera