Aviseringar
Rensa alla

Boende till ungdom via soc


Ämnesstartare

Hur går man till väga när man söker boende till ungdom via soc och vad är det som krävs för att man ska få det?


   
Citera
Ämnesstartare

:c


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

oj usch jag vet inte, tror det är jätteolika från kommun till kommun. Man anmäler på ngt sätt till soc, kanske säger att man mår dåligt hemma eller så. Sedan gör de en utredning (som ofta är fruktansvärt jobbig) och gör därefter beslut om en insats. Det är ej säkert att man får lägenhet, och om man får måste man ha besök helst flera ggr i veckan av 1 person utsedd av soc.

Att bo hemma är ett bättre val om man inte har apkasst, för soclägenhet är så sjukt begränsat och kontrollerat. Och fullt av hot och "du får välja fritt sålänge du väljer rätt alternativ". [sad]


   
SvaraCitera

eru inte typ 18-19 år?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ne hon är jetteliten. fast jag brukar tänka att jenn är äldre än jag, och det är hon nog, mentalt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

bögjenn:

Hur går man till väga när man söker boende till ungdom via soc och vad är det som krävs för att man ska få det?

om du är under 18 får du bo med familjehem/fosterhem om du har bra anledningar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

obs de kommer att ha en utredning för att veta vad felet är hemma. de kmr att försöka fixa det, mn funkar inte det så får du bo hos en socfamilj tills du är 18.

det är mkt komplicerat alltså.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kakaoxo:

funkar inte det så får du bo hos en socfamilj tills du är 18.

beror ju på, många som är i ca gymnasieålder får bo själva, för att de är så pass gamla att de ändå kommer frigöra sig från nya föräldrar snart


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Obs, vill veta varför pga vill hjälpa en kompis. Jag ska ej ha denna lägenhet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Postorderhoran:

många som är i ca gymnasieålder får bo själva,

tror inte att man får bo själv om gymnasiet är tillräckligt nära


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Postorderhoran:

alternativ

Åh thx!

Macktorsken:

eru inte typ 18-19 år?

[love][love]

Postorderhoran:

ne hon är jetteliten. fast jag brukar tänka att jenn är äldre än jag, och det är hon nog, mentalt

[love]

Kakaoxo:

om du är under 18 får du bo med familjehem/fosterhem om du har bra anledningar.

Ah, den är snart över 18, hms

Postorderhoran:

beror ju på, många som är i ca gymnasieålder får bo själva, för att de är så pass gamla att de ändå kommer frigöra sig från nya föräldrar snart

Ahh


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det krävs att man är fin i håret och visar att man inte är cp och att man gör det mycket seriöst och bra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kakaoxo:

tror inte att man får bo själv om gymnasiet är tillräckligt nära

jo
är säkert olika från kommun till kommun, men jag fick min lägenhet som minderårig, går i gymnasie i samma ort osv. beror nog lite på omständigheter


   
SvaraCitera

Kakaoxo:

tror inte att man får bo själv om gymnasiet är tillräckligt nära

johoru, det får man visst


   
SvaraCitera